Portal V10 » Warsztat » Zawory EGR - legalne dopalacze
Swego czasu mieliśmy w kraju aferę związaną z tzw. dopalaczami, czyli środkami zawierającymi substancje psychoaktywne, a następnie całkowity zakaz ich sprzedaży. Okazuje się jednak, iż niektóre z nich można nadal bezkarnie kupować i stosować … To oczywiście żart, choć urządzenia o których mowa w tym artykule - czyli zawory recyrkulacji spalin EGR montowane w samochodach z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, określa się potocznie mianem „dopalaczy”.
EGR, czyli ekologia
Zawory recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculation), są jednym z wielu rozwiązań proekologicznych. Ich podstawowym zadaniem jest obniżenie emisji szkodliwych związków przedostających się do atmosfery, w gazach wydechowych silników zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym (szczególnie chodzi o tlenki azotu i węgla oraz węglowodory). Tyle, teoria, a jak to działa w praktyce? Spalić, co niespalone
Zasada działania systemu recyrkulacji spalin polega na wprowadzeniu określonej ilości gazów wydechowych, z powrotem do komory spalania silnika. Odbywa się to właśnie za pośrednictwem zaworów recyrkulacji spalin, wyposażonych w czujniki temperatury. W silnikach benzynowych powtórnemu „dopaleniu” podlega do 25 proc. objętości spalin w temperaturze ok. 600 st. C, natomiast w dieslach może być ich nawet dwukrotnie więcej.
Na zewnątrz …
Zdecydowana większość aut wyposażonych w zawory EGR, ma tzw. zewnętrzne układy recyrkulacji. Na czym polega ich działanie? Spaliny wydostające się z kolektora wydechowego kierowane są do układu ssącego, ten ostatni zaś „transportuje” je z powrotem do komory silnika, gdzie ulegają powtórnemu spaleniu.… czy w środku?
Innym rozwiązaniem, stosowanym jednak raczej w samochodach ciężarowych i ciągnikach, jest tzw. wewnętrzny układ recyrkulacji spalin. W odróżnieniu od wyżej opisanej wersji, część gazów wydechowych nie wydostaje się na zewnątrz, pozostając w komorze spalania silnika. Jest to możliwe na skutek opóźnienia zamknięcia zaworów wylotowych i pozostawieniu otwartych dolotowych, przy suwie ssania jednostki napędowej.Co się psuje?
Zawory recyrkulacji spalin, podobnie jak inne podzespoły w samochodzie, ulegają uszkodzeniom. Najczęściej dochodzi do ich zatkania, na skutek gromadzącego się nagaru lub sadzy (zob. zdjęcie). Rzadziej natomiast za niedomagania zaworów EGR odpowiadają rozszczelnione przewody doprowadzające spaliny do komory silnika.Naprawiać, czy wymieniać?
Niesprawny zawór EGR można wymienić (profilaktycznie powinno się to robić po przebiegu ok. 50 tys. km) lub wyczyścić z nagromadzonych zanieczyszczeń. W pierwszym przypadku musimy liczyć się z wydatkiem nawet ponad tysiąca złotych, w drugim zapłacimy nawet pięciokrotnie mniej. Fachowcy odradzają jednak regeneracji ze względu na krótkotrwałą poprawę parametrów pracy silnika.Polak potrafi?
Aby zaoszczędzić na wymianie zaworu EGR, wielu właścicieli samochodów wyposażonych w system recyrkulacji spalin (szczególnie starszej generacji), decyduje się na zablokowanie ich przepływu. Operacja jest prosta: na zawór zakładana jest uszczelka uniemożliwiająca recyrkulację gazów wydechowych. Specjaliści przestrzegają jednak przed tego typu zabiegami w nowych autach: zaślepienie zaworu EGR powoduje bowiem niekontrolowany wzrost temperatury spalin, co w konsekwencji skutkuje poważnym uszkodzeniem tego ostatniego.
Zawory recyrkulacji spalin EGR (z ang. Exhaust Gas Recirculation), są jednym z wielu rozwiązań proekologicznych. Ich podstawowym zadaniem jest obniżenie emisji szkodliwych związków przedostających się do atmosfery, w gazach wydechowych silników zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym (szczególnie chodzi o tlenki azotu i węgla oraz węglowodory). Tyle, teoria, a jak to działa w praktyce? Spalić, co niespalone
Zasada działania systemu recyrkulacji spalin polega na wprowadzeniu określonej ilości gazów wydechowych, z powrotem do komory spalania silnika. Odbywa się to właśnie za pośrednictwem zaworów recyrkulacji spalin, wyposażonych w czujniki temperatury. W silnikach benzynowych powtórnemu „dopaleniu” podlega do 25 proc. objętości spalin w temperaturze ok. 600 st. C, natomiast w dieslach może być ich nawet dwukrotnie więcej.
Zdecydowana większość aut wyposażonych w zawory EGR, ma tzw. zewnętrzne układy recyrkulacji. Na czym polega ich działanie? Spaliny wydostające się z kolektora wydechowego kierowane są do układu ssącego, ten ostatni zaś „transportuje” je z powrotem do komory silnika, gdzie ulegają powtórnemu spaleniu.… czy w środku?
Innym rozwiązaniem, stosowanym jednak raczej w samochodach ciężarowych i ciągnikach, jest tzw. wewnętrzny układ recyrkulacji spalin. W odróżnieniu od wyżej opisanej wersji, część gazów wydechowych nie wydostaje się na zewnątrz, pozostając w komorze spalania silnika. Jest to możliwe na skutek opóźnienia zamknięcia zaworów wylotowych i pozostawieniu otwartych dolotowych, przy suwie ssania jednostki napędowej.Co się psuje?
Zawory recyrkulacji spalin, podobnie jak inne podzespoły w samochodzie, ulegają uszkodzeniom. Najczęściej dochodzi do ich zatkania, na skutek gromadzącego się nagaru lub sadzy (zob. zdjęcie). Rzadziej natomiast za niedomagania zaworów EGR odpowiadają rozszczelnione przewody doprowadzające spaliny do komory silnika.Naprawiać, czy wymieniać?
Niesprawny zawór EGR można wymienić (profilaktycznie powinno się to robić po przebiegu ok. 50 tys. km) lub wyczyścić z nagromadzonych zanieczyszczeń. W pierwszym przypadku musimy liczyć się z wydatkiem nawet ponad tysiąca złotych, w drugim zapłacimy nawet pięciokrotnie mniej. Fachowcy odradzają jednak regeneracji ze względu na krótkotrwałą poprawę parametrów pracy silnika.Polak potrafi?
Aby zaoszczędzić na wymianie zaworu EGR, wielu właścicieli samochodów wyposażonych w system recyrkulacji spalin (szczególnie starszej generacji), decyduje się na zablokowanie ich przepływu. Operacja jest prosta: na zawór zakładana jest uszczelka uniemożliwiająca recyrkulację gazów wydechowych. Specjaliści przestrzegają jednak przed tego typu zabiegami w nowych autach: zaślepienie zaworu EGR powoduje bowiem niekontrolowany wzrost temperatury spalin, co w konsekwencji skutkuje poważnym uszkodzeniem tego ostatniego.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Zawory EGR - legalne dopalacze
Zawory EGR - legalne dopalacze
pasjonat 2016-05-20 12:42
A ja czytałem, że tu nie idzie o ponowne dopalenie zaledwie 25% spalin (bo co by to był za sens?). Te spaliny mają za zadanie zmniejszyć ilość tlenu w komorze spalania i obniżyć przez to temperaturę co da mniej tlenków azotu w spalinach. Chyba,że czegoś nie rozumiem?
Podobne: Zawory EGR - legalne dopalacze
Paliwo CNG - alternatywa dla LPG? »
Układ hamulcowy w zimie - jak o niego zadbać? »
Układ chłodzenia - zadbaj o niego również w zimie »
Klimatyzacja w zimie - jak o nią zadbać? »
Podobne galerie: Zawory EGR - legalne dopalacze
Audi A3 Sportback - niemiecki hatchback ostry jak nigdy »
Toyota GR Supra - europejska wersja sportowej maszyny »
Toyota Proace City - fotografie dostawczaka »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Jak osiągnąć perfekcyjne wzornictwo natryskowe farbą? Skuteczne metody eliminacji pulsacji cieczy »
Polerka samochodowa - rotacyjna czy orbitalna? »
Porsche 911 GT3 RS 2024 też dostało pakiet Manthey. Docisk na poziomie McLarena W1! »
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter