Portal V10 » Aktualności » Volvo C30 BEV - oryginalny kompakt z napędem elektrycznym
Volvo C30 BEV - oryginalny kompakt z napędem elektrycznym
2009-09-30 - K. Spychalski Tagi: Volvo, Volvo C30, Hatchback, Samochody elektryczne
Wygląda jak zwykłe Volvo C30 i niczym nie różni się pod względem bezpieczeństwa, komfortu czy oferowanej przestrzeni od standardowego modelu. Różnica jest jedna - samochód zasilany jest energią elektryczną, w ogóle nie emituje spalin. Elektryczne Volvo C30 ma zasięg do 150 km.
Strategia "elektryfikacji" produktów Volvo Cars szybko przynosi konkretne rezultaty. Równolegle z planami wprowadzenia samochodów hybrydowych w 2012 r., obecnie prowadzone są również obecnie prace nad wprowadzeniem samochodu zasilanego wyłącznie energią elektryczną, określanego skrótem BEV (ang. Battery Electric Vehicle - elektryczny samochód o zasilaniu akumulatorowym).
W 2009 r. zbudowano i przetestowano niewielką liczbę prototypowych wersji C30 BEV. Poza kwestią osiągów i bezpieczeństwa, duży nacisk położono na integrację układu napędowego z resztą samochodu.
„Volvo C30 to pierwszy model, który wypróbujemy w wersji elektrycznej. Doskonałe właściwości C30 w miejskim ruchu ulicznym oraz jego względnie niska masa sprawiają, że znakomicie się do tego celu nadaje. Jesteśmy zdania bowiem, iż samochody elektryczne mają być użytkowane przede wszystkim w miastach i okolicach oraz podczas codziennych dojazdów do pracy” - powiedział Lennart Stegland, dyrektor Volvo Cars Special Vehicles.
Rozwiązanie techniczne
Volvo C30 BEV zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym ładowanym przez typowe domowe gniazdko elektryczne. Ponowne naładowanie całkowicie wyczerpanego akumulatora przez zwykłe źródło elektryczności w domu (230V, 16A) potrwa około ośmiu godzin. Jeśli samochód jest ładowany przy pomocy odnawialnych źródeł energii elektrycznej, oznacza to, że poziom emisji - począwszy od produkcji energii po jej wykorzystanie na drodze - będzie wynosić zero.
Silnik elektryczny montowany jest pod maską, tak jak silnik spalinowy w zwykłym samochodzie. Jednym z priorytetów projektu BEV jest określenie optymalnego umiejscowienia akumulatora. Najbardziej prawdopodobnym miejscem jest tunel oraz miejsce, w którym zazwyczaj instalowany jest zbiornik paliwa. Oba miejsca znajdują się wewnątrz zoptymalizowanej strefy zgniotu w przypadku większości rodzajów kolizji. Ponieważ samochód zasilany jest w całości energią elektryczną, wymaga akumulatora o większej mocy (24 kWh) niż samochody hybrydowe (12 kWh).
W C30 BEV prędkości maksymalna została ograniczona do ok. 130 km na godzinę, a samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie krótszym niż 11 sekund. Zasięg samochodu wyniesie do 150 km.To więcej niż wynosi typowy dystans pokonywany w ciągu dnia przez 90 procent kierowców w Europie.
Wysoki poziom bezpieczeństwa
Volvo Cars przestrzega zawsze tych samych, wysokich standardów bezpieczeństwa, niezależnie od typu paliwa czy źródła zasilania. Koncentruje się zawsze na ludziach, a swe działania opiera na solidnej znajomości rzeczywistych sytuacji drogowych. Ponadto wszechstronne testy wewnętrzne prowadzone są zarówno wirtualnie jak i w zaawansowanym technologicznie laboratorium testowym. Jeśli Volvo zdecyduje się wprowadzić na rynek całkowicie nowy typ samochodu elektrycznego, będzie on tak samo bezpieczny, jak każdy inny samochód z rodziny Volvo.
We wcześniejszych etapach określone zostały teoretycznie wszystkie scenariusze bezpieczeństwa związane z wprowadzeniem napędu elektrycznego - w trakcie zderzenia i po nim. Po ich starannej analizie inżynierowie firmy opracowali rozwiązania dostosowane do każdej z określonych sytuacji, co gwarantuje, że wszystkie produkowane w przyszłości samochody elektryczne będą pod każdym względem spełniały znane standardy bezpieczeństwa Volvo.
Potencjał rynkowy
Wyjątkowa sprawność energetyczna silnika elektrycznego w porównaniu z silnikiem spalinowym sprzyjać będzie upowszechnieniu się tych samochodów. Zwłaszcza w obliczu wzrostu cen paliwa oraz dążeń do zmniejszenia poziomu emisji dwutlenku węgla.
Głównym obszarem wprowadzania rozwiązań elektrycznych przez Volvo Cars w najbliższych dziesięcioleciach pozostaną samochody hybrydowe. W szczególności odnosi się to do większych modeli. Połączenie silnika elektrycznego i spalinowego to rozwiązanie o prawdopodobnie największym potencjale z technicznego i komercyjnego punktu widzenia. Samochody hybrydowe oferują duży zasięg, dobre wskaźniki wpływu na środowisko, a jednocześnie ograniczoną zależność od drogiej technologii akumulatorowej.
Potencjalny sukces samochodów elektrycznych w przyszłości określa kilka czynników:
„Konsument musi być przekonany, że warto prowadzić i posiadać ten typ samochodu. By to zapewnić, samochody elektryczne muszą być tak samo wygodne i bezpieczne, oraz oferować podobne osiągi co samochody o innych źródłach zasilania. Doświadczenia wyniesione z prac nad C30 BEV pomogą nam spełnić te kryteria i dowieść determinacji Volvo na rzecz rozwoju elektryfikacji w motoryzacji” - powiedział Paul Gustavsson, dyrektor ds. strategii elektryfikacji w Volvo Cars.
„Volvo C30 to pierwszy model, który wypróbujemy w wersji elektrycznej. Doskonałe właściwości C30 w miejskim ruchu ulicznym oraz jego względnie niska masa sprawiają, że znakomicie się do tego celu nadaje. Jesteśmy zdania bowiem, iż samochody elektryczne mają być użytkowane przede wszystkim w miastach i okolicach oraz podczas codziennych dojazdów do pracy” - powiedział Lennart Stegland, dyrektor Volvo Cars Special Vehicles.
Rozwiązanie techniczne
Silnik elektryczny montowany jest pod maską, tak jak silnik spalinowy w zwykłym samochodzie. Jednym z priorytetów projektu BEV jest określenie optymalnego umiejscowienia akumulatora. Najbardziej prawdopodobnym miejscem jest tunel oraz miejsce, w którym zazwyczaj instalowany jest zbiornik paliwa. Oba miejsca znajdują się wewnątrz zoptymalizowanej strefy zgniotu w przypadku większości rodzajów kolizji. Ponieważ samochód zasilany jest w całości energią elektryczną, wymaga akumulatora o większej mocy (24 kWh) niż samochody hybrydowe (12 kWh).
W C30 BEV prędkości maksymalna została ograniczona do ok. 130 km na godzinę, a samochód rozpędza się do 100 km/h w czasie krótszym niż 11 sekund. Zasięg samochodu wyniesie do 150 km.To więcej niż wynosi typowy dystans pokonywany w ciągu dnia przez 90 procent kierowców w Europie.
Wysoki poziom bezpieczeństwa
Volvo Cars przestrzega zawsze tych samych, wysokich standardów bezpieczeństwa, niezależnie od typu paliwa czy źródła zasilania. Koncentruje się zawsze na ludziach, a swe działania opiera na solidnej znajomości rzeczywistych sytuacji drogowych. Ponadto wszechstronne testy wewnętrzne prowadzone są zarówno wirtualnie jak i w zaawansowanym technologicznie laboratorium testowym. Jeśli Volvo zdecyduje się wprowadzić na rynek całkowicie nowy typ samochodu elektrycznego, będzie on tak samo bezpieczny, jak każdy inny samochód z rodziny Volvo.
We wcześniejszych etapach określone zostały teoretycznie wszystkie scenariusze bezpieczeństwa związane z wprowadzeniem napędu elektrycznego - w trakcie zderzenia i po nim. Po ich starannej analizie inżynierowie firmy opracowali rozwiązania dostosowane do każdej z określonych sytuacji, co gwarantuje, że wszystkie produkowane w przyszłości samochody elektryczne będą pod każdym względem spełniały znane standardy bezpieczeństwa Volvo.
Potencjał rynkowy
Wyjątkowa sprawność energetyczna silnika elektrycznego w porównaniu z silnikiem spalinowym sprzyjać będzie upowszechnieniu się tych samochodów. Zwłaszcza w obliczu wzrostu cen paliwa oraz dążeń do zmniejszenia poziomu emisji dwutlenku węgla.
Głównym obszarem wprowadzania rozwiązań elektrycznych przez Volvo Cars w najbliższych dziesięcioleciach pozostaną samochody hybrydowe. W szczególności odnosi się to do większych modeli. Połączenie silnika elektrycznego i spalinowego to rozwiązanie o prawdopodobnie największym potencjale z technicznego i komercyjnego punktu widzenia. Samochody hybrydowe oferują duży zasięg, dobre wskaźniki wpływu na środowisko, a jednocześnie ograniczoną zależność od drogiej technologii akumulatorowej.
Potencjalny sukces samochodów elektrycznych w przyszłości określa kilka czynników:
„Konsument musi być przekonany, że warto prowadzić i posiadać ten typ samochodu. By to zapewnić, samochody elektryczne muszą być tak samo wygodne i bezpieczne, oraz oferować podobne osiągi co samochody o innych źródłach zasilania. Doświadczenia wyniesione z prac nad C30 BEV pomogą nam spełnić te kryteria i dowieść determinacji Volvo na rzecz rozwoju elektryfikacji w motoryzacji” - powiedział Paul Gustavsson, dyrektor ds. strategii elektryfikacji w Volvo Cars.
źródło: Volvo
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
6
Komentarze do:
Volvo C30 BEV - oryginalny kompakt z napędem elektrycznym
Volvo C30 BEV - oryginalny kompakt z napędem elektrycznym
Marsellus 2010-12-30 18:28
w 2011 elektryczny C30 BEV ma trafić do sprzedaży, a duże zainteresowanie tym modelem sprawiło że Volvo zapowiedziało kolejny elektryczny model którym będzie S60
Volvo C30 BEV - oryginalny kompakt z napędem elektrycznym
fidzi 2011-10-26 18:10
Za to w 2012 rusza produkcja hybrydowego Volvo V60 Plug-In.
Volvo C30 BEV - oryginalny kompakt z napędem elektrycznym
Marsellus 2011-11-30 01:39
może Volvo przygotuje także S60 z takim napedem pod koniec 2012
Volvo C30 BEV - oryginalny kompakt z napędem elektrycznym
Jules 2012-03-29 16:28
wg ostatnich zapowiedzi w wersji Plug-in pojawi się XC60 i nowe V40
Volvo C30 BEV - oryginalny kompakt z napędem elektrycznym
morgan 2012-09-22 09:35
Napęd zasilany energią elektryczną to przyszłość motoryzacji. Volvo brnie w dobrym kierunku - teraz zapewne muszą sporo inwestować ale jest to przyszłościowa wizja
Podobne: Volvo C30 BEV - oryginalny kompakt z napędem elektrycznym
Volvo C30 Electric - ekologiczny hatchback na drogach w 2011 roku »
Volvo C30 EV - test elektrycznego samochodu w niskich temperaturach »
Volvo C30 zostało następnym ekologicznym samochodem »
Nowe Volvo C30 - 5-drzwiowy kompakt na wizualizacjach »
Podobne galerie: Volvo C30 BEV - oryginalny kompakt z napędem elektrycznym
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Volvo
Newsletter
Galerie zdjęć
50. Rajd Madery 2009 - fot. M. Zagórny [36]
Dakar 2010 - najlepsze zdjęcia z tegorocznego rajdu [37]