Portal V10  »  Warsztat  »  Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?
Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?

Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?

2012-02-12 - B. Leszczorz     Tagi: Poradnik, Plastiki
Taka sytuacja może przytrafić się każdemu: skupieni na manewrze cofania, nie zauważamy stojącego za nami słupa i … dochodzi do nas odgłos pękającego plastiku tylnego zderzaka. Zazwyczaj w takich przypadkach kierujący wyskakuje z auta jak oparzony, a następnie ze złością przygląda się rozmiarowi szkód. No tak - zderzak do wymiany, a wraz z nim odpływ gotówki! Jednak nie zawsze tak musi być. Prawie każdy uszkodzony element z tworzywa da się naprawić w specjalistycznym warsztacie i to za stosunkowo nieduże pieniądze.
Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?
Tworzywo na trzy sposoby
Około 90 proc. wszystkich elementów plastikowych użytych we współczesnych samochodach, stanowią tzw. tworzywa termoplastyczne. Da się je naprawiać w wysokich temperaturach, wykonując zabieg podobny do spawania. Z kolei pozostałe 10 proc. plastików to tworzywa chemoutwardzalne i termoutwardzalne. Powstałe w nich uszkodzenia można kleić lub laminować.
Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?
Co da się pospawać?
Pęknięte zderzaki, atrapy chłodnic, a także zerwane uchwyty reflektorów i uszkodzone korki wlewu paliwa - to elementy, które mogą być naprawiane tą metodą. Przed rozpoczęciem operacji należy sprawdzić, z jakiego rodzaju tworzywa zostały one wykonane: plastiki da się bowiem spawać tylko takim samym materiałem, który posłużył do ich wytworzenia (zazwyczaj symbol określający rodzaj tworzywa jest wytłoczony na ich wewnętrznej stronie).
Ciągnięcie po dużym
Duże powierzchnie z tworzyw termoplastycznych spawa się tzw. metodą ciągnioną. W największym skrócie, polega ona na podgrzaniu materiału naprawianego oraz pręta spawalniczego za pomocą specjalnej dmuchawy. Spawacz musi prowadzić tę ostatnią w taki sposób, aby równomiernie podgrzewać miejsce położenia spoiny, a nie np. boki spawanego elementu.
Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?
Wahadłowo, znaczy dokładniej
Znacznie dokładniejszą naprawę oferuje tzw. metoda wahadłowa. Spawacz trzyma w jednym ręku dmuchawę, w drugim zaś pręt spawalniczy, dociskając ten ostatni prostopadle do powierzchni spawanej. Podgrzewając na przemian materiał spawany i spawalniczy (stąd nazwa metody), może dokładnie położyć spoinę nawet na małych i trudno dostępnych elementach, np. uchwytach obudów reflektorów lub lusterek.
Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?
Klejenie z klinem
Będące z zdecydowanej mniejszości plastiki chemo- i termoutwardzalne (m.in. deska rozdzielcza, konsola środkowa), nie mogą być spawane. Ich napraw dokonuje się dwufazowo: najpierw pęknięcie łączone jest klejem szybkowiążącym, a następnie wlepia się klin z takiego samego tworzywa, z którego zostały wykonane. Ten ostatni jest umieszczany na wewnętrznej stronie określonego elementu, przy użyciu żywicy poliestrowej.
Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?
Laminaty na „piątkę”
Czasami jednak nie wystarcza zwykłe klejenie, nawet jeśli jest ono wzmocnione specjalnym klinem. W przypadku zderzaków wykonanych z laminatów (głównie w autach amerykańskich), poza wspomnianymi wyżej działaniami naprawczymi, przyklejana jest specjalna tkanina wzmacniająca z włókien szklanych. W zależności od stopnia uszkodzenia kładzione jest od 4 do 5 jej warstw.

Plastiki nie do naprawy!
W samochodach znajdziemy jednak również takie elementy wykonane z tworzyw sztucznych, których nie można naprawiać stosując opisane powyżej metody. Są nimi np. klosze przednich i tylnych lamp, mimo iż da się je regenerować zarówno poprzez spawanie, jak i klejenie. Dlaczego zatem się ich nie naprawia? Chodzi o to, że w miejscu położenia spawu lub klejenia następuje załamanie światła, a to jest niezgodne z obowiązującymi przepisami. W przypadku uszkodzenia klosza, pozostaje zatem tylko zastąpienie go nowym.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Plastiki w samochodzie - naprawiać, czy wymieniać?