Portal V10 » Warsztat » Układ chłodzenia - kontroluj jego stan również zimą
Układ chłodzenia - kontroluj jego stan również zimą
2011-12-26 - B. Leszczorz Tagi: Poradnik, Chłodzenie
Choć na zewnątrz chłód, to silnikowi naszego auta może zrobić się za gorąco. Powinni o tym pamiętać w szczególności właściciele starszych rocznikowo samochodów, kontrolując wskaźnik temperatury płynu chłodzącego podczas dłuższych podróży. Wychylenie się tego ostatniego ponad normalny poziom, czyli na tzw. czerwone pole, oznacza iż układ chłodzenia nie funkcjonuje prawidłowo i silnik zaczyna się przegrzewać. Zignorowanie tego ostrzeżenia skutkuje zazwyczaj wypaleniem lub pęknięciem uszczelki pod głowicą. W skrajnym wypadku może nawet dojść do rozerwania tej ostatniej, bądź poważnego uszkodzenia korpusu jednostki napędowej.
Mało płynu? Dolej wody
Przemieszczenie się wspomnianego wskaźnika na czerwone pole to znak, iż należy bezwzględnie wyłączyć silnik. Diagnozę sytuacji powinniśmy rozpocząć od sprawdzenia poziomu płynu chłodzącego w układzie: zbyt niski stan stanowi bowiem często przyczynę niebezpiecznego wzrostu temperatury. Jeśli tak jest, to niedobór płynu możemy uzupełnić nawet zwykłą wodą. Po dojechaniu na miejsce, należy jednak jak najszybciej wymienić rozcieńczony płyn na nowy. Uwaga na uszczelniacze!
Czasami może okazać się, iż przyczyną niebezpiecznych wychyleń wskaźnika temperatury płynu chłodzącego jest wyciek z układu. Fachowcy doradzają w takim wypadku częste zatrzymywanie się i systematyczne dolewanie płynu (lub wody), przestrzegają natomiast przed stosowaniem tzw. uszczelniaczy. Dlaczego? Te ostatnie, dostępne na rynku w postaci proszku albo płynu, likwidują wprawdzie drobne nieszczelności w układzie chłodzenia, jednak podczas dłuższej eksploatacji powodują zapchanie się nagrzewnicy, a często również samej chłodnicy.
Wiatrak na (czerwonym) polu
W wielu wypadkach, za postępujące przegrzewanie się jednostki napędowej jest odpowiedzialny wentylator chłodnicy. Jego podstawowym zadaniem jest bowiem włączanie się podczas jazdy na wysokich obrotach silnika lub powolnego przemieszczania się w korkach. Przyczyna uszkodzenia wentylatora może leżeć w awarii jego silnika (wiatraki elektryczne), lub wynikać z uszkodzenia sprzęgła wiskotycznego w przypadku wentylatorów napędzanych bezpośrednio z silnika.Termostacie, otwórz się!
Gdy awarii ulegnie automatyczny zawór umożliwiający przepływ płynu chłodzącego pomiędzy tzw. małym i dużym obiegiem, wtedy takie zawołanie okaże się bezcelowe. O co chodzi? Termostat, bo o nim mowa pozostaje zamknięty po uruchomieniu silnika, a płyn krąży tylko w jego płaszczu wodnym i w nagrzewnicy, czyli tzw. małym obiegu. Po osiągnięciu temperatury roboczej motoru (ok. 90 st. C), automatyczny zawór powinien się otworzyć umożliwiając przepływ płynu przez chłodnicę (tzw. duży obieg). O awarii - braku otwarcia się termostatu - świadczy zazwyczaj obecność wskaźnika temperatury na czerwonym polu, przy jednocześnie zimnej chłodnicy.Gdy wskaźnik skacze
Jednak to nie wszystkie możliwe przyczyny niedomagań układu chłodzenia w samochodzie. Jego niewłaściwa praca może być również spowodowana uszkodzeniem pompy płynu chłodzącego, zwanej potocznie pompą wodną lub napędzającego ją paska klinowego. Zepsuć się może również czujnik temperatury płynu chłodzącego (jest on zamontowany w głowicy silnika lub w wężu skierowanym do chłodnicy). Jego usterka objawia się „skakaniem” wskaźnika temperatury pomiędzy skrajnymi położeniami lub wychyleniem się tego ostatniego na czerwone pole tuż po uruchomieniu silnika.
Przemieszczenie się wspomnianego wskaźnika na czerwone pole to znak, iż należy bezwzględnie wyłączyć silnik. Diagnozę sytuacji powinniśmy rozpocząć od sprawdzenia poziomu płynu chłodzącego w układzie: zbyt niski stan stanowi bowiem często przyczynę niebezpiecznego wzrostu temperatury. Jeśli tak jest, to niedobór płynu możemy uzupełnić nawet zwykłą wodą. Po dojechaniu na miejsce, należy jednak jak najszybciej wymienić rozcieńczony płyn na nowy. Uwaga na uszczelniacze!
Czasami może okazać się, iż przyczyną niebezpiecznych wychyleń wskaźnika temperatury płynu chłodzącego jest wyciek z układu. Fachowcy doradzają w takim wypadku częste zatrzymywanie się i systematyczne dolewanie płynu (lub wody), przestrzegają natomiast przed stosowaniem tzw. uszczelniaczy. Dlaczego? Te ostatnie, dostępne na rynku w postaci proszku albo płynu, likwidują wprawdzie drobne nieszczelności w układzie chłodzenia, jednak podczas dłuższej eksploatacji powodują zapchanie się nagrzewnicy, a często również samej chłodnicy.
W wielu wypadkach, za postępujące przegrzewanie się jednostki napędowej jest odpowiedzialny wentylator chłodnicy. Jego podstawowym zadaniem jest bowiem włączanie się podczas jazdy na wysokich obrotach silnika lub powolnego przemieszczania się w korkach. Przyczyna uszkodzenia wentylatora może leżeć w awarii jego silnika (wiatraki elektryczne), lub wynikać z uszkodzenia sprzęgła wiskotycznego w przypadku wentylatorów napędzanych bezpośrednio z silnika.Termostacie, otwórz się!
Gdy awarii ulegnie automatyczny zawór umożliwiający przepływ płynu chłodzącego pomiędzy tzw. małym i dużym obiegiem, wtedy takie zawołanie okaże się bezcelowe. O co chodzi? Termostat, bo o nim mowa pozostaje zamknięty po uruchomieniu silnika, a płyn krąży tylko w jego płaszczu wodnym i w nagrzewnicy, czyli tzw. małym obiegu. Po osiągnięciu temperatury roboczej motoru (ok. 90 st. C), automatyczny zawór powinien się otworzyć umożliwiając przepływ płynu przez chłodnicę (tzw. duży obieg). O awarii - braku otwarcia się termostatu - świadczy zazwyczaj obecność wskaźnika temperatury na czerwonym polu, przy jednocześnie zimnej chłodnicy.Gdy wskaźnik skacze
Jednak to nie wszystkie możliwe przyczyny niedomagań układu chłodzenia w samochodzie. Jego niewłaściwa praca może być również spowodowana uszkodzeniem pompy płynu chłodzącego, zwanej potocznie pompą wodną lub napędzającego ją paska klinowego. Zepsuć się może również czujnik temperatury płynu chłodzącego (jest on zamontowany w głowicy silnika lub w wężu skierowanym do chłodnicy). Jego usterka objawia się „skakaniem” wskaźnika temperatury pomiędzy skrajnymi położeniami lub wychyleniem się tego ostatniego na czerwone pole tuż po uruchomieniu silnika.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Układ chłodzenia - kontroluj jego stan również zimą
Układ chłodzenia - kontroluj jego stan również zimą
Niktam 2017-09-28 09:33
dokładnie. płyn chłodniczy odpowiada za to zeby latem się silnik nie przegrzał a zimą nie zamarzł! dlatego posinien mieć dobre parametry, ja stosuje http://k2.com.pl/produkty/k2-kuler-35c-pomaranczowy-5-l?utm_source=b2cfib&utm_campaign=ws
Podobne: Układ chłodzenia - kontroluj jego stan również zimą
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG? »
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Klimatyzacja w zimie - jak o nią zadbać? »
Diesel przed zimą, czyli jak przygotować ropniaka na mrozy »
Podobne galerie: Układ chłodzenia - kontroluj jego stan również zimą
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter