Portal V10  »  Prezentacje / testy  »  Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy cz. 2 - na ulicach miasta
Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy

Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy cz. 2 - na ulicach miasta

2011-09-08 - P. Mokwiński     Tagi: Skoda, Skoda Roomster
Roomster już kolejny tydzień gości w naszej redakcji i trzeba przyznać, że nie ma łatwego życia. Jest eksploatowany w każdych warunkach i na drogach o przeróżnej jakości. Udało nam się nim przejechać już kilka tysięcy kilometrów głównie po ulicach wielkich miast, więc warto przedstawić jego użyteczność w aglomeracyjnym krajobrazie.
Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowySkoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy
Testowany egzemplarz został wyposażony w silnik o pojemności 1.6 o mocy 90 koni mechanicznych. Zasilany olejem napędowym motor okazuje się wystarczający do sprawnego przemieszczania po zatłoczonych arteriach i zarazem stosunkowo oszczędny. Spora w tym pewnie zasługa masy pojazdu nie przekraczająca 1300 kilogramów i odpowiedniej długości poszczególnych przełożeń. 5-biegowa przekładnia działa precyzyjnie, zaś jej drążek został umieszczony w wygodnym dla kierowcy miejscu. Krótka droga prowadzenia lewarka ułatwia sprawne lawirowanie między pięcioma dostępnymi trybami.
Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowySkoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy
Szkoda tylko, że producent nie przewidział 6-stopniowego mechanizmu, który mógłby przyczynić się do jeszcze większych oszczędności na stacji benzynowej. Ale i tak nie jest źle. Skoda podaje, iż 90-konny Roomster powinien spalić w cyklu miejskim 5.7 litra. To dość optymistyczne założenie wcale nie odbiega przesadnie od rzeczywistości. Jeśli traktujemy produkowanego w Vrchlabi minivana delikatnie, wyniki na poziomie 6.5 litra nie powinny nikogo wprowadzić w zdziwienie.
Jeśli jednak zapałamy chęcią do dynamicznych startów spod świateł i częstych manewrów wyprzedzania innych użytkowników drogi, powyższa wartość może wzrosnąć o jedną lub dwie jednostki pod warunkiem, że poruszamy się w pojedynkę. Sytuacja się pogarsza, gdy na pokładzie zasiądzie komplet pasażerów. Wówczas wyraźnie słabnie dynamika pojazdu, zaś ciekłokrystaliczny wyświetlacz komputera pokładowego wskazuje coraz mniej korzystne cyfry z punktu widzenia ekonomii. Nawet przy maksymalnym obciążeniu bagażem i podróżującymi, nie udało nam się przekroczyć magicznej granicy 10 litrów.
Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowySkoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy
Zużycie oleju napędowego to nie wszystko. W aglomeracjach niezwykle istotna staje się zwrotność, poręczność i widoczność gwarantująca bezpieczeństwo w wielu sytuacjach. W tej kwestii nie można zarzucić Skodzie zbyt wiele. Spore przeszklone powierzchnie pozwalają mieć kontrolę nad każdą stroną samochodu, natomiast niezbyt imponujące gabaryty umożliwiają łatwe parkowanie nawet w bardzo ciasnych przeznaczonych do tego celu miejscach.
Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowySkoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy
Jeśli już znajdziemy dla siebie kawałek asfaltu pod marketem, to po zakupach większość doceni funkcjonalność bagażnika. Mniejsze przedmioty można włożyć do opcjonalnej i demontowanej przegrody w kształcie półkola, natomiast jeśli mamy zamiar przewieźć coś większego zagrażającego bezpośrednio pasażerom tylnych siedzeń, pomocna okaże się wówczas siatka odgradzająca część bagażową od osobowej.
Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowySkoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy
Drogi polskich miast niestety obfitują w liczne nierówności i przeszkody, które często śnią nam się po nocach. Któż z nas nie słyszał o znajomym dochodzącym swoich praw u ubezpieczyciela w sprawie ukruszonej felgi aluminiowej, czy chociażby zniszczonej opony. Dlatego należy mieć się na baczności i wystrzegać wszelkich ubytków w jezdni zwłaszcza, gdy w eksploatowanym samochodzie umieszczono w nadkolach słusznych rozmiarów obręcze z niskoprofilowanymi oponami.
Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowySkoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy
W prezentowanym egzemplarzu ten problem dawał się we znaki częściej, niż mogliśmy się tego spodziewać. 17-calowe koła może i wyglądają efektownie, ale wyraźnie zakłócają harmonię codziennego użytkowania. Podczas jednego z wypadów za miasto, pech skutecznie unieruchomił auto na kilkanaście minut. Wyrwa w jezdni wykluczyła z dalszej eksploatacji cienki gumowy walec sygnowany przez Pirelli i postawiła pod znakiem zapytania możliwość przywrócenia do życia pokaźnych rozmiarów felgi. Po wnikliwej analizie fachowca cały zestaw trafił na cmentarzysko. Wniosek nasuwa się tylko jeden.
Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowySkoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy
Warto rozważyć kupno Roomstera na 15 lub 16-calowych obręczach. Większy rozmiar nie wchodzi w grę, chociaż ograniczonej amortyzacji, Czeszka nad wyraz sprężycie pokonywała wszelkie nierówności. Jedynie w trudniejszych drogowych chwilach, dochodziły do uszu podróżujących głośniejsze dźwięki sygnalizujące wytężoną pracę zawieszenia. Kolumny MacPhersona z przodu i wielowahaczowy system z tyłu to sprawdzone i skuteczne rozwiązanie gwarantujące pewność prowadzenia.

Roomster z silnikiem 1.6 TDI bardzo dobrze sprawdza się w mieście. Zadowoli nie tylko ojca trzyosobowej rodziny, lecz również przedstawiciela handlowego wożącego w bagażniku rozmaite gadżety i dziesiątki kilogramów makulatury. Łatwo nim zaparkować i zadowala się skromnymi ilościami oleju napędowego. Dynamika jednostki napędowej nie sprosta oczekiwaniom agresywnie nastawionych kierowców, ale tych spokojnych usatysfakcjonuje. Należy tylko wystrzegać się dziur, gdyż kontakt z większą wyrwą może okazać się tragiczny w skutkach dla naszego portfela. Podstawowe dane techniczne:

Skoda Roomster 1,6 TDI Style
Silnik: 1598 cm3
Moc: 90 KM przy 4200 obr./min
Moment obrotowy: 230 Nm w przedziale 1500-2500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4213/1684/1607 mm
Rozstaw osi: 2608 mm
Masa własna: 1247 kg
Średnia emisja CO2: 124 g/km

Osiągi:

0-100 km/h: 13,3 sekundy
Prędkość maksymalna: 171 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,7 (6,8 w teście)
Trasa: 4,1 (5,5 w teście)
Cykl mieszany: 4,7 (6,2 w teście)

Pokonany dystans: 4500 kilometrów
Koszt przejechania jednego kilometra: 0,31 zł
Awarie: brak

Tekst i zdjęcia: Piotr Mokwiński



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy cz. 2 - na ulicach miasta

Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy cz. 2 - na ulicach miasta
Toolbox 2011-09-09 07:28
Bardzo fajny i udany silnik, miałem okazję jeździć Polo z 1,6 TDI 105 KM i tam jest dopiero frajda (Polo jest lżejsze od Roomstera o prawie 150 kg)