Portal V10 » Prezentacje / testy » Skoda Octavia Tour Combi - Dla Kowalskiego - nasz test
Skoda Octavia Tour Combi - Dla Kowalskiego - nasz test
2012-04-23 - P. Mokwiński Tagi: Skoda, Skoda Octavia
Octavia to najpopularniejszy samochód na polskim rynku od wielu lat. Nie są go w stanie zdetronizować auta konkurencji żadnej wielkości. Nie każdy jednak może sobie pozwolić na wydanie 60-70 tysięcy złotych, bo tyle właśnie kosztuje przyzwoicie wyposażona Czeszka z oszczędnym silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Dla klientów ograniczonych budżetem w wysokości 50 tysięcy, zaproponowano model przedliftingowy sprzedawany równolegle z najnowszym wcieleniem. To propozycja dla osób, które nie chcą rzucać się w oczy, a potrzebują praktycznego auta.
Ulubienica wszelkiej maści flot samochodowych, występuje w rodzinnej wersji Combi i równie funkcjonalnej liftback. My wybraliśmy pierwszy wariant z 1.6-litrowym silnikiem benzynowym pamiętającym jeszcze początek lat 90. Czeskie nadwozie nie zachwyca designem, ale prezentuje się wciąż stosunkowo atrakcyjnie. Doskonale znany kształt karoserii wolno się starzeje i zadowoli konserwatywnie usposobionych nabywców.
Podobny klimat odnajdziemy wewnątrz. Styliści nie wysilili się zbytnio projektując deskę rozdzielczą. Prosty zestaw wskaźników i niewielka ilość przełączników to znak rozpoznawczy czeskiej konstrukcji. Mimo niewyszukanego designu, obsługa wszelkich funkcji pokładowy jest dziecinnie łatwa, a odczytanie wskazań komputera pokładowego, czy informacji wyświetlanych przez radio, nikomu nie sprawi kłopotu.
Mocną stronę kompaktowej Skody stanowi jakość materiałów wykończeniowych. Debiut samochodu miał miejsce w 2004, a tworzywa sztuczne nawet dzisiaj nie pozostawiają wiele do życzenia. Większość z nich otrzymała miękką fakturę, a twarde plastiki sprawiają wrażenie bardzo solidnych. Jedynie kierownica i lewarek zmiany biegów nie komponuje się z powyższym zestawem. Tandetny wolant dobrze leży w dłoniach, podobnie jak zwieńczenie skrzyni manualnej, jednak fizyczny kontakt z nimi nie należy do najprzyjemniejszych. Pozbawione finezji wnętrze cechuje się bardzo przyzwoitą przestrzenią dla czterech rosłych osób.Przeciętnie wyprofilowane przednie fotele, okazują się komfortowe w długiej trasie i nie generują niepotrzebnego bólu kręgosłupa. Sporo miejsca jest też z tyłu, gdzie nawet wyżsi pasażerowie nie powinni narzekać. To duży postęp w stosunku do pierwszej generacji bestsellerowej Czeszki. Jako funkcjonalny pojazd rodzinny, Octavia zapewnia swoim użytkownikom ogromny bagażnik, do którego dostęp ułatwia sporych rozmiarów tylna klapa. 605 litrów (1655 po złożeniu oparć) w połączeniu z foremnym kształtem, w zupełności wystarczą do zapakowania ekwipunku na wakacyjny rodzinny wyjazd - absolutny rekord w tym segmencie.Jednak pokonanie kilkusetkilometrowej trasy nie jest łatwe, jeśli na pokładzie brakuje podstawowych udogodnień. W tej kwestii Skoda nie ma się czego wstydzić. Oczywiście, na liście zabrakło ksenonowych reflektorów, automatycznej klimatyzacji, czy systemu nawigacji, ale komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, manualny schładzacz powietrza i przyzwoity zestaw audio, zadowolą większość potencjalnych klientów Toura.Żeby samochód nie był zbyt konkurencyjny z najnowszym wcieleniem Octavii, nabywcom zaoferowano jedynie dwie jednostki napędowe zasilane benzyną. Silnik o pojemności 1.4 litra jest zdecydowanie za słaby i stosunkowo paliwożerny, zatem należy wykluczyć go z listy potencjalnych kandydatów. Drugi z dostępnych motorów generuje 102 konie mechaniczne z 1.6-litra pojemności.To optymalny wariant bezproblemowo współpracujący z instalacją gazową, pozwalającą znacznie obniżyć koszty eksploatacji. Leciwa konstrukcja dysponuje wielopunktowym wtryskiem paliwa i została sprzężona z manualną skrzynią biegów o pięciu stopniach. W praktyce, ten wybór okazuje się w zupełności wystarczający w codziennej eksploatacji. Auto przyspiesza do setki w 12.4 sekundy i osiąga blisko 190 km/h prędkości maksymalnej. Przeciętny użytkownik nigdy nie skorzysta z powyższych parametrów, gdyż nikt o zdrowych zmysłach nie kupuje Skody w takiej specyfikacji do wyścigów.Samochód o masie własnej 1285 kilogramów, zachowuje się bardzo stabilnie. W uzyskaniu pożądanej równowagi pomaga sprawdzony układ jezdny. Z przodu zamontowano standardowe kolumny McPhersona, zaś z tyłu rozwiązanie wielowahaczowe. Takie połączenie gwarantuje względne bezpieczeństwo w zakrętach i wysoki poziom komfortu wybierania nawet pokaźnych nierówności. Nieco gorzej przedstawia się kwestia zużycia paliwa. Jeśli aktywnie uczestniczymy w ruchu miejskim, Octavia może spalić około 9-10 litrów. Przy delikatnym traktowaniu pedału akceleratora, wskazania komputera pokładowego nie przekroczą 7-8 jednostek. Nieco lepiej jest w trasie, gdzie oszczędni kierowcy zejdą do 6 litrów.O głównej sile czeskiego Combi stanowi cena, ale tylko w wersji podstawowej. Za rodzinną wersję z mocniejszym silnikiem zapłacimy 52 650 złotych, co jest nie lada gratką dla konserwatywnie usposobionych klientów. Na liście opcji powinniśmy zaznaczyć pakiet Optimum, w którego skład wchodzi manualna klimatyzacja, komputer pokładowy, elektryczne sterowanie przednimi szybami oraz 6 dodatkowych głośników. Całość za jedyne 2050 złotych. Gdybyśmy chcieli doposażyć auto jeszcze bardziej, opłacalność zakupu Toura staje się coraz mniej opłacalna z uwagi na zbliżenie do ceny poliftingowej wersji ze znacznie ciekawszymi silnikami wykonanymi w technologii TSI.
Podstawowe dane techniczne:
Skoda Octavia Tour Combi
Silnik: 1595 cm3
Moc: 102 KM przy 5600 obr./min
Moment obrotowy: 148 Nm przy 3800 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4572/1769/1468 mm
Rozstaw osi: 2578 mm
Masa własna: 1270 kg
Średnia emisja CO2: 166 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 12,4 sekundy
Prędkość maksymalna: 189 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 9,7 (10,4 w teście)
Trasa: 5,6 (6,3 w teście)
Cykl mieszany: 7,2 (8,1 w teście)
Podstawowe dane techniczne:
Skoda Octavia Tour Combi
Silnik: 1595 cm3
Moc: 102 KM przy 5600 obr./min
Moment obrotowy: 148 Nm przy 3800 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4572/1769/1468 mm
Rozstaw osi: 2578 mm
Masa własna: 1270 kg
Średnia emisja CO2: 166 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 12,4 sekundy
Prędkość maksymalna: 189 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 9,7 (10,4 w teście)
Trasa: 5,6 (6,3 w teście)
Cykl mieszany: 7,2 (8,1 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Skoda Octavia Tour Combi - Dla Kowalskiego - nasz test
Podobne: Skoda Octavia Tour Combi - Dla Kowalskiego - nasz test
Skoda Octavia RS - hybryda i debiut w Genewie potwierdzone »
Skoda Octavia RS - pod maskę oficjalnie trafi hybryda plug-in »
Nowa Skoda Octavia RS będzie hybrydą plug-in? »
Nowa Skoda Octavia urosła i jest nowocześniejsza »
Podobne galerie: Skoda Octavia Tour Combi - Dla Kowalskiego - nasz test
Skoda Octavia RS 245 - czeski model z nutką sportu »
Skoda na targach w Genewie 2017 »
Skoda Octavia 2017 - nowy model w najmniejszych detalach »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Skoda
Newsletter
Galerie zdjęć