Portal V10 » Warsztat » Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?

Zima to trudny czas dla wszelkiego rodzaju połączeń elektrycznych znajdujących się w samochodach. Jednym z najbardziej narażonych na szkodliwe działanie wilgoci absorbowanej z otoczenia, jest układ zapłonowy. Jego niedomagania dają się kierującym szybko we znaki, skutkując m.in. trudnościami z uruchomieniem silnika.
Najsłabsze ogniwo
Wspomniana powyżej przypadłość dotyczy zdecydowanej większości samochodów jeżdżących po naszych drogach. Dlaczego? Za właściwe dostarczenie napięcia odpowiadają w nich bowiem przewody zapłonowe, które są szczególnie narażone na różnego rodzaju uszkodzenia, np. zawilgocenia lub przebicia izolacji. Inaczej jest w nowoczesnych silnikach benzynowych, gdzie zamiast przewodów zapłonowych stosuje się moduły i cewki zapłonowe. Co 50 tys. km
Po takich przebiegach powinno się wymieniać przewody zapłonowe. Zdaniem fachowców dłuższa eksploatacja nadmiernie zużytych, powoduje duże spadki napięcia, co w konsekwencji skutkuje trudnościami z odpaleniem silnika. W skrajnych wypadkach natomiast, kiedy doszło do przebicia izolacji, dalsze użytkowanie takich przewodów może grozić porażeniem prądem o napięciu kilkunastu tysięcy woltów!
Zawsze w komplecie
Należy zawsze wymieniać wszystkie przewody, a nie tylko te, które uległy uszkodzeniu. W ten sposób unikniemy ich nierównomiernego zużycia, a przede wszystkim zapewnimy właściwy przepływ prądu do świec zapłonowych. Uwaga! Przewody muszą być dopasowane do określonego zasilania silnika, czyli odpowiednie dla benzyny, oleju napędowego, LPG lub CNG.Miedź rządzi
W większości przewodów zapłonowych stosowanych w samochodach, znajdziemy kable z rdzeniem miedzianym. Co ciekawe, są one zarówno w popularnych autach niższych klas, jak i niektórych modelach Mercedesa, Audi, czy BMW. Dzieje się tak, ponieważ zaletą kabli miedzianych jest ich niska oporność, pozwalająca na wytworzenie silnej iskry na świecy zapłonowej.Ferromagnetyczny, czy węglowy?
Wadą kabli miedzianych jest duży poziom zakłóceń elektromagnetycznych, dlatego też coraz częściej stosowane są przewody zapłonowe z rdzeniem ferromagnetycznym (niska oporność + niski poziom zakłóceń). Alternatywę stanowią również tzw. kable węglowe. Te ostatnie cieszą się jednak małym zainteresowaniem: wadą jest ich szybkie zużycie wynikające z dużego oporu początkowego, szczególnie podczas intensywnej eksploatacji samochodu.Pamiętajmy o świecach!
Pierwsze mrozy to ostatni dzwonek, aby pomyśleć o wymianie świec zapłonowych w naszym samochodzie. Dotyczy to wszystkich aut, w szczególności zaś wyposażonych w instalacje LPG i CNG. Dlaczego to takie istotne? Silniki zasilane gazem wymagają wyższego napięcia do ich rozruchu, a takiego nie zapewnią zużyte bądź wypalone świece. Ponadto te ostatnie mogą spowodować wypalenie osłon przewodów zapłonowych.
Wspomniana powyżej przypadłość dotyczy zdecydowanej większości samochodów jeżdżących po naszych drogach. Dlaczego? Za właściwe dostarczenie napięcia odpowiadają w nich bowiem przewody zapłonowe, które są szczególnie narażone na różnego rodzaju uszkodzenia, np. zawilgocenia lub przebicia izolacji. Inaczej jest w nowoczesnych silnikach benzynowych, gdzie zamiast przewodów zapłonowych stosuje się moduły i cewki zapłonowe. Co 50 tys. km
Po takich przebiegach powinno się wymieniać przewody zapłonowe. Zdaniem fachowców dłuższa eksploatacja nadmiernie zużytych, powoduje duże spadki napięcia, co w konsekwencji skutkuje trudnościami z odpaleniem silnika. W skrajnych wypadkach natomiast, kiedy doszło do przebicia izolacji, dalsze użytkowanie takich przewodów może grozić porażeniem prądem o napięciu kilkunastu tysięcy woltów!
Należy zawsze wymieniać wszystkie przewody, a nie tylko te, które uległy uszkodzeniu. W ten sposób unikniemy ich nierównomiernego zużycia, a przede wszystkim zapewnimy właściwy przepływ prądu do świec zapłonowych. Uwaga! Przewody muszą być dopasowane do określonego zasilania silnika, czyli odpowiednie dla benzyny, oleju napędowego, LPG lub CNG.Miedź rządzi
W większości przewodów zapłonowych stosowanych w samochodach, znajdziemy kable z rdzeniem miedzianym. Co ciekawe, są one zarówno w popularnych autach niższych klas, jak i niektórych modelach Mercedesa, Audi, czy BMW. Dzieje się tak, ponieważ zaletą kabli miedzianych jest ich niska oporność, pozwalająca na wytworzenie silnej iskry na świecy zapłonowej.Ferromagnetyczny, czy węglowy?
Wadą kabli miedzianych jest duży poziom zakłóceń elektromagnetycznych, dlatego też coraz częściej stosowane są przewody zapłonowe z rdzeniem ferromagnetycznym (niska oporność + niski poziom zakłóceń). Alternatywę stanowią również tzw. kable węglowe. Te ostatnie cieszą się jednak małym zainteresowaniem: wadą jest ich szybkie zużycie wynikające z dużego oporu początkowego, szczególnie podczas intensywnej eksploatacji samochodu.Pamiętajmy o świecach!
Pierwsze mrozy to ostatni dzwonek, aby pomyśleć o wymianie świec zapłonowych w naszym samochodzie. Dotyczy to wszystkich aut, w szczególności zaś wyposażonych w instalacje LPG i CNG. Dlaczego to takie istotne? Silniki zasilane gazem wymagają wyższego napięcia do ich rozruchu, a takiego nie zapewnią zużyte bądź wypalone świece. Ponadto te ostatnie mogą spowodować wypalenie osłon przewodów zapłonowych.

Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?
Podobne: Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?




Podobne galerie: Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zimą?



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć