Portal V10 » Warsztat » Rysa na lakierze - jak usunąć uszkodzenia?
Dostrzegłeś rysę lub inne niewielkie uszkodzenie na karoserii swojego auta? Przede wszystkim, nie panikuj! Ich naprawa wbrew temu, co mówią niektórzy wykwalifikowani „blacharze”, nie musi oznaczać konieczności lakierowania całego nadwozia samochodu. Dzięki nowoczesnym metodom można bowiem obecnie usuwać drobne uszkodzenia powłoki lakierniczej, bez ingerencji w inne elementy składowe karoserii auta.
30 mm na A4
Jakie uszkodzenia lakieru można szybko usunąć? Najlepiej, gdy nie będą one przekraczały wielkości kartki formatu A4 (w granicach 200 x 300 mm) oraz średnicy 30 mm. Można zatem naprawiać odpryski powstałe m.in. na zderzakach, nadkolach lub zewnętrznej części słupków. Uwaga! Metody szybkiej naprawy nie powinno się zdaniem fachowców stosować w przypadku uszkodzeń powstałych na dużych powierzchniach, m.in. na masce lub drzwiach. Przykryć, przetrzeć, odtłuścić
To pierwsze czynności, które należy wykonać przed przystąpieniem do właściwej naprawy. Uszkodzone miejsce powinno zostać oklejone taśmą samoprzylepną, aby odizolować je od powierzchni nie wymagającej naprawy. Następnie przeciera się odprysk papierem ściernym o drobnej granulacji, np. 1200, aby usunąć uszkodzony lakier. Końcową czynnością przygotowawczą jest odtłuszczenie miejsca naprawy benzyną ekstrakcyjną (niektóre warsztaty suszą też tak wyczyszczone uszkodzenie sprężonym powietrzem).
100 mikronów lub więcej
Na tak przygotowane miejsce naprawy można teraz nałożyć specjalny wypełniacz podkładowy o grubości wynoszącej od 30 do 100 mikronów (jedna warstwa) - lakiernik dobiera liczbę warstw, w zależności od elementu nadwozia i stopnia jego uszkodzenia. Uwaga! Przy dużych ubytkach lakieru konieczne jest wcześniejsze położenie warstwy tzw. szpachli epoksydowej, a następnie jej dokładne wyszlifowanie.Wysychanie z (światło)utwardzaniem
Po wyschnięciu podkładu wypełniającego można przejść do lakierowania, choć niektóre specjalistyczne warsztaty proponują przed malowaniem jeszcze jedną usługę. O co chodzi? Przy zastosowaniu nowoczesnych, światłoutwardzalnych wypełniaczy podkładowych, można znacznie skrócić czas potrzebny do ich wyschnięcia: za pomocą lamp UV podkład jest gotowy do lakierowania już w czasie kilkudziesięciu sekund, a przy tym odpowiednio utwardzony.Ważny kolor i odcień
Wbrew pozorom, dobór właściwego koloru lakieru jest prostą sprawą jedynie w przypadku nowych aut: lakiernik dowiaduje się jakiego użyć z kodu z tabliczki znamionowej samochodu. Gorzej ze starszymi rocznikowo pojazdami. Dlaczego? W tych ostatnich powierzchnia lakiernicza jest bowiem zazwyczaj zmatowiała, co powoduje dodatkową trudność w wyborze odpowiedniego odcienia lakieru.„Na oko” ...
Fachowcy stosują dwie metody doboru lakieru nadwozia. Pierwsza z nich polega na przyłożeniu do naprawianej powierzchni nadwozia specjalnych próbników w celu wyboru właściwego odcienia. Metoda ta jest jednak zawodna i wymaga sporego doświadczenia ze strony lakiernika. Aby uniknąć niepotrzebnych i szkodliwych w skutkach pomyłek, warto posłużyć się elektroniką.... lub z przyrządem
Fachowcy zalecają stosowanie tzw. spektrofotometrów. Jak działa takie urządzenie? - Po przyłożeniu go do powierzchni lakieru następuje zeskanowanie tego ostatniego - wyjaśnia Sebastian Madejski ze specjalistycznego warsztatu lakierniczego. - W ten sposób zostają zapisane informacje, m.in. o jasności, barwie i nasyceniu, które następnie wyświetlają się w postaci kodu lakieru. Ten ostatni zostaje zatem dobrany w sposób optymalny.
Uwaga na kredki!
I na koniec o środkach naprawy drobnych rys i uszkodzeń dostępnych na rynku, czyli m.in. wosku i pastach koloryzujących, czy specjalnych kredkach maskujących. Generalnie lakiernicy zalecają stosowanie wosku przypominając jednak, iż zapewnia on jedynie krótkotrwałe (2-, 3-miesięczne) „zamaskowanie” niewielkich uszkodzeń powierzchni lakierniczej. Zdecydowanie przeciwni są natomiast różnego rodzaju kredkom - ich zdaniem przy głębokich rysach znacznie lepiej sprawdzają się pasty koloryzujące.
Jakie uszkodzenia lakieru można szybko usunąć? Najlepiej, gdy nie będą one przekraczały wielkości kartki formatu A4 (w granicach 200 x 300 mm) oraz średnicy 30 mm. Można zatem naprawiać odpryski powstałe m.in. na zderzakach, nadkolach lub zewnętrznej części słupków. Uwaga! Metody szybkiej naprawy nie powinno się zdaniem fachowców stosować w przypadku uszkodzeń powstałych na dużych powierzchniach, m.in. na masce lub drzwiach. Przykryć, przetrzeć, odtłuścić
To pierwsze czynności, które należy wykonać przed przystąpieniem do właściwej naprawy. Uszkodzone miejsce powinno zostać oklejone taśmą samoprzylepną, aby odizolować je od powierzchni nie wymagającej naprawy. Następnie przeciera się odprysk papierem ściernym o drobnej granulacji, np. 1200, aby usunąć uszkodzony lakier. Końcową czynnością przygotowawczą jest odtłuszczenie miejsca naprawy benzyną ekstrakcyjną (niektóre warsztaty suszą też tak wyczyszczone uszkodzenie sprężonym powietrzem).
Na tak przygotowane miejsce naprawy można teraz nałożyć specjalny wypełniacz podkładowy o grubości wynoszącej od 30 do 100 mikronów (jedna warstwa) - lakiernik dobiera liczbę warstw, w zależności od elementu nadwozia i stopnia jego uszkodzenia. Uwaga! Przy dużych ubytkach lakieru konieczne jest wcześniejsze położenie warstwy tzw. szpachli epoksydowej, a następnie jej dokładne wyszlifowanie.Wysychanie z (światło)utwardzaniem
Po wyschnięciu podkładu wypełniającego można przejść do lakierowania, choć niektóre specjalistyczne warsztaty proponują przed malowaniem jeszcze jedną usługę. O co chodzi? Przy zastosowaniu nowoczesnych, światłoutwardzalnych wypełniaczy podkładowych, można znacznie skrócić czas potrzebny do ich wyschnięcia: za pomocą lamp UV podkład jest gotowy do lakierowania już w czasie kilkudziesięciu sekund, a przy tym odpowiednio utwardzony.Ważny kolor i odcień
Wbrew pozorom, dobór właściwego koloru lakieru jest prostą sprawą jedynie w przypadku nowych aut: lakiernik dowiaduje się jakiego użyć z kodu z tabliczki znamionowej samochodu. Gorzej ze starszymi rocznikowo pojazdami. Dlaczego? W tych ostatnich powierzchnia lakiernicza jest bowiem zazwyczaj zmatowiała, co powoduje dodatkową trudność w wyborze odpowiedniego odcienia lakieru.„Na oko” ...
Fachowcy stosują dwie metody doboru lakieru nadwozia. Pierwsza z nich polega na przyłożeniu do naprawianej powierzchni nadwozia specjalnych próbników w celu wyboru właściwego odcienia. Metoda ta jest jednak zawodna i wymaga sporego doświadczenia ze strony lakiernika. Aby uniknąć niepotrzebnych i szkodliwych w skutkach pomyłek, warto posłużyć się elektroniką.... lub z przyrządem
Fachowcy zalecają stosowanie tzw. spektrofotometrów. Jak działa takie urządzenie? - Po przyłożeniu go do powierzchni lakieru następuje zeskanowanie tego ostatniego - wyjaśnia Sebastian Madejski ze specjalistycznego warsztatu lakierniczego. - W ten sposób zostają zapisane informacje, m.in. o jasności, barwie i nasyceniu, które następnie wyświetlają się w postaci kodu lakieru. Ten ostatni zostaje zatem dobrany w sposób optymalny.
Uwaga na kredki!
I na koniec o środkach naprawy drobnych rys i uszkodzeń dostępnych na rynku, czyli m.in. wosku i pastach koloryzujących, czy specjalnych kredkach maskujących. Generalnie lakiernicy zalecają stosowanie wosku przypominając jednak, iż zapewnia on jedynie krótkotrwałe (2-, 3-miesięczne) „zamaskowanie” niewielkich uszkodzeń powierzchni lakierniczej. Zdecydowanie przeciwni są natomiast różnego rodzaju kredkom - ich zdaniem przy głębokich rysach znacznie lepiej sprawdzają się pasty koloryzujące.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Rysa na lakierze - jak usunąć uszkodzenia?
Podobne: Rysa na lakierze - jak usunąć uszkodzenia?
Pielęgnacja auta w zimie »
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG? »
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Układ chłodzenia - zadbaj o niego również w zimie »
Podobne galerie: Rysa na lakierze - jak usunąć uszkodzenia?
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna? »
Porsche 911 GT3 RS 2024 też dostało pakiet Manthey. Docisk na poziomie McLarena W1! »
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć