Portal V10 » Aktualności » Volvo prezentuje serię modeli DRIVe
Volvo prezentuje serię modeli DRIVe
2009-03-02 - K. Spychalski Tagi: Volvo, Volvo C30, Ekologia, Volvo XC60, Volvo V70, Volvo S80, Volvo S40, Volvo V50
Symbol DRIVe nadawany jest samochodom Volvo Cars wyróżniającym się
najlepszymi wynikami ekologicznymi w swej klasie. Wszystkie obecne
modele DRIVe wyposażono w tradycyjny silnik diesla oraz manualną
skrzynię biegów zoptymalizowaną z myślą o bardzo niskim poziomie
zużycia paliwa. Samochody te opracowano specjalnie pod kątem niskiego
oporu toczenia się i oporu powietrza.
„Nasza koncentracja na
modelach DRIVe w 2009 r. to odpowiedź na rosnące zainteresowanie
naszych klientów samochodami o niskim poziomie zużycia paliwa i o jak
najmniejszym wpływie na środowisko naturalne. Wersję DRIVe modeli C30,
S40 i V50 obecne są na rynku już od kilku miesięcy..- powiedział
Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Volvo Cars - „Obecnie
uzupełniwszy asortyment aut DRIVe o większe modele V70, S80, XC60 i
XC70, Volvo Cars posiada najszerszą w segmencie Premium ofertę
samochodów wydajnych pod względem zużycia paliwa samochodów i
oferujących doskonałe parametry ekologiczne”
Pierwsze modele Volvo wyposażone w funkcję Start/Stop
Począwszy od czerwca 2009 r. modele Volvo C30, S40 i V50 1.6D DRIVe oferowane będą w wersji wyposażonej w funkcję Start/Stop. Umożliwia ona obniżenie poziomu emisji do zaledwie 104 g CO2/km w przypadku Volvo C30 a 107 g CO2/km w przypadku S40 i V50.
Najmniejsze Volvo - hatchback C30 tym samym spełnia kryterium najniższego progu ekopodatku (105 g) w Europie.
Funkcja
Start/Stop umożliwia wyłączenie silnika w chwili postoju samochodu, na
przykład w trakcie oczekiwania na światłach lub postoju w korku
ulicznym. W momencie wrzucenia biegu jałowego, zwolnienia pedału
sprzęgła silnik wyłącza się samoczynnie. Po naciśnięciu przez kierowcę
pedału sprzęgła, silnik ponownie zostaje uruchomiony. Technologia ta
pozwala zredukować zużycie paliwa, a tym samym emisję dwutlenku węgla o
4-5% w cyklu mieszanym. Start/Stop jest przydatna zwłaszcza w
wielkomiejskich korkach - kiedy to oszczędności mogą sięgnąć nawet 8%
Duży poziom komfortu i szybki czas rozruchu
W momencie bezruchu samochodu i wyłączonym silniku, niektóre układy elektroniczne np klimatyzacja, przechodzą w tryb czuwania oszczędzając zużycie paliwa. Niemniej jednak nie wpływa to na zmniejszenie poziomu komfortu pasazerów. System Start/Stop stale monitoruje powietrze we wnętrzu i automatycznie włącza odpowiednie układy - na przykład gdy wzrośnie temperatura w kabinie pasażerskiej. System nie wprowadza żadnych ograniczeń mających wpływ komfort, jak system audio lub inne funkcje, z których kierowca mógłby chcieć skorzystać.
Ten system monitorowania, właściwy samochodom Volvo, był możliwy dzięki zastosowaniu dodatkowego niewielkiego akumulatora wspierającego główne źródło zasilania. Dzięki niemu wersje DRIVe cechuje wyjątkowo szybki i bezproblemowy rozruch. Działanie systemów, w tym audio jest jednakowe w każdym momencie - nie ulega zmianie również w czasie uruchomienia silnika rozruchowego, co wyróżnia rozwiązanie zastosowane przez Volvo Cars na tle oferty konkurencji. Ponadto standardowy większy akumulator został zmodernizowany i jego żywotność pozwoli na realizację do 175 000 cykli Start/Stop.
Kierowca jest informowany o statusie systemu.
Funkcję Start/Stop można włączyć i wyłączyć za pomocą specjalnego przycisku DRIVe na konsoli środkowej. W ustawieniach domyślnych funkcja jest włączona. W przyszłości ów przycisk będzie regulował dodatkowe systemy, takie jak „ustawienia ekonomiczne” DRIVe służące uzyskaniu szczególnie wydajnych pod względem zużycia paliwa osiągów (będą dostępne w kolejnych modelach).
Ładowanie baterii przy wykorzystaniu odzysku energii kinetycznej samochodu
Nową funkcją C30, V40 i V50 DRIVe 1.6D z systemem Start/Stop jest odzyskiwanie energii poprzez ”ładowanie regeneracyjne”. To funkcja doładowująca akumulator w momencie zwolnienia pedału gazu lub hamulca. Wykorzystując energię kinetyczną pojazdu alternator nie musi wykorzystywać paliwa jako źródła energii, gdy spadnie poziom naładowania akumulatora. Funkcja ta pozwala uzyskać 2-3% oszczędności w zużyciu paliwa.
V70 i S80 w wersjach DRIVe z emisją CO2 poniżej 140 g
Po raz pierwszy w historii Volvo Cars większe modele szwedzkiej marki - V70 i S80 oferowane są w wersji DRIVe. Samochody te zostały wyposażone w turbodoładowany silnik Diesla 1.6D i manualną skrzynię biegów, takie jak w mniejszych modelach, ale przy specjalnie zoptymalizowanym oprogramowaniu silnika i zmienionych przełożeniach trzeciego, czwartego i piątego biegu.
Zoptymalizowany układ napędowy to główny element pozwalający znacząco zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 w dużych sedanach i autach rodzinnych Volvo:
* V70: zmniejszenie zużycia paliwa do 4,9 l/100 km oraz emisji CO2 do poziomu 129g/km, oznacza poprawę o 18% w porównaniu z 2-litrowym silnikiem Diesla.
* S80: zmniejszenie zużycia paliwa do 4,9 l/100 km oraz emisji CO2 do poziomu 129g/km, oznacza poprawę o 15% w porównaniu z 2-litrowym silnikiem Diesla.
Do ograniczenia zużycia paliwa przyczyniło się szereg czynników, w tym na przykład opony, które zaprojektowano specjalnie z myślą o niskim oporze toczenia się.
Cechy V70 pozwalające zredukować opór powietrza:
* Zasłonięta osłona chłodnicy
* Niższe zawieszenie (20 mm z przodu, 15 mm z tyłu)
XC60 i XC70 obecnie z emisją CO2 poniżej 160 g/km
W 2009 roku gama silników dostępnych w Volvo XC60 oraz cross country XC70 zostanie poszerzona o wersję 2.4D DRIVe z napędem na przednie koła. Poziom emisji CO2 wyniesie 159 g/km a zużycie paliwa osiągnie najlepszy w swej klasie poziom 6,0 l/100 km.
Ekspertom ds. silników Volvo Cars udało się zredukować tarcie i straty w pompie w silniku diesla oraz ograniczyć spadek ciśnienia w układach wlotowym i wydechowym.
Ciśnienie wtrysku wzrosło wraz z zastosowaniem najnowszej generacji wysokociśnieniowych pomp dzięki udoskonaleniem samego wtrysku oraz systemowi piezoelektrycznemu. Obecnie silnik cechuje się niższą kompresją i bardziej wydajnym spalaniem. Ponadto turbodoładowanie ulepszono tak, by silnik osiągał wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej silnika.
Zoptymalizowanie przełożeń przekładni umożliwia prowadzenie samochodu w sposób ekonomiczny np. podczas jazdy z prędkością 100 km/h na najwyższym biegu, obroty silnika i tym samym zużycie paliwa są niższe w przypadku nowego układu napędowego.
Jednym z istotnych aspektów prac nad nowymi wersjami aut było również zachowanie atrakcyjnych dla użytkowników właściwości jazdy.
Pierwsze modele Volvo wyposażone w funkcję Start/Stop
Począwszy od czerwca 2009 r. modele Volvo C30, S40 i V50 1.6D DRIVe oferowane będą w wersji wyposażonej w funkcję Start/Stop. Umożliwia ona obniżenie poziomu emisji do zaledwie 104 g CO2/km w przypadku Volvo C30 a 107 g CO2/km w przypadku S40 i V50.
Najmniejsze Volvo - hatchback C30 tym samym spełnia kryterium najniższego progu ekopodatku (105 g) w Europie.
Duży poziom komfortu i szybki czas rozruchu
W momencie bezruchu samochodu i wyłączonym silniku, niektóre układy elektroniczne np klimatyzacja, przechodzą w tryb czuwania oszczędzając zużycie paliwa. Niemniej jednak nie wpływa to na zmniejszenie poziomu komfortu pasazerów. System Start/Stop stale monitoruje powietrze we wnętrzu i automatycznie włącza odpowiednie układy - na przykład gdy wzrośnie temperatura w kabinie pasażerskiej. System nie wprowadza żadnych ograniczeń mających wpływ komfort, jak system audio lub inne funkcje, z których kierowca mógłby chcieć skorzystać.
Ten system monitorowania, właściwy samochodom Volvo, był możliwy dzięki zastosowaniu dodatkowego niewielkiego akumulatora wspierającego główne źródło zasilania. Dzięki niemu wersje DRIVe cechuje wyjątkowo szybki i bezproblemowy rozruch. Działanie systemów, w tym audio jest jednakowe w każdym momencie - nie ulega zmianie również w czasie uruchomienia silnika rozruchowego, co wyróżnia rozwiązanie zastosowane przez Volvo Cars na tle oferty konkurencji. Ponadto standardowy większy akumulator został zmodernizowany i jego żywotność pozwoli na realizację do 175 000 cykli Start/Stop.
Kierowca jest informowany o statusie systemu.
Funkcję Start/Stop można włączyć i wyłączyć za pomocą specjalnego przycisku DRIVe na konsoli środkowej. W ustawieniach domyślnych funkcja jest włączona. W przyszłości ów przycisk będzie regulował dodatkowe systemy, takie jak „ustawienia ekonomiczne” DRIVe służące uzyskaniu szczególnie wydajnych pod względem zużycia paliwa osiągów (będą dostępne w kolejnych modelach).
Ładowanie baterii przy wykorzystaniu odzysku energii kinetycznej samochodu
Nową funkcją C30, V40 i V50 DRIVe 1.6D z systemem Start/Stop jest odzyskiwanie energii poprzez ”ładowanie regeneracyjne”. To funkcja doładowująca akumulator w momencie zwolnienia pedału gazu lub hamulca. Wykorzystując energię kinetyczną pojazdu alternator nie musi wykorzystywać paliwa jako źródła energii, gdy spadnie poziom naładowania akumulatora. Funkcja ta pozwala uzyskać 2-3% oszczędności w zużyciu paliwa.
V70 i S80 w wersjach DRIVe z emisją CO2 poniżej 140 g
Po raz pierwszy w historii Volvo Cars większe modele szwedzkiej marki - V70 i S80 oferowane są w wersji DRIVe. Samochody te zostały wyposażone w turbodoładowany silnik Diesla 1.6D i manualną skrzynię biegów, takie jak w mniejszych modelach, ale przy specjalnie zoptymalizowanym oprogramowaniu silnika i zmienionych przełożeniach trzeciego, czwartego i piątego biegu.
Zoptymalizowany układ napędowy to główny element pozwalający znacząco zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 w dużych sedanach i autach rodzinnych Volvo:
* V70: zmniejszenie zużycia paliwa do 4,9 l/100 km oraz emisji CO2 do poziomu 129g/km, oznacza poprawę o 18% w porównaniu z 2-litrowym silnikiem Diesla.
* S80: zmniejszenie zużycia paliwa do 4,9 l/100 km oraz emisji CO2 do poziomu 129g/km, oznacza poprawę o 15% w porównaniu z 2-litrowym silnikiem Diesla.
Do ograniczenia zużycia paliwa przyczyniło się szereg czynników, w tym na przykład opony, które zaprojektowano specjalnie z myślą o niskim oporze toczenia się.
Cechy V70 pozwalające zredukować opór powietrza:
* Zasłonięta osłona chłodnicy
* Niższe zawieszenie (20 mm z przodu, 15 mm z tyłu)
XC60 i XC70 obecnie z emisją CO2 poniżej 160 g/km
W 2009 roku gama silników dostępnych w Volvo XC60 oraz cross country XC70 zostanie poszerzona o wersję 2.4D DRIVe z napędem na przednie koła. Poziom emisji CO2 wyniesie 159 g/km a zużycie paliwa osiągnie najlepszy w swej klasie poziom 6,0 l/100 km.
Ekspertom ds. silników Volvo Cars udało się zredukować tarcie i straty w pompie w silniku diesla oraz ograniczyć spadek ciśnienia w układach wlotowym i wydechowym.
Ciśnienie wtrysku wzrosło wraz z zastosowaniem najnowszej generacji wysokociśnieniowych pomp dzięki udoskonaleniem samego wtrysku oraz systemowi piezoelektrycznemu. Obecnie silnik cechuje się niższą kompresją i bardziej wydajnym spalaniem. Ponadto turbodoładowanie ulepszono tak, by silnik osiągał wysoki moment obrotowy przy niskiej prędkości obrotowej silnika.
Zoptymalizowanie przełożeń przekładni umożliwia prowadzenie samochodu w sposób ekonomiczny np. podczas jazdy z prędkością 100 km/h na najwyższym biegu, obroty silnika i tym samym zużycie paliwa są niższe w przypadku nowego układu napędowego.
Jednym z istotnych aspektów prac nad nowymi wersjami aut było również zachowanie atrakcyjnych dla użytkowników właściwości jazdy.
Parametry modeli Volvo DRIVe planowanych na rok 2010: | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | Silnik | Moc/moment | CO2 | Zużycie paliwa | ||
1. | C30 Start/Stop | 1.6D | 109 KM/240 Nm | 104 g/km | 3,9 l/100 km | |
2. | S40 Start/Stop | 1.6D | 109 KM/240 Nm | 107 g/km | 4,0 l/100 km | |
3. | V50 Start/Stop | 1.6D | 109 KM/240 Nm | 107 g/km | 4,0 l/100 km | |
4. | V70 | 1.6D | 109 KM/240 Nm | 129 g/km | 4,9 l/100 km | |
5. | S80 | 1.6D | 109 KM/240 Nm | 129 g/km | 4,9 l/100 km | |
6. | XC60 | 2.4D FWD | 175 KM/420 Nm | 159 g/km | 6,0 l/100 km | |
7. | XC70 | 2.4D FWD | 175 KM/420 Nm | 159 g/km | 6,0 l/100 km |
źródło: Volvo
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Volvo prezentuje serię modeli DRIVe
Podobne: Volvo prezentuje serię modeli DRIVe
Volvo D3 - nowy silnik wysokoprężny nie tylko w S60 »
Volvo C30, S40, V50, C70, V70 i S80 do serwisu! »
Volvo produkuje coraz bezpieczniejsze auta. Ryzyko obrażeń spadło o 50% w ciągu 12 lat »
Volvo - silnik Flexifuel jeszcze wydajniejszy »
Podobne galerie: Volvo prezentuje serię modeli DRIVe
Volvo XC60 T8 - najmocniejsza wersja w pełnej okazałości »
Volvo XC60 - nowa generacja popularnego SUVa »
Volvo S40 i XC40 Concept »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit Volvo
Newsletter
Galerie zdjęć