Saab Turbo X - powrót czarnego Saaba Turbo
Saab, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie, dla uczczenia trzech dekad dominacji wśród producentów systemów turbodoładowania, zaprezentował samochód, który wyznacza nowe standardy w swoim segmencie - Saaba 9-3 Turbo X.
Zawsze czarny, produkowany w limitowanej serii model to ukłon w stronę historii, hołd dla ikony - pierwszego, czarnego Saaba 900 Turbo. Ale to także, premiera nowoczesnego układu napędowego - Saab XWD. Najnowszy Saab został zaprezentowany 11 września 2007 roku. Dokładnie 30 lat wcześniej, Saab zaskoczył świat motoryzacji ujawniając swój pierwszy turbodoładowany model i wyznaczając kierunek rozwoju technologii, w którym inni później podążali. Tym razem, Saab wprowadza system XWD, innowacyjny układ napędu czterech kół, który już teraz można uznać za kolejny wzór do naśladowania.
Model będzie dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych: SportSedan i SportKombi. Turbo X jest zapowiedzią wprowadzenia układu Saab XWD do szerszej oferty modelowej. Zamówienia już napływają - samochody z napędem na cztery koła będą dostarczone do klientów w pierwszej połowie 2008 roku. A każdy egzemplarz będzie mógł wyróżniać się spersonalizowanym komunikatem powitalnym prezentowanym na wyświetlaczu zestawu wskaźników.
- Inteligentny Saab XWD zapewnia doskonałe właściwości jezdne
- System eLSD przekazuje do 40% momentu napędowego pomiędzy kołami tylnej osi
- 2.8 V6 Turbo wyposażono w turbosprężarkę typu twin-scroll i system zmiennych faz pracy zaworów dolotowych
- Sportowo zestrojone zawieszenie umożliwia pełne wykorzystanie napędu na 4 koła
Saab Turbo X wyznacza nowe standardy w zakresie zdolności jezdnych samochodu tego segmentu rynkowego, potęgowane przez niezrównany układ turbodoładowania. Auto jest efektem specjalnego programu rozwojowego systemu XWD , którego celem samym w sobie jest satysfakcja kierowcy. Wspaniałe rezultaty osiągnięto przez odpowiednie dostrojenie zawieszenia, układu hamulcowego i kierowniczego oraz systemów kontroli trakcji.
Powrót Czarnego Turbo Saaba
- Specjalny kolor lakieru, Jet Black, to hołd dla pierwszego Saaba 900 Turbo
- Funkcjonalna stylistyka nadwozia służy optymalizacji właściwości aerodynamicznych
- Klasyczny wskaźnik ciśnienia turbosprężarki oraz spersonalizowany komunikat komputera pokładowego nawiązują do „dziedzictwa" Saaba.
Swoją stylistyką Saab 9-3 Turbo X jednoznacznie manifestuje dynamiczny charakter, stanowiąc rozwinięcie mocnych i progresywnych form nadwozia całej gamy nowego Saaba 9-3. Oferowany tylko w metalicznym kolorze nadwozia Jet Black, ma oryginalne, wykończone materiałem o matowym odcieniu tytanu, przednie wloty powietrza. Jest, po prostu, współczesną interpretacją swojego doskonałego protoplasty: Saaba 900 Turbo.
Wyróżniające go sportowe dodatki stylistyczne służą, przede wszystkim, udoskonaleniu właściwości aerodynamicznych nadwozia, choć niewątpliwie dobrze akcentują też jego styl. Z przodu, rozbudowany dolny spojler i powiększony wlot powietrza ograniczają opory i poprawiają efektywność chłodzenia silnika i turbosprężarki.
Z tyłu, zderzak o zmienionym profilu ze specjalnym dolnym panelem dyfuzora obniżają punkt przepływu strumieni powietrznych, co minimalizuje opory aerodynamiczne i poprawia stabilność przy dużych prędkościach. Wersja SportSedan ma też dodatkowy spojler pokrywy bagażnika służący redukcji sił wznoszących w tylnej części nadwozia. Wersja SportKombi ma podobny spojler, przedłużający linię dachu, standardowo zintegrowany z nadwoziem.
Saab Turbo X ma wyjątkowe, 18-calowe felgi aluminiowe pokryte lakierem o barwie tytanicznej, inspirowane charakterystycznymi dla starszych Saabów 3-ramiennymi tarczami kół. Jako wyposażenie dodatkowe dostępne są również felgi 19-calowe. Podwójne, unikalne końcówki układu wydechowego, w kształcie rombów, stanowią harmonijne zwieńczenie formy stylistycznej nadwozia.
Detale wykończenia wnętrza Saaba Turbo X doskonale pasują do atmosfery „czarnego turbo". Sportowe siedzenia z dodatkowymi podparciami zostały w całości pokryte czarną skórą. Panele ozdobne na drzwiach, schowku pasażera i konsoli środkowej pokryte są włóknem węglowym. Są to elementy wyposażenia dostępne tylko w sportowej wersji Turbo X.
Turbo X ma również grubą kierownicę pokrytą delikatną skórą, dzięki której kierowca lepiej odczuwa ruchy samochodu. Ekskluzywna tapicerka z naturalnej skóry Premium, ze wstawkami perforowanymi, jest dostępna jako wyposażenie dodatkowe.
Dla podkreślenia „turbodoładowanego" dziedzictwa Saaba, wskaźnik ciśnienia powietrza w turbosprężarce jest repliką oryginalnych zegarów Saaba 900 Turbo. Dodatkowo, po przekręceniu kluczyka na centralnym wyświetlaczu Saaba Turbo X pojawia się specjalny komunikat: „Ready for take off" - gotowy do startu. Imię właściciela oraz numer seryjny samochodu mogą być również zaprogramowane.
Saab Turbo X - dane techniczne
Silnik:
2792cm3 V6. Aluminiowa głowica i blok. Turbosprężarka typu Twin-scroll, intercooler. DOHC, 24-zawory. System zmiennych faz zaworów dolotowych. Dwumasowe koło zamachowe. Sterownie Bosch Motronic ECM.
Moc maks.: 280 KM (206 kW) przy 5,500 obr./min.
Maks. Moment obrotowy: 400 Nm przy 2150 - 4500 obr./min.
Średnica/skok: 89,0/74,8 mm. Stopień kompresji: 9,5:1.
Maks. ciśnienie doładowania: 0,8 bar.
Układ napędowy:
Saab XWD, napęd na 4 koła. Elektronicznie sterowany tylny układ różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym (eLSD). 6-biegowa manualna lub automatyczna skrzynia biegów.
Zawieszenie:
Przód: kolumny MacPherson'a z gazowymi amortyzatorami. Stabilizatory. Hydroformowana rama pomocnicza.
Tył: niezależne, 4-wahaczowe. Sprężyny śrubowe i samopoziomujące amortyzatory. Stabilizator. Rama pomocnicza.
Układ kierowniczy:
Przekładnia zębatkowa, wspomagany hydraulicznie. Średnica zawracania (pomiędzy krawężnikami): 11,7m. Liczba obrotów kierownicą pomiędzy położeniami skrajnymi: 2,75.
Koła, opony:
18 x 7,5", 235/45R18 lub
19 x 7,5", 235/40R19
Układ hamulcowy:
Hydrauliczny, dwuobwodowy, wspomagany. Tarcze hamulcowe: 345 mm / 292 mm (wszystkie wentylowane)
Osiągi (dane wstępne):
0 - 100 km/godz.:
SportSedan - 5,7 s (manual)
SportKombi - 5,9 s (manual)
80 - 120 km/godz. (V bieg):
SportSedan - 7,9 s (manual)
SportKombi - 8,3 s (manual)
Prędkość maksymalna:
SportSedan - 250 km/godz. (manual)
SportKombi - 250 km/godz. (manual)
Zużycie paliwa / emisja CO2 (cykl mieszany):
SportSedan: 10,9 l/100 km / 259 g/km (manual)
SportKombi: 11,0 l/100km / 263 g/km (manual)
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.