Portal V10 » Warsztat » Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?
Zima to trudny czas dla wszelkiego rodzaju poł±czeń elektrycznych znajduj±cych się w samochodach. Jednym z najbardziej narażonych na szkodliwe działanie wilgoci absorbowanej z otoczenia, jest układ zapłonowy. Jego niedomagania daj± się kieruj±cym szybko we znaki, skutkuj±c m.in. trudno¶ciami z uruchomieniem silnika.
Najsłabsze ogniwo
Wspomniana powyżej przypadło¶ć dotyczy zdecydowanej większo¶ci samochodów jeżdż±cych po naszych drogach. Dlaczego? Za wła¶ciwe dostarczenie napięcia odpowiadaj± w nich bowiem przewody zapłonowe, które s± szczególnie narażone na różnego rodzaju uszkodzenia, np. zawilgocenia lub przebicia izolacji. Inaczej jest w nowoczesnych silnikach benzynowych, gdzie zamiast przewodów zapłonowych stosuje się moduły i cewki zapłonowe. Co 50 tys. km
Po takich przebiegach powinno się wymieniać przewody zapłonowe. Zdaniem fachowców dłuższa eksploatacja nadmiernie zużytych, powoduje duże spadki napięcia, co w konsekwencji skutkuje trudno¶ciami z odpaleniem silnika. W skrajnych wypadkach natomiast, kiedy doszło do przebicia izolacji, dalsze użytkowanie takich przewodów może grozić porażeniem pr±dem o napięciu kilkunastu tysięcy woltów!
Zawsze w komplecie
Należy zawsze wymieniać wszystkie przewody, a nie tylko te, które uległy uszkodzeniu. W ten sposób unikniemy ich nierównomiernego zużycia, a przede wszystkim zapewnimy wła¶ciwy przepływ pr±du do ¶wiec zapłonowych. Uwaga! Przewody musz± być dopasowane do okre¶lonego zasilania silnika, czyli odpowiednie dla benzyny, oleju napędowego, LPG lub CNG.MiedĽ rz±dzi
W większo¶ci przewodów zapłonowych stosowanych w samochodach, znajdziemy kable z rdzeniem miedzianym. Co ciekawe, s± one zarówno w popularnych autach niższych klas, jak i niektórych modelach Mercedesa, Audi, czy BMW. Dzieje się tak, ponieważ zalet± kabli miedzianych jest ich niska oporno¶ć, pozwalaj±ca na wytworzenie silnej iskry na ¶wiecy zapłonowej.Ferromagnetyczny, czy węglowy?
Wad± kabli miedzianych jest duży poziom zakłóceń elektromagnetycznych, dlatego też coraz czę¶ciej stosowane s± przewody zapłonowe z rdzeniem ferromagnetycznym (niska oporno¶ć + niski poziom zakłóceń). Alternatywę stanowi± również tzw. kable węglowe. Te ostatnie ciesz± się jednak małym zainteresowaniem: wad± jest ich szybkie zużycie wynikaj±ce z dużego oporu pocz±tkowego, szczególnie podczas intensywnej eksploatacji samochodu.Pamiętajmy o ¶wiecach!
Pierwsze mrozy to ostatni dzwonek, aby pomy¶leć o wymianie ¶wiec zapłonowych w naszym samochodzie. Dotyczy to wszystkich aut, w szczególno¶ci za¶ wyposażonych w instalacje LPG i CNG. Dlaczego to takie istotne? Silniki zasilane gazem wymagaj± wyższego napięcia do ich rozruchu, a takiego nie zapewni± zużyte b±dĽ wypalone ¶wiece. Ponadto te ostatnie mog± spowodować wypalenie osłon przewodów zapłonowych.
Wspomniana powyżej przypadło¶ć dotyczy zdecydowanej większo¶ci samochodów jeżdż±cych po naszych drogach. Dlaczego? Za wła¶ciwe dostarczenie napięcia odpowiadaj± w nich bowiem przewody zapłonowe, które s± szczególnie narażone na różnego rodzaju uszkodzenia, np. zawilgocenia lub przebicia izolacji. Inaczej jest w nowoczesnych silnikach benzynowych, gdzie zamiast przewodów zapłonowych stosuje się moduły i cewki zapłonowe. Co 50 tys. km
Po takich przebiegach powinno się wymieniać przewody zapłonowe. Zdaniem fachowców dłuższa eksploatacja nadmiernie zużytych, powoduje duże spadki napięcia, co w konsekwencji skutkuje trudno¶ciami z odpaleniem silnika. W skrajnych wypadkach natomiast, kiedy doszło do przebicia izolacji, dalsze użytkowanie takich przewodów może grozić porażeniem pr±dem o napięciu kilkunastu tysięcy woltów!
Należy zawsze wymieniać wszystkie przewody, a nie tylko te, które uległy uszkodzeniu. W ten sposób unikniemy ich nierównomiernego zużycia, a przede wszystkim zapewnimy wła¶ciwy przepływ pr±du do ¶wiec zapłonowych. Uwaga! Przewody musz± być dopasowane do okre¶lonego zasilania silnika, czyli odpowiednie dla benzyny, oleju napędowego, LPG lub CNG.MiedĽ rz±dzi
W większo¶ci przewodów zapłonowych stosowanych w samochodach, znajdziemy kable z rdzeniem miedzianym. Co ciekawe, s± one zarówno w popularnych autach niższych klas, jak i niektórych modelach Mercedesa, Audi, czy BMW. Dzieje się tak, ponieważ zalet± kabli miedzianych jest ich niska oporno¶ć, pozwalaj±ca na wytworzenie silnej iskry na ¶wiecy zapłonowej.Ferromagnetyczny, czy węglowy?
Wad± kabli miedzianych jest duży poziom zakłóceń elektromagnetycznych, dlatego też coraz czę¶ciej stosowane s± przewody zapłonowe z rdzeniem ferromagnetycznym (niska oporno¶ć + niski poziom zakłóceń). Alternatywę stanowi± również tzw. kable węglowe. Te ostatnie ciesz± się jednak małym zainteresowaniem: wad± jest ich szybkie zużycie wynikaj±ce z dużego oporu pocz±tkowego, szczególnie podczas intensywnej eksploatacji samochodu.Pamiętajmy o ¶wiecach!
Pierwsze mrozy to ostatni dzwonek, aby pomy¶leć o wymianie ¶wiec zapłonowych w naszym samochodzie. Dotyczy to wszystkich aut, w szczególno¶ci za¶ wyposażonych w instalacje LPG i CNG. Dlaczego to takie istotne? Silniki zasilane gazem wymagaj± wyższego napięcia do ich rozruchu, a takiego nie zapewni± zużyte b±dĽ wypalone ¶wiece. Ponadto te ostatnie mog± spowodować wypalenie osłon przewodów zapłonowych.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wej¶ciem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wej¶ciem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?
Podobne: Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG? »
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Układ chłodzenia - zadbaj o niego również w zimie »
Klimatyzacja w zimie - jak o ni± zadbać? »
Podobne galerie: Układ zapłonowy - jak o niego zadbać zim±?
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczę¶ciej czytane w tym miesi±cu
Jak osi±gn±ć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farb±? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter