Portal V10 » Prezentacje / testy » Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
Volvo w ostatnich kilkudziesięciu latach, wyznaczało maksymalne granice pojemności, funkcjonalności i komfortu oferowanego przez przepastne kombi. Klienci przymykali oko na stosunkowo miękko zestrojone zawieszenie i kwadratowe kształty, bo otrzymywali w zamian jedyne w swoim rodzaju pojazdy. Czas jednak płynie nieubłaganie i konkurencyjne koncerny prześcigają się w wymyślnych sposobach na zwrócenie uwagi nowej grupy odbiorców na najświeższe konstrukcje. Tak też uczynili Szwedzi wprowadzając na rynek groźnego rywala Audi A4 i Mercedesa Klasy C. To już nie jest stateczne auto dla flegmatycznego kierowcy z dwójką dzieci i wypełnionym po brzegi bagażnikiem wakacyjnym ekwipunkiem. V60 zrywa z tradycją i zdecydowanie odcina się od pozostałej gamy modelowej.
Na przedprodukcyjnych zdjęciach prezentowało się wyjątkowo dobrze. Zazwyczaj jednak bezpośredni kontakt z autem nie wydaje się już tak emocjonujący jak poznawanie go na fotografiach. Nie w tym przypadku. Styliści spisali się piątkę, gdyż Volvo skutecznie przyciąga ciekawskie spojrzenia nie tylko innych użytkowników drogi ale i przechodniów w dużej liczbie.
O ile klasyczny sedan zachowuje większą powściągliwość, tak rodzinne kombi kipi mieszanką szyku i dynamiki zaklętej w sportowo narysowanej karoserii. Duża w tym zasługa opadającej linii dachu i małych powierzchni szklanych, które mają sugerować podobieństwo do dwudrzwiowego coupe. W kwestii wyszukanego designu, V60 z powodzeniem może konkurować z kilka lat starszą Alfą 159 wywołującą równie wiele pozytywnych wibracji podczas premiery w 2005.
Równie interesująco prezentuje się krajobraz po otwarciu przednich drzwi. W oczy rzuca się przede wszystkim jasna, skórzana tapicerka pokrywająca fotele o ciekawej formie i kształt deski rozdzielczej z charakterystyczną pustą przestrzenią za częścią centralną. To stały wyróżnik szwedzkich samochodów z ostatnich kilku lat produkcji. Nowoczesny design emanuje prostotą i jednocześnie ultranowoczesnym smakiem. Projektanci duży nacisk położyli na dopieszczenie detali, co bardzo poprawia bezpośrednie zetknięcie dłoni i oczu z centrum dowodzenia. Volvo odważnie zamierza wgryźć się w tort zwany Premium, więc nie może pozwolić sobie na niedociągnięcia. Jakość materiałów wykończeniowych nie budzi najmniejszych zastrzeżeń, podobnie jak i ich spasowanie, które w czasie jazdy nie wydaje z siebie żadnych niepokojących odgłosów.
Nieco gorzej przedstawia się sytuacja z obsługą wszelkiej maści urządzeń pokładowych. V60 ma ich naprawdę dużo, więc chwilę nam zajmie zorientowanie się w rozlicznych elektronicznych udogodnieniach i wspomagaczach. Jednym z ciekawszych jest antykolizyjny system minimalizujący ryzyko zderzenia z przeszkodą znajdującą się przed samochodem.Do tego typu rozwiązań należy mieć ograniczone zaufanie, jednak zdecydowaliśmy się sprawdzić jego skuteczność. Wykonaliśmy trzy próby przy prędkości około 30 km/h i wszystkie okazały się pomyślne. Z chwilowego braku podręcznego manekina, wykorzystaliśmy do tego celu kolegę, przed którym auto za każdym razem wyhamowało zostawiając bezpieczny margines w postaci kilku centymetrów. Do dyspozycji kierowcy pozostaje również asystent utrzymania właściwego pasa ruchu i ostrzegawcza lampka informująca o pojeździe znajdującym się w martwym punkcie. Do tego dołożono kamerę cofania wraz z czujnikami, aby każdy manewr był pod baczną kontrolą rozmaitych sensorów.
Warto wrócić jeszcze na chwilkę do kabiny i wspomnieć o miejscu dla podróżujących. Zarówno na wygodnych przednich fotelach jak i na kanapie nie zabraknie go dla czwórki rosłych, natomiast możemy mieć problem ze zmieszczeniem wyjazdowego ekwipunku. Dynamicznie narysowana bryła zaowocowała symbolicznym bagażnikiem oferującym skromne 430 litrów. Niektórzy rywale wygospodarowali nawet o 50 % większą pojemność. Ale według zapewnień marketingowców, potencjalni nabywcy nacisk kłaść będą na atrakcyjną sylwetkę i frajdę z codziennego użytkowania.
Coś w tym jest, bo już pierwsze kilometry przejechane tym kombi sprawiają, że człowiekowi nie chce się opuszczać stanowiska pracy kierowcy. Dogodna pozycja za kierownicą wespół z wszechstronną regulacją koła sterowego i przyzwoicie wyprofilowanego fotela gwarantuje błyskawiczną aklimatyzację. Ponadto układ jezdny prezentowanego modelu, zrywa z dotychczasowym wyobrażeniem o szwedzkich produktach. V60 dobrze skręca i co ważne, potrafi ostro wejść w ciasny łuk. Zachęca do tego 205-konna wysokoprężna jednostka napędowa sprzężona z 6-biegową automatyczną przekładnią. W razie potrzeby, niemal bezszelestnie osiągnie 100 km/h w niewiele ponad 8 sekund i zatrzyma wskazówkę prędkościomierza na wartości 225 km/h.
Napęd na obie osie dodatkowo wspomoże trakcję podczas pokonywania ostrych szykan i przeniesieniu 420 niutonometrów na asfalt. Jeśli preferujemy leniwy styl jazdy, Volvo świetnie się odnajdzie w towarzystwie naszej prawej nogi. Wówczas odpręży zmysły dobrej jakości dźwiękiem płynącym z rozbudowanej sceny muzycznej i całkowicie odizoluje od świata zewnętrznego. W tej drugiej kwestii trzeba mieć się na baczności, gdyż łatwo paść ofiarą „suszarki” czyhającej za pierwszym lepszym krzakiem.
Urzeka urodą, niezłymi właściwościami jezdnymi, komfortem i jakością materiałów wykończeniowych, ale sprowadza na ziemię dość wysoką ceną zbliżoną do porównywalnych konstrukcji spod znaku Audi, tudzież BMW. Za widoczny na zdjęciach egzemplarz, producent życzy sobie niespełna 200 tysięcy złotych. Jeśli chcesz się wyróżnić i czerpać sporo radości z codziennej eksploatacji, zapisz się na jazdę próbną i sam zdecyduj.
Podstawowe dane techniczne:
Volvo V60 D5 AWD
Silnik: 2400 cm3
Moc: 205 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy: 420 Nm w przedziale 1500-3250 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 5, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4628/1865/1484 mm
Rozstaw osi: 2776 mm
Masa własna: 1756 kg
Średnia emisja CO2: 183 g/km Osiągi:
0-100 km/h: 8,2 sekundy
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 9,5 (10,9 w teście)
Trasa: 5,4 (7,1 w teście)
Cykl mieszany: 6,9 (8,7 w teście)
Tekst i zdjęcia: Piotr Mokwiński
Volvo V60 D5 AWD
Silnik: 2400 cm3
Moc: 205 KM przy 4000 obr./min
Moment obrotowy: 420 Nm w przedziale 1500-3250 obr./min
Skrzynia biegów: automatyczna, 6-stopniowa
Liczba, układ cylindrów: 5, rzędowy
Wymiary (dł./szer./wys.): 4628/1865/1484 mm
Rozstaw osi: 2776 mm
Masa własna: 1756 kg
Średnia emisja CO2: 183 g/km Osiągi:
0-100 km/h: 8,2 sekundy
Prędkość maksymalna: 225 km/h
Zużycie paliwa:
Miasto: 9,5 (10,9 w teście)
Trasa: 5,4 (7,1 w teście)
Cykl mieszany: 6,9 (8,7 w teście)
Tekst i zdjęcia: Piotr Mokwiński
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
12
Komentarze do:
Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
szczepan29 2011-09-21 11:52
fajnie pręży muskuły...
Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
Marsellus 2011-09-22 13:10
chyba jedno z najberdziej sportowych kombi na rynku
Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
fidzi 2011-10-12 13:06
A jakie mega fajne wnętrze. Aż chciałoby się usiąść w fotelu kierowcy ;-) V60 jest piękny. Muszę rozeznać się w jego cenie w ofercie Volvo Selekt.
Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
Marsellus 2011-10-25 11:52
nie sądze żeby był juz dostępny w tej ofercie S60 i V60 miały premiery niedawno wiec jeszcze chyba za wcześnie
Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
Marsellus 2012-01-23 02:42
już niedługo ruszy sprzedaz V60 w wersji plug-in, a Volvo już zapowiedziało kolejne modele z takim napędem - XC60 ... a może nawet S60 doczeka się takiej wersji napedowej
Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
ARON 2012-01-24 18:14
Marsellus, na forum jesteś od dziś, że nie masz pojęcia o edycji postów?
Zastanawia mnie jedna sprawa: w Skandynawii bodaj od lat 70-tych nonsensownie smalą żarówki w światłach niezależnie od warunków i bodaj jeśli się nie mylę, to właśnie volvo jako pierwsze lobbowało ten idiotyczny przepis, mimo to marka do dziś nie wpadła na takie coś jak DRL?! Automatycznie zapalające się wszystkie nie są wymagane nawet w PL...
Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
Jules 2012-02-03 22:27
... oni wychodzą z założenia że dzięki temu samochód staje się bardziej widoczny i poporawia to bezpieczeństwo, a ten aspekt jest dla Volvo najistotniejszy
Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
ARON 2012-02-04 10:05
Gdyby to poprawiało bezpieczeństwo, to by większość aut z dziennymi fabrycznymi miało zapalone też te z tyłu (nie mówię o tych, gdzie po po prostu z lenistwa producenta automatycznie zapalają się mijania na domiar złego z rejestracją), ale w rzeczy samej tak nie jest, bo przy zapalonych tylnych później widzisz kiedy dany pojazd hamuje przed Tobą, szczególnie akurat w dzień! Do tego montują pozycyjne LED-owe tak rzekomo "bezpieczna" marka jak Volvo zmusza swoich właścicieli, by palili także ksenonowe, których żarówki najwięcej kosztują, bo producent przyżulił na kasie na jakieś bardziej logiczne rozwiązanie... Ponadto automatycznie włączające się jakiekolwiek światła pojazdu są niezgodne z prawem, bo - jak wyczytałem - powinna istnieć możliwość ich samodzielnego wyłączenia, zwłaszcza, że w niektórych krajach jadąc ze światłami w normalny, przejrzysty można za to dostać nawet mandat - tak, są jeszcze kraje, w których kierowcy nie ślepną po wjeździe do lasu!
Gdzie do diabła więc to bezpieczeństwo?
Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
Jules 2012-02-06 22:53
dla krajów gdzie jeżdżenie w dzień na światłach jest niedozolone pewnie jest możliwość ich wyłączenia... zresztą lepiej takie pytanie zadaj bezpośredni producentowi w formie listownej, mailowej lub zwyczjanie podczas wiztyty w salonie lub kontakcie z obsługa klienta
sam chetnie poznałbym ich stanowisko w tej sprawie
Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
BajerM 2012-03-27 20:06
Nie spotkałem się jeszcze z Volvo które by mnie zawiodło to są solidne i bezpieczne samochody.
Podobne: Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
GIMS 2018 - Volvo V60 najładniejszym kombi? (wideo) »
Volvo V60 Cross Country - stylowe kombi w terenowym wydaniu »
Volvo V60 R-Design - piękne kombi ze sportowym zacięciem »
Volvo V60 D5 FWD - Oaza ciszy i spokoju - pierwsza jazda »
Podobne galerie: Volvo V60 D5 AWD - nietypowy Szwed - nasz test
Volvo V60 Cross Country - szwedzkie kombi z terenowym zacięciem »
Volvo V60 - nowa generacja szwedzkiego kombi »
Volvo S60/V60 Polestar »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna? »
Porsche 911 GT3 RS 2024 też dostało pakiet Manthey. Docisk na poziomie McLarena W1! »
Tapety na pulpit Volvo
Galerie zdjęć
Newsletter