Portal V10  »  Warsztat  »  Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?

Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?

2012-01-17 - B. Leszczorz     Tagi: Poradnik, Zapłon
Zima to trudny czas dla wszelkiego rodzaju poł±czeń elektrycznych znajduj±cych się w samochodach. Jednym z najbardziej narażonych na szkodliwe działanie wilgoci absorbowanej z otoczenia, jest układ zapłonowy. Jego niedomagania daj± się kieruj±cym szybko we znaki, skutkuj±c m.in. trudno¶ciami z uruchomieniem silnika.
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?
Najsłabsze ogniwo
Wspomniana powyżej przypadło¶ć dotyczy zdecydowanej większo¶ci samochodów jeżdż±cych po naszych drogach. Dlaczego? Za wła¶ciwe dostarczenie napięcia odpowiadaj± w nich bowiem przewody zapłonowe, które s± szczególnie narażone na różnego rodzaju uszkodzenia, np. zawilgocenia lub przebicia izolacji. Inaczej jest w nowoczesnych silnikach benzynowych, gdzie zamiast przewodów zapłonowych stosuje się moduły i cewki zapłonowe.
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?
Co 50 tys. km
Po takich przebiegach powinno się wymieniać przewody zapłonowe. Zdaniem fachowców dłuższa eksploatacja nadmiernie zużytych, powoduje duże spadki napięcia, co w konsekwencji skutkuje trudno¶ciami z odpaleniem silnika. W skrajnych wypadkach natomiast, kiedy doszło do przebicia izolacji, dalsze użytkowanie takich przewodów może grozić porażeniem pr±dem o napięciu kilkunastu tysięcy woltów!
Zawsze w komplecie
Należy zawsze wymieniać wszystkie przewody, a nie tylko te, które uległy uszkodzeniu. W ten sposób unikniemy ich nierównomiernego zużycia, a przede wszystkim zapewnimy wła¶ciwy przepływ pr±du do ¶wiec zapłonowych. Uwaga! Przewody musz± być dopasowane do okre¶lonego zasilania silnika, czyli odpowiednie dla benzyny, oleju napędowego, LPG lub CNG.
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?
MiedĽ rz±dzi
W większo¶ci przewodów zapłonowych stosowanych w samochodach, znajdziemy kable z rdzeniem miedzianym. Co ciekawe, s± one zarówno w popularnych autach niższych klas, jak i niektórych modelach Mercedesa, Audi, czy BMW. Dzieje się tak, ponieważ zalet± kabli miedzianych jest ich niska oporno¶ć, pozwalaj±ca na wytworzenie silnej iskry na ¶wiecy zapłonowej.
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?
Ferromagnetyczny, czy węglowy?
Wad± kabli miedzianych jest duży poziom zakłóceń elektromagnetycznych, dlatego też coraz czę¶ciej stosowane s± przewody zapłonowe z rdzeniem ferromagnetycznym (niska oporno¶ć + niski poziom zakłóceń). Alternatywę stanowi± również tzw. kable węglowe. Te ostatnie ciesz± się jednak małym zainteresowaniem: wad± jest ich szybkie zużycie wynikaj±ce z dużego oporu pocz±tkowego, szczególnie podczas intensywnej eksploatacji samochodu.
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?
Pamiętajmy o ¶wiecach!
Pierwsze mrozy to ostatni dzwonek, aby pomy¶leć o wymianie ¶wiec zapłonowych w naszym samochodzie. Dotyczy to wszystkich aut, w szczególno¶ci za¶ wyposażonych w instalacje LPG i CNG. Dlaczego to takie istotne? Silniki zasilane gazem wymagaj± wyższego napięcia do ich rozruchu, a takiego nie zapewni± zużyte b±dĽ wypalone ¶wiece. Ponadto te ostatnie mog± spowodować wypalenie osłon przewodów zapłonowych.



Dodaj komentarz

Nick
Tre¶ć
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wej¶ciem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?