Portal V10 » Prezentacje / testy » Skoda Octavia Combi RS 230 - Najszybsza w historii - nasz test
Skoda Octavia Combi RS 230 - Najszybsza w historii - nasz test
2015-10-27 - P. Mokwiński Tagi: Test, Skoda Octavia RS 230, Skoda Octavia, Skoda Octavia RS, Skoda
Octavia Combi jeszcze nigdy nie była tak szybka i mocna. Wzmocniony do 230 koni mechanicznych wariant ma bojowy wygląd, elektroniczną szperę przy przedniej osi, a także bardzo przestronne i funkcjonalne wnętrze. Do tego jest przyzwoicie wykończony i dobrze wyposażony. Masowy charakter auta blokuje cena, ale to raczej pokaz możliwości Czechów, niż skierowana do statystycznego Europejczyka oferta.
Rodzinne kombi prezentuje się dynamicznie za sprawą beżowego lakieru i 19-calowych obręczy ze stopów lekkich nawiązujących swym wzorem do Lamborghini. Ukryto w nich czerwone zaciski hamulcowe i naciągnięto niskoprofilowe opony w rozmiarze 225/35. Do tego dołożono utrzymany w czerni grill oraz relingi dachowe podnoszące funkcjonalność nadwozia. Czeskie dzieło wieńczą dwie niezależne, trapezoidalne końcówki układu wydechowego i dyskretne oznaczenia modelu. Jak na wóz o charakterze familijnym, prezencja nie pozostawia wiele do życzenia.
Zdecydowanie mniej krzykliwie przedstawia się sytuacja wewnątrz. Skodę zaopatrzono jedynie w pojedyncze detale typowe dla aut ze sportowym rodowodem. Octavia też nie zamierza nikogo na siłę przekonywać, że została stworzona z myślą o rywalizacji na torze wyścigowym. To szybki samochód mający służyć przede wszystkim rodzinie. Ma ogromny bagażnik o pojemności 610 litrów (1740 po złożeniu asymetrycznego oparcia) i funkcjonalną kabinę mieszczącą w komfortowych warunkach 4 dorosłe osoby.
Fotele względem klasycznej odmiany nieco mocniej wyprofilowane, ale podparcie boczne w szybko pokonywanych zakrętach zdaje egzamin jedynie na czwórkę z minusem. Siedziska wraz z oparciem mają za to dość szeroki zakres elektrycznej regulacji (podgrzewanie wymaga dopłaty 800 zł). Kanapa natomiast oferuje sporo przestrzeni przed kolanami i nad głowami. Jakość materiałów wykończeniowych to bardzo przyzwoity poziom w kategorii kompaktów. Większość tworzyw jest miękka w dotyku, a spasowanie nie budzi wątpliwości.Kokpit zaprojektowano z myślą o wzorowej przejrzystości i ergonomii. Większości przycisków przyporządkowano jedną funkcję, a dostęp do nich następuje w sposób intuicyjny. Dotykowy ekran najbardziej zaawansowanego w palecie zestawu multimedialnego wymaga dopłaty w wysokości 2600 złotych. Do dyspozycji pasażerów oddaje wbudowany dysk twardy, nawigację z funkcją Google Earth oraz możliwość połączenia się z zewnętrznymi nośnikami pamięci.System działa sprawnie, a proste menu pozwala szybko się z nim zaprzyjaźnić. Jeśli dysponujemy dodatkowymi środkami, możemy zdecydować się również na panoramiczne, otwierane okno dachowe, układ automatycznego parkowania, wydajne nagłośnienie z głośnikiem basowym ukrytym we wnęce przewidziano na koło zapasowe lub zestaw naprawczy. Tempomat, komputer pokładowy, pełną elekrykę i szereg systemów bezpieczeństwa dostaniemy w standardzie.230 koni mechanicznych i 350 Nm generuje 2-litrowe TSI wspomagane turbosprężarką. To znacznie mniej od Seata Leona Cupry ST i Volkswagena Varianta R, ale i tak pozwoliło uczynić z czeskiego kombiaka najszybszą Octavię w historii. Rodzinna Czeszka rozpędza się do setki w około 7 sekund i osiąga maksymalnie 250 km/h. Moment obrotowy przenosi na przednie koła, a dzięki elektronicznej szperze, jazda w zakrętach i dynamiczne starty spod świateł dają sporo radości. W standardzie benzynowy motor współpracuje z manualną przekładnią o sześciu stopniach.Warto natomiast dopłacić do 6-stopniowego DSG (5 tys. złotych). Dwusprzęgłowy mechanizm błyskawicznie dobiera przełożenia i sprawnie reaguje na kickdown. Kierowca ma do dyspozycji również manetki przytwierdzone do kierownicy i możliwość sekwencyjnej zmiany biegów dobrze leżącym w dłoniach drążkiem. Ponadto, użytkownikowi oddano kilka trybów jazdy przełączanych przyciskiem.W codziennej eksploatacji najlepiej sprawdzi się Normal, gdzie zawieszenie sprawnie radzi sobie z nierównościami, mimo 19-calowych obręczy z nikskoprofilowymi oponami, a reakcja na operowanie gazem jest nieco wytłumiona. Po przełączeniu na Sport, w Octavii budzi się sportowiec. Z układu wydechowego dobiega delikatny, basowy pomruk, a każdy ubytek w asfalcie poczujemy na kręgosłupie. Usztywnia się też układ kierowniczy, bardzo precyzyjnie informując o aktualnym położeniu kół.Na suchej nawierzchni Skoda dobrze radzi sobie z gwałtownymi zmianami kierunku jazdy, a kolejne zakręty połyka bez słowa sprzeciwu. Gorzej ma się rzecz na mokrym asflacie, gdzie na pierwszych dwóch biegach ma wyraźne problemy z przyczepności, przez co trudno wykorzystać potencjał drzemiący pod maską. Podczas dynamicznej jazdy TSI potrzebuje około 14-17 litrów paliwa w mieście i 10-12 na autostradzie. Spokojne użytkowanie obniży zużycie odpowiednio o 2-3 jednostki.Rodzinna Octavia potrafi dać sporo frajdy z codziennej eksploatacji. Względem zwykłego RS-a, przekonuje nieco lepszą trakcją (elektroniczna szpera przedniej osi) i bardziej atrakcyjnym wyglądem. Do tego oferuje przepastne wnętrze i niezbyt rzucający się w oczy wygląd. Kosztuje przy tym 132 tysiące złotych w bardzo bogatej konfiguracji, co nie odbiega od oferty konkurencji, ale też nie uczyni z czeskiego sportowca samochodu dostępnego dla każdego.Podstawowe dane techniczne:
Skoda Octavia RS 230
Silnik: 1984 cm3
Moc: 230 KM przy 4500 obr./min
Moment obrotowy: 350 Nm w przedziale 1500-4400 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4685/1820/1450 mm
Rozstaw osi: 2680 mm
Masa własna: 1367 kg
Średnia emisja CO2: 144 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 6,9 sekund
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 8,4 (12,7 w teście)
Trasa: 5,7 (8,6 w teście)
Cykl mieszany: 6,5 (10,3 w teście)
Skoda Octavia RS 230
Silnik: 1984 cm3
Moc: 230 KM przy 4500 obr./min
Moment obrotowy: 350 Nm w przedziale 1500-4400 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4685/1820/1450 mm
Rozstaw osi: 2680 mm
Masa własna: 1367 kg
Średnia emisja CO2: 144 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 6,9 sekund
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 8,4 (12,7 w teście)
Trasa: 5,7 (8,6 w teście)
Cykl mieszany: 6,5 (10,3 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Skoda Octavia Combi RS 230 - Najszybsza w historii - nasz test
Podobne: Skoda Octavia Combi RS 230 - Najszybsza w historii - nasz test
Skoda Octavia RS - hybryda i debiut w Genewie potwierdzone »
Skoda Octavia RS - pod maskę oficjalnie trafi hybryda plug-in »
Nowa Skoda Octavia RS będzie hybrydą plug-in? »
Skoda Octavia RS 245 z osobliwym rekordem w łapaniu strzał »
Podobne galerie: Skoda Octavia Combi RS 230 - Najszybsza w historii - nasz test
Skoda Octavia RS 245 - czeski model z nutką sportu »
Skoda na targach w Genewie 2017 »
Skoda Octavia RS - najnowsza generacja sportowej Czeszki »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Skoda
Newsletter
Galerie zdjęć