Portal V10 » Warsztat » Wymiana filtra paliwa - proste?
Podstawowym zadaniem filtra paliwa jest wychwytywanie zanieczyszczeń, które mogą znaleźć się w paliwie i niedopuszczenie do ich przedostania się do układu zasilania. Tyle definicja. W praktyce, nieprawidłowe działanie filtra skutkuje m.in. nierówną pracą silnika lub jego obniżonymi osiągami, a także problemami związanymi z rozruchem jednostki napędowej pojazdu.
Kiedy wymieniać?
W zależności od modelu samochodu, producenci zalecają wymianę filtrów paliwa po przebiegach w granicach od 30 do 100 tys. km. Fachowcy doradzają jednak, aby nie trzymać się jedynie sztywnych terminów, ale zakładać nowe filtry w sytuacji kiedy np. eksploatujemy auto jedynie na krótkich dystansach. Z kolei w dieslach, filtry paliwa należy obowiązkowo wymieniać przed zimą. Benzynowe - (prawie) bez problemu
Wymiana filtra paliwa nie jest skomplikowana i możemy dokonać jej sami. W większości samochodów z silnikami benzynowymi wystarczy zdjąć zaciski (opaski) ściskające przewody, a następnie zdjąć zużyty filtr i założyć nowy. Inaczej jest w przypadku filtrów montowanych w zbiornikach paliwa (np. w modelu Hyundai Elantra), gdzie do demontażu potrzebne są specjalne klucze.
Pamiętaj o odpowietrzeniu!
Po zamontowaniu nowego filtra należy odpowietrzyć cały układ wtryskowy. Jak to zrobić? Zazwyczaj wystarczy kilka razy przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycję zapłon, bez uruchamiania silnika. Czasami trzeba również wcisnąć iglicę specjalnego zaworka odpowietrznika znajdującego się na listwie paliwowej łączącej wtryskiwacze, do momentu zauważenia wypływu paliwa.W dieslach - z katalogiem
O wiele trudniej wymienia się filtry paliwa w samochodach z silnikami wysokoprężnymi - zarówno z mechanicznym układem wtryskowym, jak i common-rail. Dlaczego? W ich przypadku szczególnie ważny jest dobór filtra w zależności od typu silnika - najlepiej z katalogu producenta. Założenie niewłaściwego filtra paliwa może bowiem skutkować niestabilną pracą silnika, jego wyłączaniem się podczas jazdy lub przechodzeniem w tryb awaryjny.Ręcznie lub elektrycznie
Podobnie jak benzyniaki, diesle wymagają również odpowietrzenia. W starszych typach z ręczną pompą powinno się napełniać paliwem cały układ do momentu, kiedy nie będzie już zasysane powietrze. Z kolei w silnikach z pompą elektryczną, odpowietrzenie przeprowadza się tak, jak w jednostkach benzynowych - poprzez kilkukrotne włączenie i wyłączenie zapłonu.W LPG też są filtry paliwa!
Wbrew pozorom, nie jest to stwierdzenie wyważające tzw. otwarte drzwi. W starszych typach instalacji gazowych, o czym nie wszyscy wiedzą, nie było bowiem w ogóle fabrycznie montowanych filtrów paliwa! Ich brak powodował m.in. permanentne zabrudzenia parownika, co z kolei skutkowało licznymi awariami całego układu.Magnetyczne, czy gazowe?
W obecnie montowanych sekwencyjnych instalacjach LPG, stosuje się głównie filtry z magnetycznymi separatorami zanieczyszczeń (głównie stalowych). W nowszych odmianach można również spotkać tzw. filtry w fazie gazowej, które lepiej od magnetycznych chronią elektrozawory i dysze gazowe. Niezależnie od rodzaju filtrów paliwowych stosowanych w instancjach LPG, fachowcy zalecają ich wymianę przed sezonem zimowym.
W zależności od modelu samochodu, producenci zalecają wymianę filtrów paliwa po przebiegach w granicach od 30 do 100 tys. km. Fachowcy doradzają jednak, aby nie trzymać się jedynie sztywnych terminów, ale zakładać nowe filtry w sytuacji kiedy np. eksploatujemy auto jedynie na krótkich dystansach. Z kolei w dieslach, filtry paliwa należy obowiązkowo wymieniać przed zimą. Benzynowe - (prawie) bez problemu
Wymiana filtra paliwa nie jest skomplikowana i możemy dokonać jej sami. W większości samochodów z silnikami benzynowymi wystarczy zdjąć zaciski (opaski) ściskające przewody, a następnie zdjąć zużyty filtr i założyć nowy. Inaczej jest w przypadku filtrów montowanych w zbiornikach paliwa (np. w modelu Hyundai Elantra), gdzie do demontażu potrzebne są specjalne klucze.
Po zamontowaniu nowego filtra należy odpowietrzyć cały układ wtryskowy. Jak to zrobić? Zazwyczaj wystarczy kilka razy przekręcić kluczyk w stacyjce w pozycję zapłon, bez uruchamiania silnika. Czasami trzeba również wcisnąć iglicę specjalnego zaworka odpowietrznika znajdującego się na listwie paliwowej łączącej wtryskiwacze, do momentu zauważenia wypływu paliwa.W dieslach - z katalogiem
O wiele trudniej wymienia się filtry paliwa w samochodach z silnikami wysokoprężnymi - zarówno z mechanicznym układem wtryskowym, jak i common-rail. Dlaczego? W ich przypadku szczególnie ważny jest dobór filtra w zależności od typu silnika - najlepiej z katalogu producenta. Założenie niewłaściwego filtra paliwa może bowiem skutkować niestabilną pracą silnika, jego wyłączaniem się podczas jazdy lub przechodzeniem w tryb awaryjny.Ręcznie lub elektrycznie
Podobnie jak benzyniaki, diesle wymagają również odpowietrzenia. W starszych typach z ręczną pompą powinno się napełniać paliwem cały układ do momentu, kiedy nie będzie już zasysane powietrze. Z kolei w silnikach z pompą elektryczną, odpowietrzenie przeprowadza się tak, jak w jednostkach benzynowych - poprzez kilkukrotne włączenie i wyłączenie zapłonu.W LPG też są filtry paliwa!
Wbrew pozorom, nie jest to stwierdzenie wyważające tzw. otwarte drzwi. W starszych typach instalacji gazowych, o czym nie wszyscy wiedzą, nie było bowiem w ogóle fabrycznie montowanych filtrów paliwa! Ich brak powodował m.in. permanentne zabrudzenia parownika, co z kolei skutkowało licznymi awariami całego układu.Magnetyczne, czy gazowe?
W obecnie montowanych sekwencyjnych instalacjach LPG, stosuje się głównie filtry z magnetycznymi separatorami zanieczyszczeń (głównie stalowych). W nowszych odmianach można również spotkać tzw. filtry w fazie gazowej, które lepiej od magnetycznych chronią elektrozawory i dysze gazowe. Niezależnie od rodzaju filtrów paliwowych stosowanych w instancjach LPG, fachowcy zalecają ich wymianę przed sezonem zimowym.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
6
Komentarze do:
Wymiana filtra paliwa - proste?
Wymiana filtra paliwa - proste?
MotoAutko_pl 2013-03-05 19:51
Wszystko jest względnie proste i wszystko da się wykonać. Moim zdaniem zależy to jednak tylko od tego jakie doświadczenie posiadamy,ponieważ jak wiadomo dla każdego początkującego wymiana nawet prostych elementów,części w samochodzie- będzie bardzo trudne.
Wymiana filtra paliwa - proste?
nikola 2015-10-05 09:59
Dobre filtry paliwa ma firma ASSO, po wymianie wszystko działa, gwarancja obejmuje spory okres a ceny są przystępne.
Wymiana filtra paliwa - proste?
Piotr Myzek 2015-10-06 12:03
wygląda na proste, ale nie wiem czy sam dałbym sobie z tym radę
Wymiana filtra paliwa - proste?
Autoswiatla_pl 2015-10-08 09:11
Nie jest to coś wybitnie skomplikowanego i nawet jeżeli sporadycznie sami naprawiamy swój samochód,to z wymianą filtra paliwa również sobie poradzimy. Jeżeli natomiast nie mamy doświadczenia- lepiej udać się do warsztatu.
Wymiana filtra paliwa - proste?
wojdab 2015-11-02 08:05
Proste dopóki człowiek sam się nie zabierze.
Podobne: Wymiana filtra paliwa - proste?
Filtry DPF - człowieku płać i płacz lub wytnij! »
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG? »
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Układ chłodzenia - zadbaj o niego również w zimie »
Podobne galerie: Wymiana filtra paliwa - proste?
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Volvo XC90 wzywane do serwisu z powodu wadliwej osłony kurtyn powietrznych »
Gumball 3000 2016 zakończy się w Bukareszcie »
Tapety na pulpit