Portal V10 » Warsztat » Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską
Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską
2011-11-14 - B. Leszczorz Tagi: Poradnik, Przekaźniki
W każdym pojeździe znajdują się urządzenia, o istnieniu których nic nie wiemy, lub mamy tylko bardzo mgliste pojęcie. Jednymi z nich są przekaźniki elektryczne umożliwiające przepływ prądu z akumulatora do odbiornika. Wśród tych ostatnich znajdują się kierunkowskazy oraz światła mijania, drogowe i przeciwmgłowe. Dzięki przekaźnikom elektrycznym mogą również funkcjonować urządzenia odpowiedzialne m.in. za ogrzewanie i sterowanie elektryczne szyb oraz otwieranie i zamykanie centralnego zamka.
Jak działa przekaźnik?
Odpowiedź powinna brzmieć: podobnie jak elektromagnes. Po włączeniu określonego urządzenia odbiorczego, prąd zaczyna przepływać przez uzwojenie przekaźnika. Powstałe w ten sposób pole magnetyczne w jego rdzeniu ferromagnetycznym, przyciąga specjalną ruchomą płytkę (tzw. zworę) wraz ze znajdującym się na jej końcu stykiem do drugiego, nieruchomego styku. Po ich zwarciu możliwy jest przepływ prądu z akumulatora do odbiornika. Natomiast po wyłączeniu urządzenia odbiorczego prąd przestaje płynąć przez uzwojenie elektromagnesu: na skutek tego ruchoma zwora zostaje odciągnięta (za pomocą sprężyny) i następuje rozwarcie styków. Bez (grubego) kabla
Dzięki zastosowaniu przekaźników elektrycznych możliwy jest przepływ prądu o natężeniu od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu amperów, przy użyciu cienkich przewodów elektrycznych. - Brak tego rodzaju urządzeń powodowałby konieczność stosowania grubych kabli na linii akumulator - włącznik urządzenia odbiorczego - skrzynka bezpiecznikowa - odbiornik - wyjaśnia Janusz Grzywa, właściciel specjalistycznego warsztatu elektromechanicznego „Johnny”. - Poza tym dodatkowe utrudnienie stanowiłaby również spora odległość dzieląca określony przycisk od odbiornika, sięgająca w niektórych wypadkach nawet kilku metrów. Łatwo wyobrazić sobie zatem, jak dużo miejsca zajmowałyby wiązki przewodów elektrycznych poprowadzone do wszystkich odbiorników, nie mówiąc już o wysokich kosztach ich wytworzenia.
Rozwarte, zamknięte...
We współczesnych samochodach stosuje się trzy główne rodzaje przekaźników elektrycznych. Najpowszechniejsze są urządzenia z otwartymi stykami, których złączenie następuje podczas przepływu prądu przez uzwojenie elektromagnesu. Przekaźniki takie używane są przede wszystkim w obwodach wszystkich rodzajów świateł (drogowych, mijania oraz przeciwmgłowych), a także do uruchamiania sygnału dźwiękowego i ogrzewania szyby. Z kolei w przypadku alarmów i immobiliserów, stosuje się urządzenia ze stykami zamkniętymi: tu przepływający prąd powoduje ich rozwarcie i włączenie się określonego odbiornika. Jeszcze inny typ przekaźników elektrycznych można spotkać m.in. w obwodach centralnego zamka lub sterowania elektrycznego szyb. Urządzenia te mają nieruchome styki górny i dolny, a za zmianę napięcia doprowadzanego do odbiornika odpowiedzialna jest poruszająca się pomiędzy nimi zwora.Jak wymieniać?
Przekaźniki elektryczne są stosunkowo niezawodnymi urządzeniami, jednak i one ulegają uszkodzeniom mechanicznym i elektrycznym. Uwaga! Podczas wymiany przekaźnika należy zwrócić uwagę, aby zastępować go takim samym typem urządzenia, czyli np. rozwartym lub zamkniętym. Trzeba przy tym pamiętać, iż „nóżki” wtykowe różnych typów przekaźników mogą mieć takie samo rozmieszczenie i pasować do różnych gniazd, zaś pomyłka przy doborze urządzenia doprowadza zazwyczaj do zwarcia w instalacji elektrycznej określonego odbiornika. Dlatego też wymianę uszkodzonego przekaźnika, szczególnie w przypadku tzw. urządzeń wielofunkcyjnych (np. z opóźnionym wyłączaniem), powinno się zlecić wyspecjalizowanemu warsztatowi wyposażonemu w specjalistyczne przyrządy diagnostyczne.
Odpowiedź powinna brzmieć: podobnie jak elektromagnes. Po włączeniu określonego urządzenia odbiorczego, prąd zaczyna przepływać przez uzwojenie przekaźnika. Powstałe w ten sposób pole magnetyczne w jego rdzeniu ferromagnetycznym, przyciąga specjalną ruchomą płytkę (tzw. zworę) wraz ze znajdującym się na jej końcu stykiem do drugiego, nieruchomego styku. Po ich zwarciu możliwy jest przepływ prądu z akumulatora do odbiornika. Natomiast po wyłączeniu urządzenia odbiorczego prąd przestaje płynąć przez uzwojenie elektromagnesu: na skutek tego ruchoma zwora zostaje odciągnięta (za pomocą sprężyny) i następuje rozwarcie styków. Bez (grubego) kabla
Dzięki zastosowaniu przekaźników elektrycznych możliwy jest przepływ prądu o natężeniu od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu amperów, przy użyciu cienkich przewodów elektrycznych. - Brak tego rodzaju urządzeń powodowałby konieczność stosowania grubych kabli na linii akumulator - włącznik urządzenia odbiorczego - skrzynka bezpiecznikowa - odbiornik - wyjaśnia Janusz Grzywa, właściciel specjalistycznego warsztatu elektromechanicznego „Johnny”. - Poza tym dodatkowe utrudnienie stanowiłaby również spora odległość dzieląca określony przycisk od odbiornika, sięgająca w niektórych wypadkach nawet kilku metrów. Łatwo wyobrazić sobie zatem, jak dużo miejsca zajmowałyby wiązki przewodów elektrycznych poprowadzone do wszystkich odbiorników, nie mówiąc już o wysokich kosztach ich wytworzenia.
We współczesnych samochodach stosuje się trzy główne rodzaje przekaźników elektrycznych. Najpowszechniejsze są urządzenia z otwartymi stykami, których złączenie następuje podczas przepływu prądu przez uzwojenie elektromagnesu. Przekaźniki takie używane są przede wszystkim w obwodach wszystkich rodzajów świateł (drogowych, mijania oraz przeciwmgłowych), a także do uruchamiania sygnału dźwiękowego i ogrzewania szyby. Z kolei w przypadku alarmów i immobiliserów, stosuje się urządzenia ze stykami zamkniętymi: tu przepływający prąd powoduje ich rozwarcie i włączenie się określonego odbiornika. Jeszcze inny typ przekaźników elektrycznych można spotkać m.in. w obwodach centralnego zamka lub sterowania elektrycznego szyb. Urządzenia te mają nieruchome styki górny i dolny, a za zmianę napięcia doprowadzanego do odbiornika odpowiedzialna jest poruszająca się pomiędzy nimi zwora.Jak wymieniać?
Przekaźniki elektryczne są stosunkowo niezawodnymi urządzeniami, jednak i one ulegają uszkodzeniom mechanicznym i elektrycznym. Uwaga! Podczas wymiany przekaźnika należy zwrócić uwagę, aby zastępować go takim samym typem urządzenia, czyli np. rozwartym lub zamkniętym. Trzeba przy tym pamiętać, iż „nóżki” wtykowe różnych typów przekaźników mogą mieć takie samo rozmieszczenie i pasować do różnych gniazd, zaś pomyłka przy doborze urządzenia doprowadza zazwyczaj do zwarcia w instalacji elektrycznej określonego odbiornika. Dlatego też wymianę uszkodzonego przekaźnika, szczególnie w przypadku tzw. urządzeń wielofunkcyjnych (np. z opóźnionym wyłączaniem), powinno się zlecić wyspecjalizowanemu warsztatowi wyposażonemu w specjalistyczne przyrządy diagnostyczne.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
3
Komentarze do:
Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską
Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską
BKK 2012-03-24 22:12
"Dzięki zastosowaniu przekaźników elektrycznych możliwy jest przepływ prądu o natężeniu od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu amperów, przy użyciu cienkich przewodów elektrycznych. - Brak tego rodzaju urządzeń powodowałby konieczność stosowania grubych kabli na linii akumulator - włącznik urządzenia odbiorczego - skrzynka bezpiecznikowa - odbiornik - wyjaśnia Janusz Grzywa" Co za BZDURA!!! Od kiedy to zastosowanie przekaźnika ma obniżyć prąd w obwodzie?!? Po zastosowaniu przekaźnika cienkie przewody można zastosować w obwodzie STERUJĄCYM a nie w PRĄDOWYM!!! Tam przewody mają zostać grube!!! Przecież po to są przekaźniki, by małym prądem załączać DUŻY PRĄD. A DUŻY PRĄD wymaga przewodów o dużym przekroju! Pozdrawiam Janusza Grzywę i chylę czoła przed jego zasobem wiedzy... Żenada...
Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską
Peran 2013-12-03 09:47
Czytaj miedzy wierszami, przeciez wlasnie o to chodzi, wykluczyles teorie ktora sam pozniej napisales.
Podobne: Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG? »
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Układ chłodzenia - zadbaj o niego również w zimie »
Klimatyzacja w zimie - jak o nią zadbać? »
Podobne galerie: Przekaźniki samochodowe czyli elektromagnes pod maską
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit