Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Seat Exeo ST - Avant reaktywacja - nasz test
Seat Exeo ST

Seat Exeo ST - Avant reaktywacja - nasz test

2010-07-28 - P. Mokwiński     Tagi: Seat, Seat Exeo, Kombi
Gdyby kilka lat temu ktoś powiedział, że flagowym modelem Seata będzie udana i sprawdzona poprzednia generacja Audi A4, każdy kto ma choć odrobinę zdrowego rozsądku, popukałby się w głowę. Los bywa jednak przewrotny i marketingowy wespół z księgowymi wzięli górę nad utartymi przekonaniami motoryzacyjnymi, przedstawiając światu gotowego do walki o klienta, pełnowartościowego Exeo. Jakość zarezerwowana dotąd dla produktów z Inglostadt w parze z rozsądnie skalkulowaną ceną, to największego atuty wschodzącej gwiazdy rynku europejskiego. Z zewnątrz trudno nie dopatrzeć się niemal bliźniaczego podobieństwa z popularnym A4. Zwłaszcza linia boczna przypomina nam niemieckiego przedstawiciela klasy premium. Na szczęście z przodu jak i z tyłu, hiszpańscy styliści pokusili się o nieznaczne, choć wyraźne zmiany. Przeprojektowano grill, zderzak i reflektory, natomiast z tyłu klapę bagażnika i klosze, dzięki czemu nacechowano auto aktualnymi trendami stylistycznymi obowiązującymi w Seacie.
Prezentowany egzemplarz legitymujący się specyfikacją zarezerwowaną dla wersji Sport, otrzymał dodatkowo 18-calowe, aluminiowe felgi oraz szersze dolne listwy. Całość prezentuje się bardzo elegancko i dynamicznie. Modny w ostatnim czasie biały lakier podkreśla wszelkie sportowe detale.Jakość wykończenia przedziału pasażerskiego w innych modelach hiszpańskiego producenta bywała różna. W przypadku flagowego przedstawiciela trudno mówić o jakichkolwiek niedociągnięciach. Kokpit przeniesiony wprost z A4 Cabrio stanowi kwintesencję wzorowej ergonomii i dobrego smaku. Choć sam projekt ma już kilka lat, to wciąż może się podobać.Jest prosto i funkcjonalnie, a to oznacza brak jakichkolwiek problemów podczas codziennej eksploatacji. Sterowanie klimatyzacją, radioodtwarzaczem, czy komputerem pokładowym jest dziecinnie łatwe. Na pochwałę zasługują też materiały wykończeniowe. Deskę rozdzielczą w znacznej części wyłożono miękkimi i przyjemnymi w dotyku tworzywami, brakuje natomiast nieco żywszych kolorów i szlachetnych wstawek.W kwestii ilości dostępnego miejsca dla pasażerów, sytuacja jawi się podobnie, jak w przypadku pierwowzoru. Na bardzo komfortowych, wszechstronnie regulowanych i dobrze trzymających w zakrętach fotelach, każdy odnajdzie dla siebie dogodną pozycję.

Niestety na kanapie większe osoby mogą mieć już więcej zastrzeżeń. Zwłaszcza przestrzeń na nogi i barki została mocno ograniczona, przez co w akceptowalnych warunkach, będą mogły podróżować dwie osoby. Podobnie ma się sprawa z bagażnikiem, którego pojemność to zaledwie 442 litry. Po rozłożeniu oparć ów wartość wzrasta do 1354, ale w porównaniu do konkurencji, to wynik nad wyraz skromny. Na szczęście Exeo nadrabia braki w funkcjonalności świetnymi właściwościami jezdnymi i mocną jednostką napędową. Amatorzy sportowych doznań z pewnością poczują się za kierownicą Seata jak ryba w wodzie. Sprawdzony, 200-konny silnik TSI zapewnia ważącemu blisko 1,5 tony przyspieszenie do pierwszej setki w 7,3 sekundy i prędkość maksymalną na poziomie 241 km/h.Dzięki momentowi obrotowemu (280 Nm) dostępnemu już od 1800 obr./min, moc rozwija harmonijnie aż do czerwonej skali obrotomierza, nie wykazując przy tym najmniejszych oznak zadyszki. Skrzynia biegów pracuje bez zarzutu, precyzyjnie trafiając w każde z dostępnych 6 przełożeń.

Gruby lewarek obszyty skórą, pewnie leży w dłoniach, natomiast dzięki krótkiej drodze między poszczególnymi stopniami, daje prowadzącemu mnóstwo frajdy. Prawie tyle samo, co dość sztywno zestrojone zawieszenie, gwarantujące świetną trakcję i przy okazji należyty komfort.Mimo zastosowania 18-calowych obręczy, Seat całkiem sprawnie radzi są z wszelkiej maści nierównościami, oszczędzając przy tym kręgosłupy i zdrowie podróżujących. W zakręty wchodzi niczym znacznie mniejszy Leon, a dzięki niepozornej stylistyce karoserii, pozwala z jeszcze większą satysfakcją patrzeć na pokonanych rywali we wstecznym lusterku.W parze z niezłymi osiągami idzie również odpowiednia ekonomika. Podczas jazdy miejskiej, Hiszpan z niemieckim rodowodem z powodzeniem zadowoli się 11 litrami na każde sto kilometrów. Przy spokojnie pokonywanej trasie pozamiejskiej, komputer pokładowy wskaże wartości przynajmniej o dwa-trzy litry niższe, więc nie ma co liczyć na taryfę ulgową.Dla zwolenników kompromisu między przyzwoitymi osiągami, a rozsądnymi kosztami eksploatacji, przygotowano wysokoprężną odmianę legitymującą się mocą aż 170 KM. Jednak miłośnicy rasowego brzmienia wybiorą na pewno wersję zasilaną wysokooktanową benzyną.

Exeo ST w specyfikacji Sport z dwulitrowym, turbodoładowanym motorem TSI wyceniono na 95 990 złotych. W standardzie otrzymamy między innymi relingi dachowe, tempomat, dwustrefową klimatyzację automatyczną, rozbudowany komputer pokładowy, a także głęboko wyprofilowane fotele zapewniające wystarczającą wygodę nawet w bardzo długich podróżach.Cena właściwie odzwierciedla stosunek rzeczywistej wartości do oferowanej jakości. Flagowy Seat z najmocniejszym silnikiem to auto skierowane przede wszystkim do aktywnych ludzi, ceniących ponad funkcjonalność, świetne właściwości jezdne i dynamiczny styl, którego Hiszpanowi z pewnością nie brakuje.Podstawowe dane techniczne:

Seat Exeo ST 2,0 TSI
Silnik: 1984 cm3
Moc: 200 KM przy 5100 obr./min
Moment obrotowy:  280 Nm przy 1800 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4666/1772/1454 mm
Rozstaw osi: 2642 mm
Masa własna: 1490 kg
Średnia emisja CO2: 184 g/kmOsiągi:

0-100 km/h: 7,3 sekundy
Prędkość maksymalna: 241 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 10,9 (11,5 w teście)
Trasa: 5,8 (7,8 w teście)
Cykl mieszany: 7,7 (9,6 w teście)

Tekst i zdjęcia: Piotr Mokwiński



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Seat Exeo ST - Avant reaktywacja - nasz test

Seat Exeo ST - Avant reaktywacja - nasz test
Toolbox 2010-07-29 06:55
Przy obecnych rewelacyjnych cenach na Passata Varianta i oferowanym za grosze spakietowanym wyposażeniu kupowanie mniejszego i w sumie średniego stylistycznie Exeo to brak rozsądku. Passat jest też większy.