Portal V10 » Prezentacje / testy » Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy cz. 3 - w długiej podróży
Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy cz. 3 - w długiej podróży
2011-10-08 - R. Bednarz Tagi: Skoda, Skoda Roomster, Crossover
Nasz długodystansowy test osiągnął półmetek, wobec czego postanowiliśmy zweryfikować możliwości auta w długiej trasie. Sezon wakacyjny sprzyja podróżom w różne zakątki, więc znaleźliśmy na mapie miejsce dobrze znane naszym urlopowiczom sprzed 20-40 lat. To węgierski Balaton, nad którym wypoczywały setki tysięcy rodzin.
Przyjeżdżały tam całe familie aby korzystać z dobrodziejstw sporych rozmiarów jeziora i atrakcji zlokalizowanych dookoła. 77 kilometrów długości, nawet 14 szerokości i średnia temperatura wody wynosząca 23° C od wielu sezonów zachęcają turystów z całej Europy do leniwego wypoczynku. Z uwagi na korzystne położenie geograficzne, odwiedzających nigdy nie brakowało.
W opowieściach osób starszych, niejednokrotnie słyszeliśmy o wyprawach popularnym „Maluchem” właśnie na Węgry, do Grecji, czy chociażby do Bułgarii. Czasy się zmieniły i flota samochodów osobowych nabrała większego rozmachu. Dziś możemy przebierać wśród nowych jak i używanych niczym w ulęgałkach. W Polsce rekordy sprzedaży bije Skoda, dlatego też Roomstera wzięliśmy pod swoje skrzydła. W mieście egzamin zdał z wynikiem bardzo dobrym, natomiast blisko 1700-kilometrowa trasa miała obnażyć jego słabości.
Zobacz także: Skoda Roomster - nasz test cz.1 - pierwszy kontakt »Wyruszyliśmy z Łodzi w czteroosobowym składzie. Kilkudniowa wycieczka wymusiła na nas spakowanie wielu podręcznych bagaży i opracowania możliwie najbardziej komfortowej drogi. Najgorszy odcinek przebiegał do granicy ze Słowacją. Jazda po krajowych i bardzo zatłoczonych „jednopasmówkach” nie należy do przyjemności.
Zobacz także: Skoda Roomster - nasz test cz. 2 - na ulicach miasta »Częste wyprzedzanie, uciekanie na pobocze przed szaleńcami i przede wszystkim wypatrywanie w oddali dziur mogących na dłuższy czas unieruchomić pojazd idealnie wpasowuje się w kanon szarej codzienności motoryzacyjnej. Nauczeni omijanie nawet niepozornych ubytków w jezdni, wyjechaliśmy skoro świt na południe Europy.Cztery osoby na pokładzie istotnie wpłynęły na masę pojazdu, przez co konieczne stało się branie poprawki na rzeczywisty czas wykonywania manewru wyprzedzania. 90-konny silnik wyraźnie czuł zwiększony ciężar. Nabieranie coraz do wyższych prędkości przychodziło mu nieco trudniej, ale i tak nie mogliśmy przesadnie narzekać. W nadwiślańskich realiach bezpiecznie jest mieć pokaźne stadko koni mechanicznych i niutonometrów pod maską. Mogą one wybawić z poważnych opresji w kryzysowych sytuacjach. Niemniej, wróćmy do wyprawy. Kilkaset kilometrów niezbyt dynamicznej podróży zaowocowało bardzo niskim zużyciem paliwa. Wynik ocierający się o granicę 6 litrów należy uznać za dobry.Tankujemy do pełna przed samą granicą i jedziemy dalej przez Słowację w kierunku Budapesztu. Sąsiedzi przywitali nas w dość nietypowy sposób. Jakość nawierzchni krótkiego odcinka prowadzącego do najbliższej miejscowości, wołała o pomstę do nieba. To istny krajobraz powojenny. Mało uczęszczana wąska dróżka obfitowała w wyrwy zdolne pomieścić całe koło. Niezrażeni tym faktem, dotarliśmy do niewielkiego miasteczka pełnego różnokolorowej ludności. Sprężyste zawieszenie Roomstera bez zająknięcia pokonywało kolejne przeszkody drogowe. Tego samego nie możemy powiedzieć o oponach. Niskoprofilowe gumy wymagały olbrzymiej ostrożności podczas ścierania się z ostrymi krawędziami. Chwila nieuwagi mogła nieść ze sobą poważne konsekwencje. Nic takiego się jednak nie zdarzyło, więc kontynuowaliśmy wycieczkę.Wraz z kolejnymi kilometrami, asfalt przybierał zachodnioeuropejską fakturę. Równa niczym stół stolarza nawierzchnia doprowadziła nas wprost na autostradę węgierską. Obowiązkowa winieta trafiła na przednią szybę, a my rozkoszowaliśmy się dwupasmową jezdnią, na której Skoda oferowała pasażerom wysoki poziom wygody. Samochód nie poddawał się przesadnie bocznym podmuchom wiatru, a podróżowanie z prędkością około 130 km/h nie wyzwalało nadmiernego hałasu. Jedyne co zauważyliśmy, to nieco wyższą wartość średniego zużycia oleju napędowego. Wynik na poziomie 6.2 litra utrzymał się aż do końca wyprawy.Podczas spokojnego przejazdu, mieliśmy również chwile na obiektywną ocenę funkcjonalnego wnętrza. Przestronna kabina gwarantuje ogrom przestrzeni dla czwórki rosłych podróżujących. Niezależne pięć foteli można swobodnie regulować w każdej płaszczyźnie dopasowując je do potrzeb każdego z pasażerów. Podobnie ma się rzecz z bagażnikiem, którego użyteczność nie pozostawia wiele do życzenia. Liczne schowki i przegrody pozwalają ochronić przed niepożądanym wzrokiem wartościowe dla nas przedmioty. Z poważniejszych mankamentów należy wymienić za płytkie wyprofilowanie oparć i siedzisk oraz przeciętną wydajność układu klimatyzacji automatycznej. Więcej grzechów się nie dopatrzyliśmy.850 kilometrów w jedną stronę bez przerwy na dłuższy odpoczynek Skoda wytrzymała bez mrugnięcia okiem. Wysokoprężny silnik zadowolił się średnio 6.2 litra w całym dystansie, co kwalifikujemy jako niezły rezultat. Odpowiednia twardość foteli wynagradzała skromne wyprofilowanie, więc masaż pleców stał się zbędny. Kilkanaście godzin w trasie udowodniło, że Roomster jest uniwersalnym pojazdem o charakterze rodzinnym. Jeśli jednak często podróżujemy, warto dopłacić do 105-konnej wersji, która z pewnością odwdzięczy się lepszą dynamiką i elastycznością nawet przy większym obciążeniu.Balaton natomiast zachwyca czystością piaszczystego dna i temperaturą wody. Nazywany węgierskim morzem zbiornik, zapewni mnóstwo atrakcji dla całej rodziny i w ogólnym rozrachunku okazuje się nie droższy niż wczasy nad polskim Bałtykiem. Bliskość Budapesztu wzmacnia jego atrakcyjność turystyczną, a mnogość zlokalizowanych nad brzegiem miejscowości umożliwia dopasowanie miejsca do aktualnych potrzeb. Bulwarowy charakter tych największych, może chwilami przytłaczać. Ale cóż, taki już urok tłumnie odwiedzanych kurortów.
Podstawowe dane techniczne:
Skoda Roomster 1,6 TDI Style
Silnik: 1598 cm3
Moc: 90 KM przy 4200 obr./min
Moment obrotowy: 230 Nm w przedziale 1500-2500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4213/1684/1607 mm
Rozstaw osi: 2608 mm
Masa własna: 1247 kg
Średnia emisja CO2: 124 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 13,3 sekundy
Prędkość maksymalna: 171 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,7 (6,6 w teście)
Trasa: 4,1 (5,9 w teście)
Cykl mieszany: 4,7 (6,3 w teście)
Pokonany dystans: 9500 kilometrów
Koszt przejechania jednego kilometra: 0,32 zł
Awarie: spalony bezpiecznik
Tekst i zdjęcia: Piotr Mokwiński
Zobacz także: Skoda Roomster - nasz test cz.1 - pierwszy kontakt »
Zobacz także: Skoda Roomster - nasz test cz. 2 - na ulicach miasta »
Podstawowe dane techniczne:
Skoda Roomster 1,6 TDI Style
Silnik: 1598 cm3
Moc: 90 KM przy 4200 obr./min
Moment obrotowy: 230 Nm w przedziale 1500-2500 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4213/1684/1607 mm
Rozstaw osi: 2608 mm
Masa własna: 1247 kg
Średnia emisja CO2: 124 g/km
Osiągi:
0-100 km/h: 13,3 sekundy
Prędkość maksymalna: 171 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,7 (6,6 w teście)
Trasa: 4,1 (5,9 w teście)
Cykl mieszany: 4,7 (6,3 w teście)
Pokonany dystans: 9500 kilometrów
Koszt przejechania jednego kilometra: 0,32 zł
Awarie: spalony bezpiecznik
Tekst i zdjęcia: Piotr Mokwiński
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy cz. 3 - w długiej podróży
Podobne: Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy cz. 3 - w długiej podróży
Skoda Octavia, Fabia i Roomster - wersje Scout dla fanów pseudoterenówek »
Skoda Vision IN Concept - zapowiedź crossovera na rynek indyjski »
Skoda Kamiq GT - bardziej stylowy crossover na rynek chiński »
Skoda Kamiq - poznaliśmy polskie ceny »
Podobne galerie: Skoda Roomster 1.6 TDI - test długodystansowy cz. 3 - w długiej podróży
Skoda Kamiq wdzięczy się na zdjęciach »
Skoda Scala w obszernej galerii »
Subaru Viziv Adrenaline Concept - genewska premiera »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Skoda
Newsletter
Galerie zdjęć