Portal V10 » Aktualności » Volkswagen Golf - siedem generacji bestsellerowego kompaktu. Zobacz co zmieniło się przez 38 lat
Volkswagen Golf - siedem generacji bestsellerowego kompaktu. Zobacz co zmieniło się przez 38 lat
2012-09-06 - A. Ruciński Tagi: Volkswagen, Volkswagen Golf
Volkswagen Golf jest jednym z najważniejszych aut w historii motoryzacji. Właśnie ten model na dobre zapoczątkował klasę auto kompaktowych i do dziś jest uważany za wzór w swoim segmencie. Za nami już 38 lat istnienia Golfa i mimo, że Volkswagen podążał drogą ewolucji, nie stosując radykalnych zmian, Golf I i Golf VII są zupełnie innymi autami. Przez niemal dwie dekady wiele się zmieniło. Oto jak kształtowała się legenda współczesnej motoryzacji:
Golf Mk1 (A1/Typ 17, 1974-1983)
W połowie lat 70-tych, Beetle był już bardzo archaicznym i przestarzałym autem. Niemcy postanowili rozejrzeć się za godnym następcą. Skorzystano z doświadczenia Auto Union i zbudowano samochód z przednim napędem. Projekt nadwozia wykonał Giorgio Giugiaro. W efekcie powstało proste, ale pojemne, wygodne i przyjemnie wyglądające auto, które w Europie otrzymało imię Golf, w USA Rabbit, a w Meksyku Caribe. Pierwsze egzemplarze zjechały z taśm produkcyjnych w 1974 roku.
Auto okazało się prawdziwym hitem sprzedaży. Przez cały okres produkcji, klientów znalazło 6,72 mln egzemplarzy. Nie zapominajmy, że był wśród nich także pierwszy hot hatch - Golf GTI ze 110-konnym 1.6 i Cabrio.
Golf Mk2 (A2/Typ 19E, 1983-1991)
Po 9 latach produkcji, konkurencja pomału zaczynała doganiać Volkswagena. Niemcy zmuszeni byli zastanowić się nad następcą. Tak powstał Golf II, większy i wygodniejszy niż poprzednik, lecz reprezentujący podobny styl i walory.
Był to model, który zmienił spojrzenie na auta kompaktowe, dzięki wyposażeniu we wspomaganie kierownicy, ABS, katalizator, a nawet napęd na cztery koła. Oczywiście nie zabrakło też mocnej odmiany. Tym razem GTi miało pod maską silnik 1.8, które w najmocniejszym wariancie G60 generowało 160 KM. Golf Mk2 znalazł 6,41 mln nabywców na całym świecie.Golf Mk3 (A3, Typ 1H, 1991-1997)
Trzecia generacja Golfa, zaprezentowana w 1991 roku była chyba najbardziej rewolucyjna pod względem stylistyki i wyposażenia. Wniosła pojazdy kompaktowe na nowy poziom, do którego następnie przez wiele lat dążyli konkurenci.
Nadwozie znów delikatnie urosło, przekraczając barierę 4 metrów (4074 mm). Wyposażenie wzbogaciło się m.in. o poduszki powietrzne, a pod maską zagościł diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa.W 1992 roku auto zdobyło tytuł samochodu roku. Golf 3 okazał się jednak mniejszym sukcesem niż poprzednicy. Sprzedano 4,96 mln sztuk.
Golf Mk4 (A4, Typ 1J, 1997-2003)
Czwórka była rozwinięciem poprzednika, ale też podwaliną do stworzenia innych modeli, produkowanych przez marki należące do VW. Chodzi o Audi A3, Seata Leona i Skodę Octavię.W pełni ocynkowane nadwozie znów urosło, mierząc już 4,2 metra. Wyznacznikiem "czwórki" okazała się odczuwalna jakość objawiająca się w materiałach wykończeniowych, czy spasowaniu nadwozia.
Wyposażenie wzbogacono o nawigację satelitarną, ESP, kurtyny powietrzne, czy sześciobiegową przekładnię. Golf IV był też pierwszym, popularnym autem z dwusprzęgłową przekładnią DSG (wersja R32).Przez 6 lat sprzedano 4,92 mln egzemplarzy.
Golf Mk5 (1K A5, Typ, 2003-2009)
Podczas projektowania piątki, inżynierowie skupili się na układzie jezdnym, który dotychczas nie dorównywał jednemu z największych konkurentów, jakim był Ford Focus. Zmiany objęły m.in. zastosowanie zupełnie nowej płyty podłogowej i zastąpienie tylnej belki skrętnej układem wielowahaczowym. Sztywność nadwozia wzrosła o ponad 30%.Wyposażenie wzbogacono o reflektory biksenonowe, panoramiczny dach, czujnik deszczu i siedmiobiegowe DSG. W ofercie pojawiła się też nowa wersja nadwoziowa - minivan Golf Plus. Do 2009 roku sprzedano 3,27 mln sztuk piątej generacji.
Golf Mk6 (A6, Typ 5K, 2008-2012)Prawdę mówiąc, szósta generacja Golfa była tak naprawdę poprzednikiem w ładniejszym ubraniu, które zaprojektował sam Walter De Silva. Mimo to auto zyskało tytuł samochodu roku i po raz pierwszy otrzymało 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
W stosunku do poprzednika, znacząco zwiększono gamę silników i wzbogacono wyposażenie. Znajdziemy tu m.in. system start/stop, odzyskiwanie energii z hamowania, asystent parkowania czy ruszania pod górę.Golf Mk7 (2012-)
We wtorek, 4 września 2012 roku, Volkswagen pokazał zupełnie nową, siódmą generację Golfa. Nowa platforma MQB, niższa masa, jeszcze bogatsze wyposażenie i stonowana, ale estetyczna stylistyka mają zapewnić sukces.
Sprzedaż ruszy już w listopadzie tego roku. Więcej o nowym Golfie, będącym siódmym elementem historii tego modelu, możecie przeczytać tutaj.
W połowie lat 70-tych, Beetle był już bardzo archaicznym i przestarzałym autem. Niemcy postanowili rozejrzeć się za godnym następcą. Skorzystano z doświadczenia Auto Union i zbudowano samochód z przednim napędem. Projekt nadwozia wykonał Giorgio Giugiaro. W efekcie powstało proste, ale pojemne, wygodne i przyjemnie wyglądające auto, które w Europie otrzymało imię Golf, w USA Rabbit, a w Meksyku Caribe. Pierwsze egzemplarze zjechały z taśm produkcyjnych w 1974 roku.
Sonda: Która z generacji Volkswagena Golfa jest według Ciebie najbardziej udana?
Auto okazało się prawdziwym hitem sprzedaży. Przez cały okres produkcji, klientów znalazło 6,72 mln egzemplarzy. Nie zapominajmy, że był wśród nich także pierwszy hot hatch - Golf GTI ze 110-konnym 1.6 i Cabrio.
Po 9 latach produkcji, konkurencja pomału zaczynała doganiać Volkswagena. Niemcy zmuszeni byli zastanowić się nad następcą. Tak powstał Golf II, większy i wygodniejszy niż poprzednik, lecz reprezentujący podobny styl i walory.
Był to model, który zmienił spojrzenie na auta kompaktowe, dzięki wyposażeniu we wspomaganie kierownicy, ABS, katalizator, a nawet napęd na cztery koła. Oczywiście nie zabrakło też mocnej odmiany. Tym razem GTi miało pod maską silnik 1.8, które w najmocniejszym wariancie G60 generowało 160 KM. Golf Mk2 znalazł 6,41 mln nabywców na całym świecie.Golf Mk3 (A3, Typ 1H, 1991-1997)
Trzecia generacja Golfa, zaprezentowana w 1991 roku była chyba najbardziej rewolucyjna pod względem stylistyki i wyposażenia. Wniosła pojazdy kompaktowe na nowy poziom, do którego następnie przez wiele lat dążyli konkurenci.
Nadwozie znów delikatnie urosło, przekraczając barierę 4 metrów (4074 mm). Wyposażenie wzbogaciło się m.in. o poduszki powietrzne, a pod maską zagościł diesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa.W 1992 roku auto zdobyło tytuł samochodu roku. Golf 3 okazał się jednak mniejszym sukcesem niż poprzednicy. Sprzedano 4,96 mln sztuk.
Golf Mk4 (A4, Typ 1J, 1997-2003)
Czwórka była rozwinięciem poprzednika, ale też podwaliną do stworzenia innych modeli, produkowanych przez marki należące do VW. Chodzi o Audi A3, Seata Leona i Skodę Octavię.W pełni ocynkowane nadwozie znów urosło, mierząc już 4,2 metra. Wyznacznikiem "czwórki" okazała się odczuwalna jakość objawiająca się w materiałach wykończeniowych, czy spasowaniu nadwozia.
Wyposażenie wzbogacono o nawigację satelitarną, ESP, kurtyny powietrzne, czy sześciobiegową przekładnię. Golf IV był też pierwszym, popularnym autem z dwusprzęgłową przekładnią DSG (wersja R32).Przez 6 lat sprzedano 4,92 mln egzemplarzy.
Golf Mk5 (1K A5, Typ, 2003-2009)
Podczas projektowania piątki, inżynierowie skupili się na układzie jezdnym, który dotychczas nie dorównywał jednemu z największych konkurentów, jakim był Ford Focus. Zmiany objęły m.in. zastosowanie zupełnie nowej płyty podłogowej i zastąpienie tylnej belki skrętnej układem wielowahaczowym. Sztywność nadwozia wzrosła o ponad 30%.Wyposażenie wzbogacono o reflektory biksenonowe, panoramiczny dach, czujnik deszczu i siedmiobiegowe DSG. W ofercie pojawiła się też nowa wersja nadwoziowa - minivan Golf Plus. Do 2009 roku sprzedano 3,27 mln sztuk piątej generacji.
Golf Mk6 (A6, Typ 5K, 2008-2012)Prawdę mówiąc, szósta generacja Golfa była tak naprawdę poprzednikiem w ładniejszym ubraniu, które zaprojektował sam Walter De Silva. Mimo to auto zyskało tytuł samochodu roku i po raz pierwszy otrzymało 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.
W stosunku do poprzednika, znacząco zwiększono gamę silników i wzbogacono wyposażenie. Znajdziemy tu m.in. system start/stop, odzyskiwanie energii z hamowania, asystent parkowania czy ruszania pod górę.Golf Mk7 (2012-)
We wtorek, 4 września 2012 roku, Volkswagen pokazał zupełnie nową, siódmą generację Golfa. Nowa platforma MQB, niższa masa, jeszcze bogatsze wyposażenie i stonowana, ale estetyczna stylistyka mają zapewnić sukces.
Sprzedaż ruszy już w listopadzie tego roku. Więcej o nowym Golfie, będącym siódmym elementem historii tego modelu, możecie przeczytać tutaj.
źródło: carscoop
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
6
Komentarze do:
Volkswagen Golf - siedem generacji bestsellerowego kompaktu. Zobacz co zmieniło się przez 38 lat
Volkswagen Golf - siedem generacji bestsellerowego kompaktu. Zobacz co zmieniło się przez 38 lat
chuck norris 2012-09-07 18:15
ach kiedys to były zajebiste golfy a teraz ?
Volkswagen Golf - siedem generacji bestsellerowego kompaktu. Zobacz co zmieniło się przez 38 lat
VW 2012-09-07 18:45
racja racja golf I i golf II to były auta nie do zajechania ja mam golfa II -ke i tylko troszeczke zgnite (lekko progi) ale to auto już ma 22 lata więc czego można oczekiwać dodam tylko tyle że poczynając od trójki to produkowali coraz to gorsze auta ta 7-ka to moge się załorzyć że nie dotrwa chocby 22-gich urodzin bo po prostu będzie lezec już na złomie . POZDRAWIAM
Volkswagen Golf - siedem generacji bestsellerowego kompaktu. Zobacz co zmieniło się przez 38 lat
Prix 2012-09-08 20:41
A teraz pytasz.. Też są takie, tylko z każdą wersją wymagamy coś więcej niż od poprzednika. Wiedzą o tym w Wolfsburgu.
Volkswagen Golf - siedem generacji bestsellerowego kompaktu. Zobacz co zmieniło się przez 38 lat
Toolbox 2012-09-12 08:45
Dla mnie największą zaletą Golfa VII poza fantastycznym wnętrzem jest jego ... wygląd, tak wygląd dzięki któremu nadal mam wrażenie że patrzę na Golfa z niemiec a nie na jakieś koreańsko chińskie produkty. Skoro ani Astra ani Focus nie gwarantują już niemieckiego wyglądu to dzięki bogu za Golfa ;-)
Volkswagen Golf - siedem generacji bestsellerowego kompaktu. Zobacz co zmieniło się przez 38 lat
umar77 2012-09-23 18:55
Jedynka to klasyk, szóstka najbardziej popularna a siódemka to pełna rewolucja, w koncu jest to najchetniej kupowany model w historii
Podobne: Volkswagen Golf - siedem generacji bestsellerowego kompaktu. Zobacz co zmieniło się przez 38 lat
Renault Clio zdetronizowało VW Golfa w Europie »
Volkswagen Golf VIII - poznaliśmy polskie ceny »
Volkswagen Golf GTI - ósma generacja zadebiutuje w Genewie? »
Volkswagen United Series - specjalne modele z okazji UEFA Euro 2020 »
Podobne galerie: Volkswagen Golf - siedem generacji bestsellerowego kompaktu. Zobacz co zmieniło się przez 38 lat
Volkswagen Golf GTI TCR - hot-hatch na najnowszych fotografiach »
Volkswagen prezentuje Golfy GTI na Worthersee 2017 »
Volskwagen Golf GTI Dark Shine Concept »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna? »
Porsche 911 GT3 RS 2024 też dostało pakiet Manthey. Docisk na poziomie McLarena W1! »
Tapety na pulpit Volkswagen
Newsletter
Galerie zdjęć