Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja
Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja

Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja

2016-06-04 - M. Lubczański     Tagi: Audi S5, Audi A5
Dziewięć lat. Tyle minęło od premiery pierwszej generacji sportowego coupe marki spod znaku czterech pierścieni. W motoryzacyjnym światku to wieczność, a kolejne wcielenie eleganckiego A5 jest idealnym ucieleśnieniem strategii prowadzonej przez Audi.

Jej plan obejmuje bowiem - jak nietrudno zauważyć - malutkie, kosmetyczne zmiany zewnętrzne, które na pierwszy rzut oka są niemal niewidoczne, jednak wystarczy postawić obok siebie dwie generacje tego samego modelu, aby zobaczyć, że kilka milimetrów tu i ówdzie czyni olbrzymią różnicę w odbiorze auta. Tym bardziej nie dziwi fakt gwałtownych zmian, gdy weźmiemy pod uwagę, że Walter de Silva uznał pierwsze A5 za „arcydzieło”. W takim więc duchu przyszło nam obserwować premierę nowego coupe.
Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja
Audi przywiązało do tego wydarzenia dużą rolę. Do paryskiego salonu jeszcze sporo czasu, jednak w Ingolstadt przygotowano specjalny pokaz świateł, który może nie byłby zapamiętany na długo, gdyby nie obecność klasyków wyciągniętych z leżącego nieopodal muzeum. Od staruszka NSU przez Audi Coupe i model TT, który z każdym dniem wygląda coraz lepiej, aż do ekstremalnego Audi A5 DTM, które wjechało na scenę prosto z toru wyścigowego. Gdy internauci wpatrywali się w wyjątkowo dobrze zachowane kawałki motoryzacyjnej historii (bowiem premiera była transmitowana), dziennikarze już zauważyli zbliżające się po cichu zamaskowane, nowe „apiątki”.
Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja
Po zrzuceniu kamuflażu nie było zaskoczenia. Audi A5 wciąż zachowuje klasyczną, niemal dziesięcioletnią sylwetkę, która dzięki zabiegom stylistów jest wciąż akceptowalnie świeża, a zainspirowana powoli zdobywającym rynek A4 B9. O ile „zwykłe” A5 jest charakterystycznie eleganckie, S5 pokazuje całkiem ostry, stylistyczny pazur. W nowej generacji tylne błotniki są wyraźniej zarysowane, a zwiększony rozstaw osi i skrócone zwisy czynią auto wyjątkowo lekkim dla oka.
Uwagę przyciągają reflektory diodowe Matrix, które marka forsuje w swoich wysoko pozycjonowanych modelach, jednak najważniejsze pozostaje niewidoczne - inżynierowie usunęli 60 kilogramów w stosunku do poprzednika, a współczynnik oporu aerodynamicznego auta wynosi obecnie robiące wrażenie Cw=0,25.
Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja
Nowe jest również elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, które w połączeniu z systemem regulacji tłumienia amortyzatorów oraz wyborem trybu jazdy mają umożliwić dostosowanie auta do zróżnicowanych warunków na drodze. W gamie A5 znajdą się dwa silniki benzynowe TFSI oraz trzy wysokoprężne motory TDI, dzięki czemu nawet najsłabsza wersja auta będzie miała 150 koni mechanicznych.
Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja
Audi bardzo stara się podkreślić oszczędność tych silników (o 22% w stosunku do poprzednika), ale przy usportowionym modelu S5 stawia nacisk na fakt, że trzylitrowy, sześciocylindrowy motor w układzie V z turbodoładowaniem ma 354 konie mechaniczne i katapultuje auto do setki w 4,7 sekundy. 
Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja
Za przeniesienie napędu w A5 odpowiada manualna przekładnia bądź siedmiobiegowy S-tronic. Dopiero przy zamówieniu samochodu z trzylitrowym dieslem o mocy 286 koni mechaniczych (lub benzynowej „eSki”) dostępny jest ośmiobiegowy tiptronic z napędem quattro. Opcjonalnie można zdecydować się dodatkowo na sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi.   
Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja
Wnętrze auta - tak jak nadwozie - nie jest zaskoczeniem. To doskonale wykonany i niezwykle ergonomiczny raj dla gadżeciarzy. Producent oferuje przykładowo 30 kolorów podświetlenia wnętrza, wirtualny kokpit o rozmiarze 12,3 cala czy ponad 8-calowy ekran multimediów którego obsługa jest niemal taka sama jak większości smartphone’ów na rynku. 
Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja
A jeśli o telefonach mowa - dzięki specjalnemu pakietowi będzie można zdalnie sprawdzić położenie samochodu jak i jego status. Z kolei elektroniczni asystenci mogą prowadzić auto w korku, utrzymać auto na wybranym pasie czy ostrzec o zbliżającym się pojeździe w czasie cofania.
Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja
Audi A5 pojawi się oczywiście na targach w Paryżu, wtedy też prawdopodobnie zobaczymy zmodernizowaną wersję Sportback. Pierwsze samochody wyjadą z salonów jesienią, jednak już wiadomo, że bazowe wyposażenie jest nieco bogatsze od poprzednika i obejmuje np. diodowe światła tylne, multimedia z 7-calowym ekranem (+ port USB i Bluetooth), wybór profilu jazdy oraz system hamowania autonomicznego. Nie wiemy jednak na jakim poziomie ustali ceny polski importer.
Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacjaPremiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja

Premiera Audi A5 i S5 w Ingolstadt - nasza relacja
Tymek19 2016-07-22 12:23
Wygląda nieźle, ale lepsze wrażenie zrobiło na mnie S7 w wersji Turbo, które kilkukrotnie pożyczałem w wypożyczalni Panek.