Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - Praktyczna na co dzień - nasz test
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - test

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - Praktyczna na co dzień - nasz test

2016-11-25 - P. Mokwiński     Tagi: Skoda Fabia Combi, Skoda Fabia, Skoda, Test
Fabia jest najlepiej sprzedającym się samochodem na polskim rynku od wielu lat. Trzecia generacja w wersji Combi przekonuje praktycznym wnętrzem, sporym bagażnikiem, niezłym prowadzeniem i rozsądnym cennikiem. To właśnie na tych cechach opiera się sukces czeskiego auta.

Rodzinna wersja Fabii nie ma na rynku zbyt wielu konkurentów. Większość producentów traktuje kombi segmentu B po macoszemu. W ofercie znajdziemy jedynie Renault Clio Grandtour, którego sprzedaż przy Skodzie wypada blado. Siła czeskiego modelu tkwi w prostocie i praktyczności. Z zewnątrz projektanci nie pozwolili sobie na jakiekolwiek fajerwerki. Dwubryłowe nadwozie wyposażono w LED-owe oświetlenie do jazdy dziennej i projektorowe reflektory. Atrakcyjność wzmocniono poprzez osadzenie auta na 17-calowych obręczach w antracytowym kolorze, przyciemnienie szyb bocznych, a także dodatnie relingów, co ma też funkcjonalne znaczenie.
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - testSkoda Fabia Combi 1.2 TSI - test
Wnętrze utrzymano w podobnym tonie. Smutne połacie czarnego plastiku ożywia dwukolorowa tapicerka i srebrna listwa poprowadzona w poprzek kokpitu. Materiały wykończeniowe są bardzo solidne i w znacznej części miękkie w dotyku. W tej kwestii Skoda nie ma się czego wstydzić na tle rywali. Auto z każdą generacją nieznacznie rosło i pojemnością kabiny zbliżyło się do kompaktów sprzed 10-15 lat. W związku z tym, miejsca w dwóch rzędach jest pod dostatkiem. Z tyłu wygodnie usiądą osoby o wzroście do 185 centymetrów. Przeszkadzać może brak wyprofilowania kanapy, co w dłuższej podróży zacznie trochę męczyć. Fotele też nie mają zadowalającego podparcia bocznego, ale okazują się dość wygodne.
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - testSkoda Fabia Combi 1.2 TSI - test
Pozycja za kierownicą jest bardzo przyzwoita. Kierowca większość przełączników ma pod ręką, więc po pewnym czasie przestanie odrywać uwagę od drogi, aby zmienić temperaturę, czy stację radiową. Fabię wyposażono w automatyczną kimatyzację, tempomat, a także dotykowy ekran systemu multimedialnego. Dzięki funkcji MirrorLink, dość łatwo przeniesiemy na wyświetlacz aplikacje ze smartfona. Ponadto, ma stosunkowo przejrzyste i niezbyt rozbudowane menu, dzięki czemu szybko zlokalizujemy pożądane ustawienia.
To, co w Skodzie się nie zmienia, to najważniejsze instrumenty pokładowe. Analogowe wskaźniki nawiązują do poprzednich generacji modelu. Wzbogacono je tylko ciekłokrystalicznym wyświetlaczem komputera pokładowego z nieco bardziej rozbudowanym menu. Dobre oceny zbiera też bagażnik o pojemności 530 litrów. Jest ustawny, można go wyposażyć w szereg przydatnych haczyków i siatek, a także powiększyć do 1395 litrów składając asymetryczną kanapę.
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - testSkoda Fabia Combi 1.2 TSI - test
W ważącej niewiele ponad 1100-kilogramów Fabii nieźle sprawdza się 90-konne 1.2 TSI. Turbodoładowany silnik ma 160 Nm w użytecznym zakresie 1400-3500 obr./min. Takie parametry gwarantują przyzwoite osiągi. Auto do setki przyspiesza w 10,9 sekundy i rozpędza się do 182 km/h. Układ kierowniczy stosunkowo precyzyjnie informuje o aktualnym położeniu kół. W podobnym tonie zestrojono zawieszenie. Jest odpowiednio sprężyste i nieźle filtruje większość nierówności. Dzięki zastosowaniu 17-calowych obręczy z oponami w rozmiarze 215/40, należy uważać na spore ubytki w asfalcie. Oponę o niskim profilu dość łatwo uszkodzić. Na poprzecznych przeszkodach do kabiny przedostają się też nieprzyjemne dźwięki.
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - testSkoda Fabia Combi 1.2 TSI - test
Skoda dobrze czuje się nie tylko w mieście, lecz również w trasie. 90 koni mechanicznych w zupełności wystarcza, aby dynamicznie rozpędzać się do 120-130 km/h. Powyżej tej prędkości, we znaki daje się niezbyt imponujący moment obrotowy, a także hałas. Kabinę Fabii wyciszono przeciętnie, przez co powyżej 160 km/h wyraźnie spada komfort akustyczny. Z uwagi na sporą powierzchnię boczną, warto też uważać na mocne podmuchy wiatru. Z czterema osobami na pokładzie, czuć delikatny spadek mocy, co sprawia, że trzeba z większym marginesem planować wyprzedzanie i częściej sięgać do lewarka 5-stopniowej skrzyni.
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - testSkoda Fabia Combi 1.2 TSI - test
Jeżeli często podróżujecie ze sporym bagażem lub rodziną, polecamy zastanowić się nad mocniejszą, 110-konną wersją 1.2 TSI. Wymaga dopłaty w wysokości 3 tysięcy złotych i gwarantuje znacznie lepsze osiągi. Rozsądnie za to przedstawia się zużycie paliwa czeskiego kombi. W mieście zawiera się w przedziale 6,5-8 litrów, natomiast w trasie nietrudno zejść do 5 litrów. Jazda po autostradzie z prędkościami rzędu 140-160 km/h owocuje zapotrzebowaniem na poziomie 7-7,5 litra.
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - testSkoda Fabia Combi 1.2 TSI - test
Fabia to przyjazne, nieźle wykonane i przestronne auto. Przekonuje przyzwoitym prowadzeniem, umiarkowanym zużyciem paliwa i szeroką możliwością personalizacji. Do tego rozsądna cena mocno wpływa na popularność modelu. Za podstawową wersję z 1.0 MPI (75 KM), trzeba zapłacić niecałe 45 tysięcy złotych. Widoczna na zdjęciach odmiana Joy z 90-konnym 1.2 TSI to wydatek nieznacznie przekraczający 55 tysięcy.
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - testSkoda Fabia Combi 1.2 TSI - test
Podstawowe dane techniczne:
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI
Silnik: 1197 cm3
Moc: 90 KM przy 4400 obr./min
Moment obrotowy:  160 Nm w przedziale 1400-3500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4257/1732/1488 mm
Rozstaw osi: 2470 mm
Masa własna: 1125 kg
Średnia emisja CO2: 107 g/km
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - testSkoda Fabia Combi 1.2 TSI - test
Osiągi:
0-100 km/h: 10,9 sekund
Prędkość maksymalna: 182 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 6,0 (7,4 w teście)
Trasa: 4,0 (5,3 w teście)
Cykl mieszany: 4,7 (6,2 w teście)
Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - testSkoda Fabia Combi 1.2 TSI - testSkoda Fabia Combi 1.2 TSI - testSkoda Fabia Combi 1.2 TSI - test



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - Praktyczna na co dzień - nasz test

Skoda Fabia Combi 1.2 TSI - Praktyczna na co dzień - nasz test
bigi 2016-11-27 15:20
Ciekawe, w którym miejscu oprócz podłokietnika międyz fotelami i oparciami pod łokieć na drzwiach w fabii są miekkie plastiki, jak można pisać takie głupoty...