Przewożenie dzieci samochodem wg Volvo
Ponad 40 lat pracy nad bezpieczeństwem dzieci
Volvo Cars
zaczęło prowadzić badania nad bezpieczeństwem dzieci w początkach lat
60-tych XX w. Były to czasy, w których podróże kosmiczne były absolutną
nowością. Na czarno-białych ekranach telewizorów obserwowało się
astronautów leżących na plecach. Pozycja ta pozwalała im zrównoważyć
oddziałujące na nich siły w czasie startu i lądowania. W prototypie
fotelika dziecięcego, testowanego w 1964 roku, zastosowano specjalną
konstrukcję, która rozkładała siły właśnie na całe plecy. Od tamtego
czasu Volvo Cars wyznacza motoryzacyjne standardy w dziedzinie
bezpieczeństwa dzieci.
Na bazie analiz wypadków
W 1970 roku powołano zespół ds. badań nad wypadkami drogowymi Volvo, aby analizować kolizje drogowe w Szwecji z udziałem nowszych modeli Volvo. Od tamtego czasu zespół drobiazgowo przebadał około 2 500 wypadków drogowych, a wiedza, jaką zdobył, jest wykorzystywana przy opracowywaniu nowych technologii bezpieczeństwa. W bazie danych przechowywane są informacje na temat przeszło 36 000 wypadków. Na przykład układy SIPS (zabezpieczający pasażerów przy uderzeniach bocznych) oraz WHIPS (zabezpieczający przed urazami kręgów szyjnych) powstały właśnie dzięki wynikom pracy zespołu.
„Nasi inżynierowie identyfikują interesujące obszary, opracowują rozwiązania i wprowadzają je w najnowszych modelach Volvo” - tłumaczy Lotta Jakobsson. Gdy model taki pojawi się na ulicach, nadal prowadzone są badania nad wypadkami, aby stwierdzić, na których elementach należy skoncentrować się w kolejnej generacji aut. Jest to nigdy nie kończący się proces.
Baza danych w Volvo Cars obejmuje informacje o ponad 4 500 dzieciach. Wypadki z ich udziałem zostały uważnie przeanalizowane i ujawniły następujące fakty:
- Dziecko siedzące w foteliku dziecięcym tyłem do kierunku jazdy jest w przybliżeniu w 90% mniej narażone na urazy w razie wypadku niż dziecko, które nie używa fotelika.
- Dziecko korzystające z fotelika dziecięcego jest o około 75% mniej narażone na ryzyko obrażeń niż dziecko, które nie używa fotelika.
Zaawansowane centrum bezpieczeństwa
Centrum
Bezpieczeństwa Volvo Cars jest najbardziej zaawansowanym laboratorium
wypadkowym na świecie. Wypadki, które zdarzyły się naprawdę, są tam
rekonstruowane, a następnie poddawane analizie. Na przykład testy
wypadkowe mogą być prowadzone przy użyciu dwóch samochodów
przemieszczających się pod różnymi kątami, dzięki czemu uzyskiwane są
różne rodzaje zderzeń. Volvo Cars wykorzystuje te badania wraz z danymi
pochodzącymi z prawdziwych wypadków, by zwiększać bezpieczeństwo wielu
użytkowników dróg: kierowcy, pasażerów oraz ludzi spoza samochodu -
pieszych, a także osób jadących w innych autach.
„Wszystkie
dzieci muszą być odpowiednio zabezpieczane. Powinny podróżować tyłem do
kierunku jazdy co najmniej dopóki nie skończą trzech lub czterech lat.
Należy stosować foteliki także i dla starszych dzieci do 10 - 12 roku
życia” - mówi Lotta Jakobsson.
Nowe udoskonalenia w sferze bezpieczeństwa
Volvo
Cars kontynuuje swoją pracę nad bezpieczeństwem dzieci, co jasno widać
w Nowym Volvo V70. Aby foteliki dziecięce nie tylko dla bardzo małych
dzieci, ale też tych do 140 cm wzrostu, znalazły się w powszechniejszym
użyciu, Nowe Volvo V70 zostało wyposażony w zintegrowany dwustopniowy
fotelik.
Dzięki niemu dziecko znajduje się
wyżej, a pas biodrowy jest odpowiednio umieszczony na wysokości
miednicy. Ryzyko urazów brzucha w razie wypadku jest więc mniejsze.
Dodatkowo dziecko ma lepszą widoczność tego, co dzieje się poza
samochodem.
„Podczas kolizji zapięte, ściśle przylegające pasy
bezpieczeństwa w foteliku dziecięcym - czy to zintegrowanym z
konstrukcją samochodu czy też nie - zabezpieczają dziecko przed
zjeżdżaniem pod pasem i przemieszczaniem się do przodu” - mówi Lotta
Jakobsson.
Nowy, zintegrowany dwustopniowy
fotelik jest dostępny w najnowszym modelu XC70. Kolejnym udoskonaleniem
wprowadzonym w ostatnich modelach aut Volvo są wydłużone o 60 mm
kurtyny powietrzne. Zostały one zaprojektowane, by skutecznie chronić
większą liczbę dzieci różnego wzrostu w razie uderzeń w bok samochodu.
„Zintegrowane,
dwustopniowe foteliki w nowym Volvo V70 i XC70 to najnowszy owoc
wieloletniej pracy nad bezpieczeństwem dzieci w Volvo Cars” - dodaje
Lotta Jakobsson - "Teraz nasi inżynierowie koncentrują się też na
zapobieganiu wypadkom i ochronie pasażerów. Nowe rozwiązania obecne
będę również w kolejnych modelach Volvo”.
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.