Portal V10 » Aktualności » Peugeot 908HY - hybrydowy bolid
Peugeot 908HY - hybrydowy bolid
2008-09-15 - K. Spychalski Tagi: Peugeot, Auta hybrydowe, Supersamochody
Podczas ostatniego wyścigu Le Mans Series 2008 na torze Silverstone, Peugeot Sport zaprezentował swój bolid 908 HDi FAP, wyposażony w hybrydowy system odzysku energii kinetycznej.
W srebrno-szarych barwach, bolid 908 HY symbolizuje to, co mogłoby stanowić w przyszłości siłę firmy Peugeot na wyścigach, ale wykorzystanie tego rozwiązania będzie zależało od regulaminu dla samochodów kategorii LMP1. Technologia HY umożliwia odzyskanie i zachowanie części energii kinetycznej pojazdu w fazie hamowania. W pojazdach niehybrydowych, energia ta jest tracona poprzez rozproszenie ciepła na hamulcach. Odzyskana w ten sposób energia poprawia wydajność w dwojaki sposób:
-Zwiększając moc przy takiej samej ilości dostarczonej energii poprzez wykorzystanie energii mechanicznej do zasilenia silnika cieplnego.
-Redukując zużycie energii z zachowaniem takiej samej sprawności dzięki odzyskanej energii mechanicznej hybrydowej System, w który został wyposażony prototyp składa się z trzech podstawowych elementów:
1) Silnik-generator elektryczny o mocy 60 kW, zainstalowany zamiast rozrusznika, w którym napęd przenoszony jest za pomocą skrzyni biegów z przekładniami szeregowymi.
2) Akumulatory, które pozwalają na gromadzenie energii za pomocą 600 ogniw litowo-jonowych pogrupowanych w 10 pakietach, z których 6 znajduje się w miejscu akumulatora, a pozostałe 4 pod lewą pokrywą silnika.
3) Układy energoelektroniczne pozwalają kontrolować przepływ energii pomiędzy akumulatorem i silnikiem-generatorem. Moduł znajduje się w tylnej części przedniego lewego błotnika.
Bolid 908 HY może być napędzany na różne sposoby:
-tylko w trybie elektrycznym (na przykład kiedy jedzie przy standach)
-tylko w trybie termicznym
-używając obu trybów.
Na przykład podczas okrążenia toru w Le Mans, system odzyska energię w czasie od dwudziestu do trzydziestu sekund. Kierowca może wykorzystać tę energię:
1) jako nadwyżkę mocy dzięki dodatkowemu busterowi 60 kW (80 KM) w czasie ok. 20 sekund na każde okrążenie lub automatycznie podczas ponownego przyspieszania lub na żądanie kierowcy (« push to pass »).
2) redukując zużycie paliwa, z zachowaniem takiej samej wydajności dzięki odzyskanej energii mechanicznej hybrydowej, szacowanej na 3% do 5%.
Michel Barge, dyrektor Peugeot Sport : « Prezentacja napędu hybrydowego bolidu 908 HDi FAP stanowi cel naszego programu niezawodności, jest z pewnością wyzwaniem sportowym, ale jest również wyzwaniem dla nas jako konstruktora samochodów prowadzącego badania i rozwijającego markę Peugeot poprzez wyścigi. Tak więc, po przedstawieniu zastosowania naszej techniki HDi FAP na wyścigach, użycie napędów hybrydowych będzie dla firmy Peugeot okazją do zdobycia wspaniałych doświadczeń, które pozwolą na produkcję pojazdów seryjnych. Oczywiście, wykorzystanie tej technologii w wyścigach w 2009 roku, będzie zależało od regulaminu określonego przez Automobile Club de l’Ouest.
W srebrno-szarych barwach, bolid 908 HY symbolizuje to, co mogłoby stanowić w przyszłości siłę firmy Peugeot na wyścigach, ale wykorzystanie tego rozwiązania będzie zależało od regulaminu dla samochodów kategorii LMP1. Technologia HY umożliwia odzyskanie i zachowanie części energii kinetycznej pojazdu w fazie hamowania. W pojazdach niehybrydowych, energia ta jest tracona poprzez rozproszenie ciepła na hamulcach. Odzyskana w ten sposób energia poprawia wydajność w dwojaki sposób:
-Zwiększając moc przy takiej samej ilości dostarczonej energii poprzez wykorzystanie energii mechanicznej do zasilenia silnika cieplnego.
-Redukując zużycie energii z zachowaniem takiej samej sprawności dzięki odzyskanej energii mechanicznej hybrydowej System, w który został wyposażony prototyp składa się z trzech podstawowych elementów:
1) Silnik-generator elektryczny o mocy 60 kW, zainstalowany zamiast rozrusznika, w którym napęd przenoszony jest za pomocą skrzyni biegów z przekładniami szeregowymi.
2) Akumulatory, które pozwalają na gromadzenie energii za pomocą 600 ogniw litowo-jonowych pogrupowanych w 10 pakietach, z których 6 znajduje się w miejscu akumulatora, a pozostałe 4 pod lewą pokrywą silnika.
3) Układy energoelektroniczne pozwalają kontrolować przepływ energii pomiędzy akumulatorem i silnikiem-generatorem. Moduł znajduje się w tylnej części przedniego lewego błotnika.
-tylko w trybie elektrycznym (na przykład kiedy jedzie przy standach)
-tylko w trybie termicznym
-używając obu trybów.
Na przykład podczas okrążenia toru w Le Mans, system odzyska energię w czasie od dwudziestu do trzydziestu sekund. Kierowca może wykorzystać tę energię:
1) jako nadwyżkę mocy dzięki dodatkowemu busterowi 60 kW (80 KM) w czasie ok. 20 sekund na każde okrążenie lub automatycznie podczas ponownego przyspieszania lub na żądanie kierowcy (« push to pass »).
2) redukując zużycie paliwa, z zachowaniem takiej samej wydajności dzięki odzyskanej energii mechanicznej hybrydowej, szacowanej na 3% do 5%.
Michel Barge, dyrektor Peugeot Sport : « Prezentacja napędu hybrydowego bolidu 908 HDi FAP stanowi cel naszego programu niezawodności, jest z pewnością wyzwaniem sportowym, ale jest również wyzwaniem dla nas jako konstruktora samochodów prowadzącego badania i rozwijającego markę Peugeot poprzez wyścigi. Tak więc, po przedstawieniu zastosowania naszej techniki HDi FAP na wyścigach, użycie napędów hybrydowych będzie dla firmy Peugeot okazją do zdobycia wspaniałych doświadczeń, które pozwolą na produkcję pojazdów seryjnych. Oczywiście, wykorzystanie tej technologii w wyścigach w 2009 roku, będzie zależało od regulaminu określonego przez Automobile Club de l’Ouest.
źródło: Peugeot
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
2
Komentarze do:
Peugeot 908HY - hybrydowy bolid
Podobne: Peugeot 908HY - hybrydowy bolid
Aston Martin broni się przed hybrydami stawiając na V12 »
Ferrari informuje, że nie zamierza tworzyć aut elektrycznych. Zamiast nich będą hybrydy »
Peugeot 208 Hybrid FE zadebiutuje w Genewie »
Audi R10 będzie lepsze niż McLaren P1? »
Podobne galerie: Peugeot 908HY - hybrydowy bolid
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Peugeot
Newsletter
Galerie zdjęć