Portal V10 » Prezentacje / testy » VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion - Lepszy pod każdym względem - nasz test
VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion - Lepszy pod każdym względem - nasz test
2016-10-26 - P. Mokwiński Tagi: Test, SUV, Volkswagen, Volkswagen Tiguan
To bez dwóch zdań prawdziwy hit Volkswagena. Mimo, że pierwsza generacja pojawiła się dość późno względem konkurentów (2007), to odniosła spektakularny sukces. Przez 9 lat obecności na światowych rynkach, do klientów trafiło blisko 2,8 miliona egzemplarzy. Druga odsłona jest znacznie dojrzalsza. Bazuje na modułowej płycie MQB, ma bardziej dynamiczne i jednocześnie stosunkowo oszczędne silniki, a także zdecydowanie więcej miejsca w środku.
Volkswagen na najbliższe lata zapowiada mocną ofensywę modelową w klasie crossoverów i SUV-ów. Dzięki temu, że Tiguan wyraźnie urósł, w ofercie zrobiło się miejsce dla auta nieco mniejszego, mogącego konkurować z Hondą HR-V i Toyotą CH-R. Jego debiut powinien nastąpić w przyszłym roku. Wtedy też powinniśmy poznać trzecie wcielenie Touarega. Wróćmy jednak do kompaktowego Tiguana. Względem poprzednika, nadwozie jest o 6 cm dłuższe o 3 szersze, a sama konstrukcja lżejsza o około 50 kilogramów (w zależności od wersji). Zmalał też współczynnik oporu powietrza z 0,37 do 0,32. Prześwit wynosi 20 centymetrów, a opcjonalny, elektrycznie wysuwany hak (3950 zł) pozwala ciągnąć przyczepę o masie 2,5 tony.
Klient też może zdecydować się na 20-calowe felgi (17 w standardzie) oraz bardzo wydajne, w pełni LED-owe reflektory. Są aktywne i dopasowują snop światła do warunków na drodze. Automatycznie przełączają się w tryb drogowy i tak sterują długością i kierunkiem snopu, aby nie oślepiać kierowców poprzedzających pojazdów i tych nadjeżdżających z naprzeciwka. W praktyce wygląda to tak, że strumień światła układa się zgodnie z pokonywanym zakrętem i „czarną plamą” przykrywa samochody przed nami, doświetlając jednocześnie pobocze i pusty obszar drogi.
Pozytywne wrażenie robi także wnętrze. W stosunku do poprzednika, kabinę wykończono znacznie lepszymi tworzywami i przewidziano wiele dodatków elektronicznych dostępnych dotąd w klasie premium. Dzięki temu, Tiguan wysoko zawiesił poprzeczkę dla rywali. Możemy pokusić się w tym miejscu o stwierdzenie, że zdecydowanie bliżej mu do BMW X3, czy Audi Q5, niż Hondy CR-V, czy Toyoty RAV-4. Kokpit zdominowały dwa ciekłokrystaliczne wyświetlacze. Ten przed oczami kierowcy ma 12,3 cala i poza typowymi wskazaniami komputera pokładowego, wyświetla mapę, parametry przydatne podczas jazdy w terenie i ma zmienną grafikę.W zależności od preferencji, jednym przyciskiem powiększymy wirtualne zegary lub rozlejemy mapę niemal po całym ekranie. System multimedialny Discovery Pro znamy już z Passata. Jego obsługa jest intuicyjna, a rozbudowane menu stosunkowo czytelne. Ma wbudowany dysk twardy, a nawigację wzbogacono funkcją Google Earth wymagającą dostępu do internetu.To nie koniec elektronicznych udogodnień. Jedynie od zasobności portfela użytkownika zależeć będzie finalna konfiguracja. Nie ma na rynku SUV-a tej klasy o podobnych możliwościach personalizacji. Pokład można wzbogacić przeziernym wyświetlaczem (2280 zł), panoramicznym oknem dachowym (4410 zł), bezkluczykowym dostępem (1660 zł), podgrzewaną przednią szybą (1370 zł), a także systemem kamer 360 za 4190 zł. Pozytywnie należy też ocenić przestronność. W dwóch rzędach miejsca nie brakuje, a bagażnik ma od 520 do 615 litrów - wartość zależna od położenia przesuwnej kanapy. Po złożeniu oparcia, pojemność rośnie do 1655 litrów.Wśród jednostek napędowych znajdziemy pozycje od kilkunastu miesięcy dostępne w innych modelach koncernu VAG. Niemniej, rozsądnym wyborem wydaje się 2-litrowy diesel o mocy 150 KM i 340 Nm dostępnych przy 1750 obr./min. W podstawowej wersji występuje z 6-stopniowym manualem, ale warto dopłacić do 7-biegowego DSG. Przełożenia dobiera błyskawicznie, wykazując jedynie niewielki poślizg przy nagłych redukcjach.Co ciekawe, nową generację tej skrzyni wyposażono w funkcję żeglowania i dopasowania biegu do ukształtowania terenu. Podczas zjazdów ze wzniesień, automat sam wrzuca niższy bieg starając się utrzymać prędkość i jednocześnie hamować silnikiem. Nieźle też wypada układ jezdny. Za 3510 złotych można dołożyć adaptacyjne zawieszenie, jednak już standardowe zapewnia zdrowy kompromis między sztywnością a komfortem. Tiguan pewnie i neutralnie zachowuje się w zakrętach, a na autostradzie przekonuje wyciszeniem kabiny.Na 19-calowych kołach średnio radzi sobie z poprzecznymi przeszkodami. Jeśli często zapuszczacie się na bezdroża, warto zdecydować się na osiemnastki z wyższym profilem opony. Mimo sporej masy własnej (1600 kg), 2.0 TDI gwarantuje niezłą dynamikę. Volkswagen przyspiesza do setki w 9,3 skundy i rozpędza się maksymalnie do 200 km/h. Nie brakuje mu elastyczności, a wibracje diesla nie przenoszą się zanadto do kabiny. Poza tym, przyzwoicie wypada też zużycie paliwa. W mieście auto potrzebuje około 9 litrów, natomiast w trasie dość łatwo uzyskać wyniki na poziomie 6 litrów.Volkswagen znów pokazał, że potrafi zawstydzać konkurencję. Tiguan to jeden z najciekawszych i zdecydowanie najlepiej jeżdżących kompaktowych SUV-ów. Potrafi sam zaparkować z przyczepą, współpracuje z aplikacjami smartfona, a z dieslem okazuje się wystarczająco dynamiczny i oszczędny. Niestety, jest wyraźnie droższy od poprzednika i konkurencji. Za 150-konnego diesla z DSG i 4x4 trzeba zapłacić przynajmniej 156 880 zł, a to dopiero początek konfiguracji. Po zaznaczeniu w konfiguratorze kilku dodatkowych opcji, cena może przekroczyć 200 tysięcy. Dobrze wyposażona Kia Sportage z 2.0 CRDi pod maską (185 KM) to wydatek około 143 tysięcy. Jeśli jednak porównamy VW do BMW X3 i Mercedesa GLC, to finalna wartość na fakturze okaże się atrakcyjna.Podstawowe dane techniczne:
VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion
Silnik: 1968 cm3
Moc: 150 KM przy 3500 obr./min
Moment obrotowy: 340 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4486/1839/1672 mm
Rozstaw osi: 2677 mm
Masa własna: 1604 kg
Średnia emisja CO2: 147 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 9,3 sekund
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 6,8 (8,8 w teście)
Trasa: 5,1 (6,2 w teście)
Cykl mieszany: 5,7 (7,3 w teście)
VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion
Silnik: 1968 cm3
Moc: 150 KM przy 3500 obr./min
Moment obrotowy: 340 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 7-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 4, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4486/1839/1672 mm
Rozstaw osi: 2677 mm
Masa własna: 1604 kg
Średnia emisja CO2: 147 g/kmOsiągi:
0-100 km/h: 9,3 sekund
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 6,8 (8,8 w teście)
Trasa: 5,1 (6,2 w teście)
Cykl mieszany: 5,7 (7,3 w teście)
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion - Lepszy pod każdym względem - nasz test
Podobne: VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion - Lepszy pod każdym względem - nasz test
Volkswagen Tiguan Allspace - Więcej centymetrów, więcej przestrzeni - Pierwsza jazda »
Volkswagen Tiguan dostępny z pakietem Black Style R-Line »
Volkswagen Tiguan Offroad - SUV z terenowymi aspiracjami »
VW Touareg - krewniak Lamborghini i Bentleya - pierwsza jazda »
Podobne galerie: VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion - Lepszy pod każdym względem - nasz test
Volkswagen Tiguan - niemiecki SUV w wersji 2018 »
Volkswagen T-Roc R - rzut okiem na sportowego SUVa »
Volkswagen Atlas - niemiecki SUV w czerni »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Volkswagen