Portal V10  »  Aktualności  »  To koniec Saaba - tysiące pracowników trafią na bruk
Saab 9-5

To koniec Saaba - tysiące pracowników trafią na bruk

2011-09-10 - P. Kozłowski     Tagi: Saab, Bankructwo
Marka Saab powstała w 1937 roku, jako firma mająca produkować samoloty. W ten sposób Szwecja chciała bronić swojej neutralności w nieuchronnie zbliżającej się wojnie. Po jej zakończeniu chciano wykorzystać potencjał produkcyjny fabryk Saaba, ale dalsza produkcja samochodów w czasach spokoju byłaby nieopłacalna. Z tego powodu szwedzka marka rozpoczęła produkcję samochodów. Prace nad pierwszym modelem rozpoczęły się jeszcze w 1944 roku, czego efektem był Saab 92. Po 74 latach firma kończy swoją działalność. W 1969 roku Saab nawiązał współpracę ze Scanią. Spółka Saab-Scania przetrwała do 1995 roku. W tym czasie Szwedzi wypuścili na rynek najlepiej sprzedającego się Saaba w historii marki - model 900. W 1989 roku połowę akcji Saaba przejęło General Motors. Od tej pory produkowane przez Saaba samochody opierały się na płytach podłogowych amerykańskiego koncernu, co nie wyszło im na dobre. Z powodu kryzysu finansowego GM sprzedało w 2010 roku swoje prawa do Saaba holenderskiej marce luksusowych samochodów sportowych Spyker.
Nowy właściciel też nie miał łatwego życia z Saabem. W 2011 roku sytuacja finansowa szwedzkiej marki jeszcze się pogorszyła, co skłoniło Spykera do podpisania umowy z chińskim dystrybutorem Pang Da. Na mocy porozumienia powstała firma dystrybucyjna, która podjęła się również produkcji samochodów marki Saab. Te zabiegi nie odniosły zakładanego rezultatu. Ostatnią szansą dla Saaba była restrukturyzacja firmy, która miała uwiarygodnić niezłą kondycję firmy i uchronić Szwedów przed wierzycielami. Sąd w Vanersborgu odrzucił wniosek Saaba o przedłużenie czasu spłat kredytów, tym samym pogrążąjąc szwedzką markę. Organ judykatywy uznał, że podjęte przez nią kroki nie zapewnią odpowiedniego rozwoju, który umożliwiłby wywiązanie się z zobowiązań względem wierzycieli.
Tym samym kończy się bogata we wzloty i upadki historia marki Saab. Sąd zabezpieczy 150 mln euro, które Saab był winien swoim dostawcom. Pracę w fabryce w Trollhattan straci 3700 pracowników. W ciągu kilku najbliższych dni Saab powinien oficjalnie ogłosić bankructwo. To koniec Saaba... Będziemy pamiętali.



źródło: Carscoop

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
7

Komentarze do:

To koniec Saaba - tysiące pracowników trafią na bruk

To koniec Saaba - tysiące pracowników trafią na bruk
Cossi 2011-09-10 17:21
Szkoda że marka z tak długą historią odchodzi. To co działo się w USA zaczyna także dotykać Europę. A jeszcze myśleli o powrocie do WRC... Ps. "Po jej zakończeniu chciano wykorzystać potencjał produkcyjny fabryk Saaba, ale dalsza produkcja samochodów w czasach spokoju byłaby nieopłacalna" Nie powinno być "samolotów"?
To koniec Saaba - tysiące pracowników trafią na bruk
mikielo3 2011-09-10 19:55
[*]
To koniec Saaba - tysiące pracowników trafią na bruk
Toolbox 2011-09-11 08:56
Tak się to kończy kiedy proponuje się klientom Opla Insignię ze znaczkiem Saab w cenie ... 2 wypasionych VW Passatów. Klienci naprawdę myślą i nie są tak naiwni, a fani marki Saab już dawno pogodzili się z tym że ta marka dawno umarła (na serii 900)
Marsellus
To koniec Saaba - tysiące pracowników trafią na bruk
Marsellus 2011-11-30 22:06
szkoda że tak się to skończyło ale przynajmniej jedna szwedzka marka odbudowała swoją pozycję dzięki inwestorowi z Chin
To koniec Saaba - tysiące pracowników trafią na bruk
fidzi 2011-12-01 10:29
A tak głośno było o sporym prawdopodobieństwie zainwestowania Chińczyków w tę markę, szkoda Saaba - to świetne szwedzkie auta. Kryzys nikogo nie oszczędza.
To koniec Saaba - tysiące pracowników trafią na bruk
fidzi 2011-12-01 10:29
A tak głośno było o sporym prawdopodobieństwie zainwestowania Chińczyków w tę markę, szkoda Saaba - to świetne szwedzkie auta. Kryzys nikogo nie oszczędza.
To koniec Saaba - tysiące pracowników trafią na bruk
jonesz 2011-12-01 14:52
bardziej niż marki szkoda mi "tysięcy pracowników, którzy trafią na bruk"...