Portal V10 » Warsztat » Regeneracja półosi - poradnik
Wielu kierujących zna to z autopsji: wejście w zakręt, skręt kierownicą i … zgrzyt! Następny łuk drogi i kolejny nieprzyjemny łoskot dobiegający spod przednich kół. Co się dzieje?! Prawie ze stuprocentowym prawdopodobieństwem można wyrokować, iż uszkodzeniu uległ jeden z elementów półosi samochodu. W takiej sytuacji pozostaje jedynie przerwanie dalszej jazdy i oczekiwanie na pomoc drogową. Warunkowo, jeśli do celu mamy naprawdę blisko, możemy spróbować kontynuować podróż z możliwie najniższą prędkością.
Zewnętrzny winowajca
Wybicie łożysk przegubu zewnętrznego półosi - to diagnoza, którą najczęściej usłyszymy w warsztacie samochodowym. Czy da się to naprawić? Tak, ale regeneracja tego elementu nie rozwiązuje kompleksowo problemu i po krótkim czasie nieprzyjemne zgrzyty znów dadzą się we znaki. Dzieje się tak, ponieważ łożyska przegubów zewnętrznych półosi znajdujące się od strony kół samochodu, narażone są stale na bardzo duże naprężenia w czasie jazdy i raz już wybite nie będą właściwie spełniały swojej funkcji. Stąd też fachowcy doradzają wymianę uszkodzonych przegubów (markowe od ok. 200 zł w zależności od producenta, zamienniki - poniżej stu złotych). Wyjątek stanowią zewnętrzne przeguby niektórych aut francuskich starszych generacji, m.in. Renault Megane. Ze względu na to, iż są one trwale zespolone z półosią, nie mogą być wymieniane (chyba, że z całą półosią), tylko naprawiane. Zazwyczaj wystarczy zlikwidowanie nadmiernych luzów pomiędzy rolkami łożysk umieszczonych w przegubach. Wewnętrzne też „padają”
Na uszkodzenia narażone są również przeguby półosi łączące ją ze skrzynią biegów, czyli tzw. wewnętrzne. Przyczyną ich awarii mogą być również czynniki niezależne od kierującego, jednak znacznie częściej do uszkodzeń przegubów wewnętrznych dochodzi na skutek bezmyślności samych użytkowników pojazdów. Jako typowy przykład może posłużyć tutaj nadmierne przeciążanie auta. Inaczej niż w przypadku ich zewnętrznych odpowiedników, przeguby łączące półoś ze skrzynią biegów opłaca się naprawiać. Regeneracja ich wewnętrznych elementów jest bowiem znacznie tańsza, niż kupno nowych. Na rynku nie ma poza tym dobrej jakości zamienników, a te które są dostępne (głównie produkcji chińskiej), nie spełniają żadnych norm.
(Nie)opłacalne prostowanie?
Podczas wymiany przegubów zewnętrznych lub naprawy wewnętrznych, pracownicy warsztatu proponują z reguły wykonanie dodatkowej usługi. Jest nią regeneracja całej półosi. Kazimierz Szydło, właściciel specjalistycznego warsztatu samochodowego „Jasz”: - Chodzi tu o sprawdzenie, czy półoś nie uległa zwichrowaniu podczas eksploatacji. Po umieszczeniu w specjalnym urządzeniu, półoś obraca się jak w samochodzie. Specjalny przyrząd mierzy jej ewentualne wygięcie z dokładnością do 0.05 mm. W przypadku stwierdzenia zwichrowania, półoś jest prostowana na prasie - wyjaśnia. Nie zawsze jednak da się regenerować półosie: np. w Fordzie Galaxy, czy Mondeo, naprawę uniemożliwia nietypowy kształt oraz twardość stali, z której zostało wykonane łożysko podpory półosi.Krzyżaki w niebezpieczeństwie!
A tak właściwie, to chodzi o przeguby krzyżakowe kolumny kierownicy. One również, poza wyżej wspomnianymi przegubami półosi, ulegają uszkodzeniom mechanicznym. Co się najczęściej psuje? Zazwyczaj wybiciu ulegają miseczki w tzw. łożyskach igiełkowych. Naprawa polega na przeszlifowaniu miseczek lub ich wymianie (przeważnie dorobionych na wymiar w warsztacie). W przypadku uszkodzeń samych łożysk, konieczne jest zastąpienie występujących w nich drobnych elementów (tzw. szpilek), nowymi. Specjalistyczne warsztaty przyjmują również do naprawy wybite łożyska pierścieni, a także uszkodzone zabieraki, trójniki i rolki. Te ostatnie mogą być również dorobione na wymiar w warsztacie.
Wybicie łożysk przegubu zewnętrznego półosi - to diagnoza, którą najczęściej usłyszymy w warsztacie samochodowym. Czy da się to naprawić? Tak, ale regeneracja tego elementu nie rozwiązuje kompleksowo problemu i po krótkim czasie nieprzyjemne zgrzyty znów dadzą się we znaki. Dzieje się tak, ponieważ łożyska przegubów zewnętrznych półosi znajdujące się od strony kół samochodu, narażone są stale na bardzo duże naprężenia w czasie jazdy i raz już wybite nie będą właściwie spełniały swojej funkcji. Stąd też fachowcy doradzają wymianę uszkodzonych przegubów (markowe od ok. 200 zł w zależności od producenta, zamienniki - poniżej stu złotych). Wyjątek stanowią zewnętrzne przeguby niektórych aut francuskich starszych generacji, m.in. Renault Megane. Ze względu na to, iż są one trwale zespolone z półosią, nie mogą być wymieniane (chyba, że z całą półosią), tylko naprawiane. Zazwyczaj wystarczy zlikwidowanie nadmiernych luzów pomiędzy rolkami łożysk umieszczonych w przegubach. Wewnętrzne też „padają”
Na uszkodzenia narażone są również przeguby półosi łączące ją ze skrzynią biegów, czyli tzw. wewnętrzne. Przyczyną ich awarii mogą być również czynniki niezależne od kierującego, jednak znacznie częściej do uszkodzeń przegubów wewnętrznych dochodzi na skutek bezmyślności samych użytkowników pojazdów. Jako typowy przykład może posłużyć tutaj nadmierne przeciążanie auta. Inaczej niż w przypadku ich zewnętrznych odpowiedników, przeguby łączące półoś ze skrzynią biegów opłaca się naprawiać. Regeneracja ich wewnętrznych elementów jest bowiem znacznie tańsza, niż kupno nowych. Na rynku nie ma poza tym dobrej jakości zamienników, a te które są dostępne (głównie produkcji chińskiej), nie spełniają żadnych norm.
Podczas wymiany przegubów zewnętrznych lub naprawy wewnętrznych, pracownicy warsztatu proponują z reguły wykonanie dodatkowej usługi. Jest nią regeneracja całej półosi. Kazimierz Szydło, właściciel specjalistycznego warsztatu samochodowego „Jasz”: - Chodzi tu o sprawdzenie, czy półoś nie uległa zwichrowaniu podczas eksploatacji. Po umieszczeniu w specjalnym urządzeniu, półoś obraca się jak w samochodzie. Specjalny przyrząd mierzy jej ewentualne wygięcie z dokładnością do 0.05 mm. W przypadku stwierdzenia zwichrowania, półoś jest prostowana na prasie - wyjaśnia. Nie zawsze jednak da się regenerować półosie: np. w Fordzie Galaxy, czy Mondeo, naprawę uniemożliwia nietypowy kształt oraz twardość stali, z której zostało wykonane łożysko podpory półosi.Krzyżaki w niebezpieczeństwie!
A tak właściwie, to chodzi o przeguby krzyżakowe kolumny kierownicy. One również, poza wyżej wspomnianymi przegubami półosi, ulegają uszkodzeniom mechanicznym. Co się najczęściej psuje? Zazwyczaj wybiciu ulegają miseczki w tzw. łożyskach igiełkowych. Naprawa polega na przeszlifowaniu miseczek lub ich wymianie (przeważnie dorobionych na wymiar w warsztacie). W przypadku uszkodzeń samych łożysk, konieczne jest zastąpienie występujących w nich drobnych elementów (tzw. szpilek), nowymi. Specjalistyczne warsztaty przyjmują również do naprawy wybite łożyska pierścieni, a także uszkodzone zabieraki, trójniki i rolki. Te ostatnie mogą być również dorobione na wymiar w warsztacie.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
12
Komentarze do:
Regeneracja półosi - poradnik
Regeneracja półosi - poradnik
ravil 2012-10-24 21:54
Bzdury wypisują i basta. Jestem mechanikiem i nigdy się nie spotkałem, aby od razu ( po usłyszeniu turkotu) przy skręcie jechać do serwisu na wymianę. LUDZIE, NA BOGA !!! ZA DUŻO MACIE PIENIĘDZY!!! Ja na terkoczącym przegubie zrobiłem 8 tysięcy km i jeździ. Po za odgłosem nic się nie dzieje. Wymienia się dopiero wtedy, gdy przy skręcie czuć drgania na kierownicy!!! Każda profesja ma swoje "sztuczki" i zagadki.
Regeneracja półosi - poradnik
młody 2013-07-09 17:11
to co mówisz ze jezdzic
Regeneracja półosi - poradnik
Turbopama_pl 2013-07-16 15:01
Dzięki za ciekawy poradnik,może przydac się każdemu kto chciąłby skutecznie zregenerować półoś. W wolnej chwili postaram sie także dodać poradnik z regenracją turbospręzarki.
Regeneracja półosi - poradnik
Krisss 2014-05-15 17:18
No cóż kolega Ravil ma racje , też jestem mechanikiem i jeżdżę na obniżonym zawieszeniu sportowym autem , od 15 miesięcy słyszę przeguby i dalej działają ( zrobiłem w tym czasie 10 tys. km a jeżdżę szybko i agresywnie , dosiadam Hondy CRX ) i jeszcze pewnie pociągnął ,przed zimą zrobię bo tylko to mi zostało a tak to pewnie dalej bym jeździł :-)
Regeneracja półosi - poradnik
xzxzx 2015-08-14 09:44
Jak nie idzie naprawić półosi w galaxy to również w sharanie, Alhambrze, bo to te same auta i podzespoły.
Regeneracja półosi - poradnik
Atticar_eu 2015-08-21 11:47
Auta są podobne pod względem konstrukcyjnym,natomiast nie są identyczne a to przecież duża różnica. W przypadku kiedy nie posiadamy doświadczenia w tej kwestii,to lepiej nie bawić się w samodzielną regenerację tylko udać do dobrego,sprawdzonego warsztatu.
Regeneracja półosi - poradnik
Thomek 2015-09-01 05:34
Próbując naprawiać samodzielnie można jeszcze pogorszyć sprawę w najgorszym wypadku.
Regeneracja półosi - poradnik
bog 2016-09-10 09:54
Nie korzystam z usług takich mechaników którzy karzą jeździć z uszkodzonymi elementami samochodu do zajechania tychże. To są iGNORANCI!
Regeneracja półosi - poradnik
Kdudek72 2016-09-22 14:25
nie odważyłbym się jeździć z zepsutymi częściami
Regeneracja półosi - poradnik
barauto 2016-11-23 11:02
bardzo się dziwię tym którzy jeżdżą na strzelającym przegubie ale tylko awaria w szczerym polu w nocy przy ulewie nauczy tych amatorów co znaczy bezpieczeństwo na drodze-to są ignoranci którzy nie wiem jakim sposobem dostali prawko
Regeneracja półosi - poradnik
takigrześ 2016-11-26 23:59
ZAWODOWCY i PRAKTYCY tym różnią się od amatorów i maniaków-hobbystów, że WIEDZĄ z jaką usterką i jak długo można sobie pozwolić jechać samochodem. WIEDZĄ też,w odróżnieniu od domorosłych "ekspertów" i znawców co należy wymienić, a co i JAK naprawić, aby osiągnąć właściwy efekt końcowy..W zasadzie dzisiaj według ekspertów teoretyków żaden element samochodu nie nadaje się do naprawy, z każdą usterką należy jechać do wyspecjalizowanego warsztatu i do każdej naprawy niezbędny jest komputer diagnostyczny. Takimi właśnie ekspertami jest większość komentatorów tej rubryki...
Podobne: Regeneracja półosi - poradnik
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG? »
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Układ chłodzenia - zadbaj o niego również w zimie »
Klimatyzacja w zimie - jak o nią zadbać? »
Podobne galerie: Regeneracja półosi - poradnik
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter