Portal V10 » Prezentacje / testy » Toyota RAV4 Hybrid - Ekologia po modernizacji - nasz test
Toyota RAV4 Hybrid - Ekologia po modernizacji - nasz test
2017-01-25 - P. Mokwiński Tagi: Toyota RAV4, Toyota, Auta hybrydowe, Test, SUV
RAV4 w wersji hybrydowej to propozycja dla osób pokonujących dziesiątki kilometrów w mieście. Kompaktowy SUV wyposażony w napęd na cztery koła sprawdzi się jako wielozadaniowy pojazd. Przekonuje też funkcjonalnym wnętrzem i wieloma gadżetami, których próżno było szukać w wersji przedliftingowej.
RAV4 ma swoje korzenie w pierwszej połowie lat 90. Dokładnie w 1994 na drogach pojawiła się pierwsza generacja popularnego SUV-a. Obecny model to dojrzały samochód występujący z napędem na przednią lub obie osie. Toyota ma 461 centymetrów długości, 185 szerokości i 168 wysokości. Przy okazji liftingu, mocno zmodernizowano przednią część auta. Zamontowano zderzak z szerokimi wlotami powietrza, nieco inaczej uformowaną maskę i LED-owe światła do jazdy dziennej. Z tyłu nowy model poznamy przede wszystkim po zachodzących na pokrywę bagażnika kloszach wyposażonych w podwójny diodowy panel. Sylwetka może się podobać, co tylko potwierdza zainteresowanie klientów. To jeden z częściej wybieranych pojazdów w segmencie.
W parze z atrakcyjnym nadwoziem nie idzie wnętrze. Projekt deski rozdzielczej jest prosty i przejrzysty, ale brak mu polotu i nuty nowoczesności. Obsługa urządzeń pokładowych nie nastręcza większych trudności. Po modernizacji pojawił się nowy system multimedialny z dotykowym wyświetlaczem. Ma nieskomplikowane menu i wiele funkcji. Jedną z ciekawszych jest widok z kamer wokół samochodu. Pozwala bez wychodzenia z auta ocenić sytuację na ciasnym parkingu i zdecydowanie ułatwia wyjazd. Przyda się też na bezdrożach, gdzie czasem nie widać przeszkód. Zestaw też obsługuje nawigację i dobrze współpracuje z zewnętrznymi nośnikami pamięci. Trójramienną kierownicę zaopatrzono w przyciski sterujące radiem, a tuż za nią wkomponowano analogowe wskaźniki z ciekłokrystalicznym ekranem przekazującym informację z komputera pokładowego. Na niewielkim prostokącie zobaczycie też ustawienia aktywnego tempomatu i systemu zabiegającego kolizjom.
Jakość materiałów wykończeniowych stanowi jedną z największych wad wnętrza Toyoty. Mimo, że całość zdaje się solidna i miła dla oka, to wiele z zastosowanych tworzyw jest zdecydowanie za twarda i wręcz nieprzyjemna. W tej kategorii wyraźnie lepiej wypada Volkswagen Tiguan i Ford Edge. RAV4 nadrabia za to sporą przestrzenią w dwóch rzędach. Fotele obite dwukolorową skórą są wygodne i wyposażone w elektryczną regulację ustawień. Brakuje im jedynie lepszego trzymania bocznego.Na kanapie zmieszczą się nawet trzy osoby o wzroście do 190 centymetrów. Miejsca nie brakuje przed kolanami, nad głowami i na wysokości barków. Sytuację poprawia dodatkowo płaska podłoga. Jak na hybrydę, dobre noty zbiera bagażnik. W standardowej konfiguracji ma 501 litrów. Jeśli potrzebujecie więcej, wystarczy złożyć asymetryczne oparcie i cieszyć się z 1633 litrów pojemności. Stosunkowo wysoki próg załadunku rekompensuje regularny kształt. Co ciekawe, elektrycznie unoszona klapa unosi się w czasie aż 10 sekund. To niechlubny rekord w klasie kompaktowych SUV-ów.Wersja hybrydowa jest najszybszą w ofercie RAV4. Auto wyposażono w czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2.5 litra i dwa elektryczne. Pierwszy z nich ma 143 KM i przenosi moc na przednie koła. Dodatkowo, przy tylnej osi umieszczono jednostkę generującą 68 KM, która w razie potrzeby uruchamia system 4x4. Łączna maksymalna moc układu wynosi 197 koni mechanicznych. Osiągi na papierze wyglądają naprawdę nieźle. Toyota przyspiesza do setki w 8,3 sekundy i rozpędza się do 180 km/h. W praktyce, trudno się spodziewać sportowych emocji.Blisko 1750-kilogramowy samochód nie należy do demonów prędkości i zdecydowanie lepiej czuje się podczas delikatnego traktowania pedału gazu. Wówczas, potrafi też zużyć niewiele paliwa. W mieście około 7 litrów i podobnie w spokojnie pokonywanej trasie. Wystarczy jednak mocniej dociskać akcelerator, by wyraźnie zwiększyć zapotrzebowanie na benzynę. Najgorzej przedstawia się sytuacja na autostradzie, gdzie hybrydowy układ wykorzystywany jest w minimalnym stopniu, a komputer pokładowy wskazuje średnią konsumpcję na poziomie 10-12 litrów. Gdy w aglomeracyjnych korkach stosujemy się do zasad ecodrivingu i możliwie efektywnie wykorzystujemy potencjał ekologicznego systemu, japoński SUV potrafi dostarczyć sporo radości. Można nim przejechać około dwóch kilometrów w trybie bezemisyjnym, a przy każdym hamowaniu odzyskiwać energię.Układ hybrydowy zaprojektowano tak, by niezależnie od usposobienia kierowcy, możliwie płynnie przyspieszać i nie narażać pasażerów na nieprzyjemne szarpnięcia. Przy leniwym rozpędzaniu, w kabinie panuje przyjemna cisza. Gorzej, gdy zechcemy szybciej pokonać długi odcinek autostrady, bądź dynamicznie włączyć się do ruchu. Bezstopniowa skrzynia utrzymuje wysokie obroty, a do wnętrza przedostaje się nachalny i irytujący dźwięk jednostki spalinowej. Lepszy obraz buduje zawieszenie, które harmonijnie filtruje nierówności i pracuje dość cicho. W ciasnych łukach przeszkadzać może mało precyzyjny układ kierowniczy, spora masa własna pojazdu i przechyły nadwozia.RAV4 Hybrid najlepiej sprawdza się w mieście, gdzie najłatwiej wykorzystać potencjał ekologicznego napędu. Spodoba się kierowcom o spokojnym temperamencie. Mimo zastosowania jednostki spalinowej i elektrycznej, Toyota pozostaje autem bardzo funkcjonalnym i komfortowym w codziennej eksploatacji. Na przeszkodzie może stanąć jedynie cena. Przy uwzględnieniu rabatu w wysokości 17 tysięcy złotych, za wersję z napędem na przednią oś trzeba zapłacić przynajmniej 137 700 zł. Napęd na cztery koła wymaga dopłaty w wysokości 10 tysięcy, a widoczną na zdjęciach najbogatszą odmianę Prestige wyceniono na 164 700 zł. Po dołożeniu kilku gadżetów, finalna wartość auta wzrośnie do około 185 tysięcy.Podstawowe dane techniczne:
Toyota RAV4 Hybrid 4x4
Silnik: 2494 ccm + elektryczny
Moc: 155 KM przy 5700 obr./min, 143 + 68 KM silnika elektrycznego
Maksymalny moment obrotowy: 210 Nm przy 4200 obr./min, 270 Nm sil. elektr.
Skrzynia biegów: automatyczna, bezstopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4605/1845/1675 mm
Rozstaw osi: 2660 mm
Masa własna: 1360 kg
Średnia emisja CO2: 122 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 8,3 sekundy
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,4 (7,7 w teście)
Trasa: 5,1 (6,6 w teście)
Cykl mieszany: 5,2 (7,3 w teście)
Toyota RAV4 Hybrid 4x4
Silnik: 2494 ccm + elektryczny
Moc: 155 KM przy 5700 obr./min, 143 + 68 KM silnika elektrycznego
Maksymalny moment obrotowy: 210 Nm przy 4200 obr./min, 270 Nm sil. elektr.
Skrzynia biegów: automatyczna, bezstopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4605/1845/1675 mm
Rozstaw osi: 2660 mm
Masa własna: 1360 kg
Średnia emisja CO2: 122 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 8,3 sekundy
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 5,4 (7,7 w teście)
Trasa: 5,1 (6,6 w teście)
Cykl mieszany: 5,2 (7,3 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Toyota RAV4 Hybrid - Ekologia po modernizacji - nasz test
Podobne: Toyota RAV4 Hybrid - Ekologia po modernizacji - nasz test
Toyota RAV4 Prime - japoński SUV w mocnej wersji plug-in »
Toyota RAV4 - w listopadzie poznamy wersję hybrid plug-in »
Toyota RAV4 z licznymi modyfikacjami od TRD i Modelista »
Toyota RAV4 - ruszyła przedsprzedaż w polskich salonach »
Podobne galerie: Toyota RAV4 Hybrid - Ekologia po modernizacji - nasz test
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Szykuje się potężny atak zimy w Polsce. Jak przygotować auto na mrozy? »
Zmarł Osamu Suzuki - szef Suzuki przez 43 lata, który przekształcił ją w globalną potęgę »
Ostatnie chwile darmowej jazdy. Od 1 stycznia popularny odcinek polskiej autostrady znów płatny »
Tapety na pulpit Toyota
Galerie zdjęć
Newsletter