Portal V10 » Aktualności » Volkswagen Polo BlueMotion Concept - jedynie 3,3 l/100 km i 87 g CO2/km!
Volkswagen Polo BlueMotion Concept - jedynie 3,3 l/100 km i 87 g CO2/km!
2009-03-06 - K. Spychalski Tagi: Volkswagen, Ekologia, Concept car, Volkswagen Polo, Hatchback
Polo BlueMotion Concept, na razie jeszcze jako auto studyjne, jest najoszczędniejszym samochodem pięcioosobowym na świecie. Zużycie paliwa to 3,3 litra na 100 km, a emisja CO2 utrzymana jest na poziomie 87 g/km!
Przed wprowadzeniem samochodu do produkcji, trzeba zakończyć prace rozwojowe nad kompletnie nowym, 1,2-litrowym silnikiem TDI z wtryskiem Common Rail. Właśnie nad tym intensywnie pracuje zespół dr Ulricha Hackenberga Członka Zarządu Volkswagena ds. Rozwoju. „Zakładam - powiedział dr Hackenberg - że będziemy mogli rozpocząć produkcję w lutym 2010 roku. Harmonogram prac jest dość napięty, ale silnik i inne systemy działają w sposób tak zadowalający, że mamy nadzieję wprowadzić Polo BlueMotion na rynek dokładnie w przewidywanym czasie.” Inne systemy - to między innymi automatyczny układ Start - Stop oraz układ odzysku energii hamowania. Już same te technologie obniżają zużycie paliwa trzycylindrowego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem o mocy 55 kW /75 KM o 0,2 litra na 100 kilometrów.
Przy ważącym tylko 1.080 kilogramów studyjnym Polo BlueMotion Volkswagen zastosował cały szereg rozwiązań zwiększających efektywność. Należy do nich pakiet aerodynamiczny z obniżoną o 10 milimetrów karoserią (między innymi ze zmodyfikowaną przednią częścią nadwozia), spód nadwozia zoptymalizowany pod względem aerodynamiki oraz opony o niewielkich oporach toczenia na 15-calowych obręczach ze stopu metali lekkich. W rezultacie wprowadzenie tych wszystkich rozwiązań daje łączną oszczędność paliwa 0,8 litra na 100 km i obniżenie emisji CO2 o około 20 procent. Volkswagen, na Genewskim Salonie Samochodowym, zaprezentował studyjne Polo BlueMotion ze specjalnie dopasowanym wyposażeniem wnętrza „Power On”. Charakterystyczny jest również wskaźnik zmiany biegów i kontrolka ciśnienia w oponach oraz specjalny lakier w nowym kolorze Emotion blue.
System Start - Stop
Szczególnie interesujący jest sposób działania całkowicie intuicyjnie obsługiwanego systemu Start - Stop: kierowca studyjnego Polo BlueMotion zbliża się do czerwonego światła, przyhamowuje i zatrzymuje Volkswagena, drążek zmiany biegów ustawia na luz (jak powinien robić w każdym innym samochodzie) i zdejmuje nogę ze sprzęgła. Powoduje to natychmiastowe wyłączenie silnika. Na wskaźniku wielofunkcyjnym ukazuje się symbol Start - Stop. Gdy tylko światła sygnalizacji zmienią się na żółte, kierowca wciska sprzęgło, silnik uruchamia się a symbol Start - Stop gaśnie. Teraz wystarczy wybrać bieg i ruszyć.
Odzyskiwanie energii
Odzyskiwanie energii (rekuperacja) pozwala w możliwie idealny sposób wykorzystywać energię, która wytwarzana jest w trakcie jazdy. Podczas fazy toczenia się lub hamowania, a więc zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu, napięcie prądnicy (alternatora) jest wykorzystywane do doładowywania akumulatora samochodu.
Dzięki takiemu sterowaniu alternatorem, w zależności od sprawności silnika i zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, napięcie prądnicy może być obniżone - na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie prądnicy. A to odciąża silnik i obniża spalanie. Aby wykorzystać zjawisko odzyskiwania energii, konieczne jest specjalne oprogramowanie układu zarządzania energią oraz modyfikacja oprogramowania modułu sterowania silnika.
Nowa marka Technologie BlueMotion
Volkswagen zaprezentował w Genewie nowego studyjnego Polo pod marką Technologie BlueMotion. Obejmuje ona technologie, które w znacznym stopniu obniżają zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Technologie BlueMotion to takie rozwiązania jak zastosowany w studyjnym Polo BlueMotion nowy system Start - Stop oraz odzyskiwanie energii, nowoczesny katalizator SCR i stosowany już z powodzeniem w USA katalizator zasobnikowy NOx, napęd elektryczny, układy hybrydowe, a także systemy napędowe np. nowy TSI EcoFuel. Technologie te po raz kolejny pokazują, że Volkswagen - z pełną świadomością spoczywającej na przemyśle motoryzacyjnym odpowiedzialności - wychodzi naprzeciw wyzwaniom teraźniejszości i przyszłości.
Zalążkiem wyjątkowo oszczędnych i ekologicznych produktów był Volkswagen Polo BlueMotion, który już w 2006 roku jako pierwszy samochód pięcioosobowy spalał poniżej 4 litrów paliwa na 100 km. Studyjny Polo BlueMotion idzie jeszcze dalej - zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 3,3 litra. Spektrum aktualnych modeli BlueMotion rozpoczyna się właśnie od Polo i zawiera serię Golfów, Jettę, Caddy, Tourana, Sharana oraz nowego Passata BlueMotion.
O tym, jak dużym powodzeniem cieszy się etykieta BlueMotion świadczy analiza „Deutsche Automobil Treuhand DAT” - najstarszej na świecie instytucji badającej rynek samochodowy. Badanie przeprowadzone przez DAT na reprezentatywnej grupie konsumentów wykazało, że 85 procent niemieckich kierowców zna nazwę BlueMotion. Drugi w kolejności konkurent uzyskał stopień znajomości wynoszący tylko 36 procent.
Przed wprowadzeniem samochodu do produkcji, trzeba zakończyć prace rozwojowe nad kompletnie nowym, 1,2-litrowym silnikiem TDI z wtryskiem Common Rail. Właśnie nad tym intensywnie pracuje zespół dr Ulricha Hackenberga Członka Zarządu Volkswagena ds. Rozwoju. „Zakładam - powiedział dr Hackenberg - że będziemy mogli rozpocząć produkcję w lutym 2010 roku. Harmonogram prac jest dość napięty, ale silnik i inne systemy działają w sposób tak zadowalający, że mamy nadzieję wprowadzić Polo BlueMotion na rynek dokładnie w przewidywanym czasie.” Inne systemy - to między innymi automatyczny układ Start - Stop oraz układ odzysku energii hamowania. Już same te technologie obniżają zużycie paliwa trzycylindrowego silnika wysokoprężnego z bezpośrednim wtryskiem o mocy 55 kW /75 KM o 0,2 litra na 100 kilometrów.
Przy ważącym tylko 1.080 kilogramów studyjnym Polo BlueMotion Volkswagen zastosował cały szereg rozwiązań zwiększających efektywność. Należy do nich pakiet aerodynamiczny z obniżoną o 10 milimetrów karoserią (między innymi ze zmodyfikowaną przednią częścią nadwozia), spód nadwozia zoptymalizowany pod względem aerodynamiki oraz opony o niewielkich oporach toczenia na 15-calowych obręczach ze stopu metali lekkich. W rezultacie wprowadzenie tych wszystkich rozwiązań daje łączną oszczędność paliwa 0,8 litra na 100 km i obniżenie emisji CO2 o około 20 procent. Volkswagen, na Genewskim Salonie Samochodowym, zaprezentował studyjne Polo BlueMotion ze specjalnie dopasowanym wyposażeniem wnętrza „Power On”. Charakterystyczny jest również wskaźnik zmiany biegów i kontrolka ciśnienia w oponach oraz specjalny lakier w nowym kolorze Emotion blue.
System Start - Stop
Odzyskiwanie energii
Odzyskiwanie energii (rekuperacja) pozwala w możliwie idealny sposób wykorzystywać energię, która wytwarzana jest w trakcie jazdy. Podczas fazy toczenia się lub hamowania, a więc zawsze wtedy, gdy kierowca zdejmuje nogę z gazu, napięcie prądnicy (alternatora) jest wykorzystywane do doładowywania akumulatora samochodu.
Dzięki takiemu sterowaniu alternatorem, w zależności od sprawności silnika i zawsze optymalnie naładowanemu akumulatorowi, napięcie prądnicy może być obniżone - na przykład przy przyspieszaniu lub stałym utrzymywaniu żądanej prędkości. Możliwe jest nawet całkowite wyłączenie prądnicy. A to odciąża silnik i obniża spalanie. Aby wykorzystać zjawisko odzyskiwania energii, konieczne jest specjalne oprogramowanie układu zarządzania energią oraz modyfikacja oprogramowania modułu sterowania silnika.
Nowa marka Technologie BlueMotion
Volkswagen zaprezentował w Genewie nowego studyjnego Polo pod marką Technologie BlueMotion. Obejmuje ona technologie, które w znacznym stopniu obniżają zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Technologie BlueMotion to takie rozwiązania jak zastosowany w studyjnym Polo BlueMotion nowy system Start - Stop oraz odzyskiwanie energii, nowoczesny katalizator SCR i stosowany już z powodzeniem w USA katalizator zasobnikowy NOx, napęd elektryczny, układy hybrydowe, a także systemy napędowe np. nowy TSI EcoFuel. Technologie te po raz kolejny pokazują, że Volkswagen - z pełną świadomością spoczywającej na przemyśle motoryzacyjnym odpowiedzialności - wychodzi naprzeciw wyzwaniom teraźniejszości i przyszłości.
Zalążkiem wyjątkowo oszczędnych i ekologicznych produktów był Volkswagen Polo BlueMotion, który już w 2006 roku jako pierwszy samochód pięcioosobowy spalał poniżej 4 litrów paliwa na 100 km. Studyjny Polo BlueMotion idzie jeszcze dalej - zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 3,3 litra. Spektrum aktualnych modeli BlueMotion rozpoczyna się właśnie od Polo i zawiera serię Golfów, Jettę, Caddy, Tourana, Sharana oraz nowego Passata BlueMotion.
O tym, jak dużym powodzeniem cieszy się etykieta BlueMotion świadczy analiza „Deutsche Automobil Treuhand DAT” - najstarszej na świecie instytucji badającej rynek samochodowy. Badanie przeprowadzone przez DAT na reprezentatywnej grupie konsumentów wykazało, że 85 procent niemieckich kierowców zna nazwę BlueMotion. Drugi w kolejności konkurent uzyskał stopień znajomości wynoszący tylko 36 procent.
źródło: Volkswagen
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
4
Komentarze do:
Volkswagen Polo BlueMotion Concept - jedynie 3,3 l/100 km i 87 g CO2/km!
Volkswagen Polo BlueMotion Concept - jedynie 3,3 l/100 km i 87 g CO2/km!
Toolbox 2009-03-08 09:00
Nowe Polo w wersji z nowym dieslem 1,6 TDI ma spalać (wersja 90 KM) średnio tylko 3,8 litra na 100 km, a wersja Blue Motion od 2010 roku juz tylko 3,3 litra. To są takie wyniki, że sens kupowania aut hybrydowych jest znikomy!
Volkswagen Polo BlueMotion Concept - jedynie 3,3 l/100 km i 87 g CO2/km!
Toolbox 2009-03-10 16:58
Dodam, że sprawdziłem i wersja Blue Motion ma mieć nowego diesla o pojemności 1,2 - coś na kształt słynnego dieselka z Lupo 3L spalającego 2,8-3,5 litra na 100 km. Jakoś jestem spokojny o te wyniki ;-)
Volkswagen Polo BlueMotion Concept - jedynie 3,3 l/100 km i 87 g CO2/km!
LukPIW 2009-03-11 23:20
Bardzo zbliżone wyniki ma nowy SEAT Ibiza, ale przecież to ta sama rodzina, więc nie ma się za bardzo co dziwić. Jako ciekawostkę można jedynie podać fakt, że pewien kierowca testowy SEAT`a osiągnął wynik spalania na poziomie 2,8 na trasie 2500 km... Zastanawiam się, czy projekty pt. "hybryda" mają jeszcze sens?
Podobne: Volkswagen Polo BlueMotion Concept - jedynie 3,3 l/100 km i 87 g CO2/km!
Volkswagen Polo BlueMotion - przyjmowanie zamówień rozpoczęte »
Nowy Volkswagen Polo po faceliftingu przyłapany »
Volkswagen Polo R i Audi S1 z napędem AWD - nowe szczegóły »
Volkswagen Polo 1.4 Highline - mniejszy brat Golfa - nasz test »
Podobne galerie: Volkswagen Polo BlueMotion Concept - jedynie 3,3 l/100 km i 87 g CO2/km!
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Volkswagen
Galerie zdjęć
Newsletter