Portal V10 » Warsztat » Przepływomierze - co to takiego?
Z urządzeniami tego typu spotkają się na pewno użytkownicy nowoczesnych samochodów wyposażonych silniki spełniające normę Euro 4. Głównym zadaniem przepływomierzy nazywanych również często czujnikami (miernikami) masy powietrza, bo o nich mowa, jest stała kontrola natężenia tego ostatniego przed dostaniem się do cylindrów silnika samochodu. Dzięki pracy tych urządzeń możliwe jest dobranie optymalnej dawki paliwa wtryskiwanego do komory spalania silnika.
Jak działa przepływomierz?
Najważniejszym elementem czujników masy powietrza jest podgrzany elektrycznie drut (czasem stosowana jest płytka przewodząca), który w zależności od intensywności i temperatury zasysanego powietrza zmienia swoją oporność. Wszystkie zmiany przetwarzane są następnie na sygnał (częściej cyfrowy, rzadziej analogowy), na podstawie którego następuje ściśle określony wtrysk paliwa. W większości samochodów przepływomierze są montowane pomiędzy filtrem powietrza a przepustnicą. Co się psuje?
Ta wiadomość nie ucieszy na pewno posiadaczy aut wyposażonych w czujniki masy powietrza: urządzenia te psują się dosyć często. Dlaczego? Są dwie główne przyczyny powodujące ich niewłaściwą pracę. Pierwsza z nich - częściej występująca - to drgania wynikające z niewłaściwej pracy samego silnika. Drugą przyczynę stanowi natomiast postępująca korozja styków przyłączeniowych przepływomierzy.
Test z komputerem
W silnikach zasilanych benzyną lub gazem, o uszkodzeniu czujników masy powietrza może świadczyć spadek ich dynamiki, choć na tę ostatnią mogą mieć wpływ również zepsute świece, pompa paliwowa, a także niedrożne filtry paliwa i powietrza. Aby przekonać się, iż mamy do czynienia z usterką przepływomierza, należy podłączyć silnik do komputera diagnostycznego i wykonać test jego pracy podczas jazdy z różnymi prędkościami.A może sprężarka lub EGR?
O wiele trudniej jest wykryć niedomagania czujników masy powietrza współpracujących z dieslami. Jaki jest tego powód? Zdaniem fachowców chodzi o to, iż podobne objawy jak usterki przepływomierzy mogą powodować również np. zepsuta turbosprężarka, zablokowany zawór EGR, a także nieszczelne wtryskiwacze i niedrożne filtry cząstek stałych. Dopiero po wykluczeniu niedomagań tych ostatnich, można przystąpić do właściwej oceny działania czujników masy powietrza.Ważne skalibrowanie
Jeśli już zajdzie konieczność wymiany przepływomierza, należy zastąpić go odpowiednio dopasowanym do charakterystyki silnika naszego samochodu. Innymi słowy czujnik masy powietrza musi być skalibrowany z określonym typem jednostki napędowej, w celu zapewnienia jej prawidłowego funkcjonowania: chodzi przede wszystkim o właściwą pracę wtryskiwaczy paliwa.
Jakie wybrać?
We wspomnianym już powyżej kontekście właściwej kalibracji przepływomierzy, odpowiedź na to pytanie jest prosta: należy stosować wyłącznie urządzenia markowych producentów (ceny wahają się granicach od 200 do 400 zł), unikając części niewiadomego pochodzenia - czytaj: chińskich. Niewłaściwie skalibrowane czujniki masy powietrza nie będą bowiem prawidłowo współpracować z określonym silnikiem, co w konsekwencji przełoży się na zauważalny spadek jego mocy i dynamiki.
Najważniejszym elementem czujników masy powietrza jest podgrzany elektrycznie drut (czasem stosowana jest płytka przewodząca), który w zależności od intensywności i temperatury zasysanego powietrza zmienia swoją oporność. Wszystkie zmiany przetwarzane są następnie na sygnał (częściej cyfrowy, rzadziej analogowy), na podstawie którego następuje ściśle określony wtrysk paliwa. W większości samochodów przepływomierze są montowane pomiędzy filtrem powietrza a przepustnicą. Co się psuje?
Ta wiadomość nie ucieszy na pewno posiadaczy aut wyposażonych w czujniki masy powietrza: urządzenia te psują się dosyć często. Dlaczego? Są dwie główne przyczyny powodujące ich niewłaściwą pracę. Pierwsza z nich - częściej występująca - to drgania wynikające z niewłaściwej pracy samego silnika. Drugą przyczynę stanowi natomiast postępująca korozja styków przyłączeniowych przepływomierzy.
W silnikach zasilanych benzyną lub gazem, o uszkodzeniu czujników masy powietrza może świadczyć spadek ich dynamiki, choć na tę ostatnią mogą mieć wpływ również zepsute świece, pompa paliwowa, a także niedrożne filtry paliwa i powietrza. Aby przekonać się, iż mamy do czynienia z usterką przepływomierza, należy podłączyć silnik do komputera diagnostycznego i wykonać test jego pracy podczas jazdy z różnymi prędkościami.A może sprężarka lub EGR?
O wiele trudniej jest wykryć niedomagania czujników masy powietrza współpracujących z dieslami. Jaki jest tego powód? Zdaniem fachowców chodzi o to, iż podobne objawy jak usterki przepływomierzy mogą powodować również np. zepsuta turbosprężarka, zablokowany zawór EGR, a także nieszczelne wtryskiwacze i niedrożne filtry cząstek stałych. Dopiero po wykluczeniu niedomagań tych ostatnich, można przystąpić do właściwej oceny działania czujników masy powietrza.Ważne skalibrowanie
Jeśli już zajdzie konieczność wymiany przepływomierza, należy zastąpić go odpowiednio dopasowanym do charakterystyki silnika naszego samochodu. Innymi słowy czujnik masy powietrza musi być skalibrowany z określonym typem jednostki napędowej, w celu zapewnienia jej prawidłowego funkcjonowania: chodzi przede wszystkim o właściwą pracę wtryskiwaczy paliwa.
Jakie wybrać?
We wspomnianym już powyżej kontekście właściwej kalibracji przepływomierzy, odpowiedź na to pytanie jest prosta: należy stosować wyłącznie urządzenia markowych producentów (ceny wahają się granicach od 200 do 400 zł), unikając części niewiadomego pochodzenia - czytaj: chińskich. Niewłaściwie skalibrowane czujniki masy powietrza nie będą bowiem prawidłowo współpracować z określonym silnikiem, co w konsekwencji przełoży się na zauważalny spadek jego mocy i dynamiki.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Przepływomierze - co to takiego?
Podobne: Przepływomierze - co to takiego?
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG? »
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Układ chłodzenia - zadbaj o niego również w zimie »
Klimatyzacja w zimie - jak o nią zadbać? »
Podobne galerie: Przepływomierze - co to takiego?
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć